[AR] 2span, langboom gaat stuiteren in draf...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

[AR] 2span, langboom gaat stuiteren in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 14:23

Gister reed ik met een 2span welshjes voor een Victoria, of nou ja, ik zat naast de koetsier. Op een gegeven moment waren we op de verharde weg een stuk in draf, en toen begon de langboom te stuiteren. Door het stuiteren werden de pony's wat onregelmatig, dus stuiterde het nog meer, op en neer, korte krachtige stuiters. Even later was het weer goed, maar op sommige stukken begon de boom weer te stuiteren.
Nou vraag ik me af, hoe kan het dat de langboom zo op en neer stuitert af en toe in de draf, ligt dat aan de manier van rijden ? aan de pony's ? aan de koetsier ? aan de langboom ?

laura2span

Re: [AR] 2span, langboom gaat stuiteren in draf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:49

ligt aan de langboom.
de vering is niet zoals ie zijn moet.
zeker als je op de verharde weg draaft en hij stuitert moet je er echt even goed naar kijken. wat ook nog kan mee spelen is de lengte van de disselriemen. maar ik denk dat het voor het grootste gedeelte aan de vering van de langboom ligt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:13

Als het de aanspanning betreft waarme je ringsteken hebt gedaan:
De boom hangt wat te hoog, als je hem op de hoogte van de borst van het tuig hangt en dan de disselriemen zo los dat er geen spanning op staat of dat de pony's er niet aan trekken, zal hij rustiger blijven hangen.
Ik weet dat het afstellen op hoogte van de disselboom bij dit soort wagens lastig is; vaak zit er boven de ijzeren vatting bij de draaikrans een mogelijkheid wat ringen tussen de bouten weg te halen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 18:53

Albert, het gaat idd om dat span.
Nu je het zegt zie ik idd dat de boom wat hoog zit, moet ook zeggen dat de disselriemen wat strak zaten, had van mij wel wat losser gemogen.

Ik zal het doorgeven aan de eigenaars, bedankt! Hoop dat ze er wat aan kunnen doen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:49

De langboom hangt inderdaad te hoog. Het ligt vaak ook aan de vering van de langboom. Als de pony's zijn uitgespannne ligt de langboom dan op de grond of staat hij naar voren?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 23:00

Euh... werkelijk geen idee, zal van de week eens even kijken, heb daar niet zo bij nagedacht en kan me nu niet voor de geest halen hoe de kar er zonder pony's bijstaat

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:08

Als ik een goed naar de foto's kijk staat deze waarschijnlijk recht vooruit dus zit er een vering in. Ik denk dat hij zonder pony's al te hoog omhoog steekt. Als het goed is moet je de boom kunnen verstellen dat deze lager hangt. De juiste hoogte in ontspannen toestand is gelijk aan de borststuk van de pony's. Soms is het bij kleine pony's het zelfs nodig hem nog iets lager te hangen anders klappen ze met hun bekkies tegen de langboom als deze met een heuvel omhoog komt. Dit leren ze trouwens snel genoeg.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:09

napie schreef:
Als ik een goed naar de foto's kijk staat deze waarschijnlijk recht vooruit dus zit er een vering in. Ik denk dat hij zonder pony's al te hoog omhoog steekt. Als het goed is moet je de boom kunnen verstellen dat deze lager hangt. De juiste hoogte in ontspannen toestand is gelijk aan de borststuk van de pony's. Soms is het bij kleine pony's het zelfs nodig hem nog iets lager te hangen anders klappen ze met hun bekkies tegen de langboom als deze met een heuvel omhoog komt. Dit leren ze trouwens snel genoeg.

Zie mijn vorige bericht. (lezen!)
Bij klassieke rijtuigen is de langboom gefixeerd opgehangen en niet verend.
Deze valt dus ook niet naar beneden of naar boven te verstellen zonder een van de twee ophangpunten te wijzigen.