[AR] [NH] Wat zijn de 9 stappen tot achterwaards (Parelli)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noy1

[NH] Wat zijn de 9 stappen tot achterwaards (Parelli)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:50

Ik doe al een tijdje aan NH met mijn paard. Alleen niet op een voorgeschreven manier. Ik gebruik een beetje van Voest, Parelli en Centred Riding. Nu was ik benieuwd wat voor niveau ik ondertussen heb. Toen kwam ik dus de Level 1 test op de Parelli site tegen. Daar was echter 1 groot vraagteken voor mij en dat was dat er gesproken werd over de 9 stappen tot achterwaards. Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud? Alvast bedankt!
Corine

Evenaar

Re: [NH] Wat zijn de 9 stappen tot achterwaards (Parelli)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:31

Ik ben zover nog niet met Parelli (volg het programma heel braaf) dus ik kan je niet wijzer maken
Wel erg leuk dat er ook iemand hier in de buurt met NH bezig is, jammer genoeg net iets te ver om even langs te rijden met Fenna...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:36

Ik kan je ook niet verder helpen, maar wil je wel waarschuwen. Alleen gedeeltes overnemen uit bepaalde methodes en er voor de rest zelf wat van bakken is als het bakken van een taart waar een ingredient ontbreekt. Alle oefeningen bij PNH hebben een bepaalde reden, en als je er eentje overslaat heb je daar later altijd last van.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:18

Ja daar ben ik het ook wel mee eens Cassidy. Maar alles is natuurlijk (volgens mij dan) al beter dan het normale gefrustreerde op straffen gebaseerde systeem dat mensen vaak volgen.

Wel is er een specifieke volgorde voor de training waar je, mijns inziens, niet onderuit kan als je je level 1 wilt halen.
Maar je hebt dus geen pakket begrijp ik, hoe kom je dan aan de andere oefeningen uit Parelli? Zoek je ze van het internet? Het is niet zo makkelijk om die oefeningen te vinden, als je geen pakket hebt.

De negen stappen zijn trouwens: gewicht naar achteren (geloof ik) hand met de teugels erin omhoog, met de ander hand naar beneden glijden over de teugel, dan druk met wijsvinger, middelvinger, ringvinger, pink, ellenbogen naar achteren en dan met je benen gaan bewegen. Ik mis er nog eentje geloof ik, moet die dvd weer eens kijken.

noy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 07:00

Ik heb het boek van Parelli en een videoband (the seven games). Door deze combinatie heb ik al behoorlijk wat oefeningen. Ook heb ik een boek van Emiel Voest, de videoband van Emiel en een band van Klaus Hempfling (indrukwekkend maar moeilijk om te vertalen naar mijn situatie). Ook heb ik veel andere boeken gelezen over NH en wel eens les gehad door iemand die volgens de methode van Emiel geschoold is. Daarnaast krijg ik nu les in Centred Riding.

Omdat ik graag de band met mijn paard nog verder wil verbeteren was ik dus op zoek naar mogelijkheden om dat te doen. Nu ben ik dus aan het kijken om het eerste pakket van Parelli te kopen. Omdat je nergens in kunt zien op welk niveau dat pakket is was ik dus op zoek naar een mogelijkheid om te testen of ik met pakket 1 of 2 moest gaan beginnen. Hebben jullie ervaring met een dergelijke situatie (dat je dus geen beginner meer bent maar ook geen gevorderde?)

Persoonlijk vind ik dat het het handigst is om idd een methode te gebruiken als uitgangspunt maar dat ieder paard en mens weer anders is waardoor niet altijd alles bij iedereen werkt. Naar mijn mening sluit de ene methode de andere niet uit. Maar jullie hebben daar andere ervaringen mee??

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:41

Aha, ja dan kom je al een eind natuurlijk! Ja, ik denk dat bijvoorbeeld centered riding en parelli of voest heel goed samen gaat.
Ben zelf ooit begonnen met voest, maar dat lag me toch niet zo. Het was voor mij niet genoeg stap voor stap.
Ik heb wel gemerkt dat de oefeningen naast het loswerken, wel wat overeenkomsten vertoont met parelli.

noy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 09:00

Heb jij wel een level 1 pakket aangeschaft?

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:19

wat misschien een goed idee is voor jou, is om een oude versie van het level 1 pakket te kopen, deze door te nemen en te doorlopen wat je nog niet weet of kunt. En hem daarna weer gewoon te verkopen. Winst zul je misschien niet maken, maar ook niet echt veel verlies omdat er veel vraag is naar deze pakketten. Zomaar beginnen uin level 2 is niet handig.
In level 2 wordt ervanuit gegaan dat je alle kennis (ook kwa termen en volgordes) al weet. Er wordt dan kort verteld wat je moet doen, maar niet meer HOE je dat moet doen. Je kunt dan wel weer die onderdelen willen overslaan, maar dn kom je jezelf weer tegen bij andere onderdelen. Ik zou dus zeker proberen eerst een L1 pakket te bemachtigen. Al is het maar om te kunnen wennen aan alle engelse termen die erin zitten.

noy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 13:18

Hoi Sandra,
Bedankt voor je reactie en advies. Ik denk dat ik idd dat ga doen!
Corine