[AR] [LO] Vanaf welke leeftijd & hoevaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anora

[LO] Vanaf welke leeftijd & hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:29

Hoi,

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd je je paard mag longeren.

Is het verstandig om dit meteen al met hulpteugels aan te pakken, zo ja: met welke hulpteugels?

Hoevaak in de week is het verstandig om dit jonge paard dan te longeren? En hoe lang?
Ik neem aan dat je het ook moet opbouwen.
Kun je dit paard op deze leeftijd dan ook al meteen laten draven en galoperen, of kun je hier beter een tijdje mee wachten?

Alvast bedankt !

Anora

Re: [LO] Vanaf welke leeftijd & hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 12:55

Niemand..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:42

de meningen zijn daarover verdeeld.
sommige zweren dat je absoluuut niet vroeger dan aan 3 mag beginnen
anderen aan 2.5
ik zou zeggen, ten vroegste, maar das dan ook de uiterste limiet, aan 2 jaar.
longeren is namelijk een zware belasting voor de pezen en de gewrichten en dergelijke.
Maar voor het echte werk kun je beter wachten tot 2.3-3
aan 2 kun je wel al beginnen zo 1 maal in de 2 weken met 10 minuutjes te stappen, dat ze de longe al kennen.
en vanaf 2.5 kun je opbouwen met kleine stukjes draf erin, en als ze genoeg evenwicht hebben ook stukjes galop.
maximum 20 minuten na elkaar,maximum 3 keer per week.
dit is ruim voldoende om de longe, het zadel en het bit te leren kennen.
eenmaal ze dit goed accepteren kun je er eventueel eens een stiek,of een bijzet aanhangen (eventueel een slof), zodat ze druk leren kennen in hun mond.
dan vind ik het tijd om de ruiter erop te zetten die het paard de basis bijbrengt, en eenmaal dat de basis erin zit kun je beginnen met echt longeren met hulpteugels,dubbele longe,...
tegen dan zijn ze ook al 3 (gepasseerd), en mentaal al iets volwassener, lichamelijk uiteraard ook.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:47

bij 2.5 kan je ALS HET PAARD ER AAN TOE IS rustig aan beginnen met longeren.
leer hem dus het princiepe ervan in stap en af en toe een rondje draf. 1x per week is zat.
als hij na een paar weken het princiepe snapt kan je meer draf erbij pakken en evt een rondje galop. maak vooral veel overgangen stap/draf en weer terug met een duidelijke stemhulp.
als je paard goed op zijn eigen benen kan lopen aan de longe kan je hulpteugels gaan gebruiken, bijv touwtjes, slof gebruikt als touwtjes, gogue of pessoa. ik begin meestal met een gogue. deze doe ik los om (niet te los dat ze erin kunnen gaan staan oid) en daar longeer ik 2 a 3 keer mee (nog steeds 1x per week).
als je paard het princiepe snapt dat er wat aan zijn hoofd bungelt kan je hem wat strakker zetten zodat hij iets gaan inwerken.
op deze manier ga je dus rustig aan verder tot hij met zijn koppie in een fijne ontspannen nagevelijkheid loopt.
dan stap ik altijd over op het pessoa tuig om de kont sterker te maken. eerst weer los, maar niet te los en dan in verloop van tijd wat strakker zetten. hier kunnen ook weer weken overheen gaan.
tegen de tijd dat dat allemaal goed gaat ben je een week of 15 verder en kan je rustig aan beginnen met zadelmak maken.

als je paard wat ouder en sterker is kan je gerust 2 a 3 keer per week longeren, maar houd de volte groot en wissel de zijden goed af

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:59

Met mijn 4-jarige paard longeren wij 1x per week, en dan wel met bijzet.
Toen ze 3 was longeerden we haar 1x in de 2/3 weken en dan alleen aan halster. Geen bijzet enz
Ik denk dat je rond de 2.5/3 jaar wel eens kan longeren, maar echt niet te vaak 1x in de 2/3 weken en ook zonder bijzet.
Langzaam opbouwen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:15

De meningen zijn hier idd over verdeeld en ik vind drie jaar de minimale leeftijd om te beginnen... omdat het zo verschrikkelijk belastend voor de gewrichten is.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 14:36

Bedankt voor jullie reactie's!
Zelf denk ik rond de 2,5 te beginnen met af en toe te longeren (ong. 1x in de week), dan zonder hulpteugels.

Ik wil in ieder geval wel iedere dag poetsen, knuffelen etc. en dan stukjes langs de weg wandelen om te wennen aan mij en aan het verkeer. Zou dit op een leeftijd van 2,5 te veel belastend zijn voor in het koppie, of zou dit juist goed zijn?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:02

met mijn pony ging ik vanaf haar 2e elke dag lopen aan het halster lngs de weg. toen ze 2 jaar en 9 maand was deed ik dat met het hoofdstel in.
ik heb haar moeten verkopen, maar hoorde van de nieuwe eigenaren dat ze echt supervereersmak is en nergens bang voor is. denk dus wel dat dat een positieve invloed heeft

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:08

2,5 beginnen.
2-3 keer in de week hooguit 20 minuutjes aan de dubbele longe. Hierna gaan ze voor de wagen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:49

Zelf vindt ik dat een paard mag genieten van zijn jeugd, en dat hij nog niet hoeft te werken, dus ik ga van eind twee, begin drie.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:21

LiSSy schreef:
met mijn pony ging ik vanaf haar 2e elke dag lopen aan het halster lngs de weg. toen ze 2 jaar en 9 maand was deed ik dat met het hoofdstel in.
ik heb haar moeten verkopen, maar hoorde van de nieuwe eigenaren dat ze echt supervereersmak is en nergens bang voor is. denk dus wel dat dat een positieve invloed heeft

ff offtopic ik vind het niet echt een heel goed advies om met een halster langs de weg te gaan lopen met een groene pony.....
bij ons inde straat zijn ook van die leuke verzorgstertjes aan t wandelen met 3 jarige pony's langs de weg....levensgevaarlijk...als er eens wat gebeurt hou je er niks aan met een halster....leuk als jouw pony koel is gebleven maar het is echt levensgevaarlijk....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:37

mijn pony liep al baaf mee aan het halster en had een koel karakter. dan kan het wel en ik had voldoende over haar te zeggen met halster om.
als je een hittepetit hebt die niets kan hebben is het idd niet een heel slim plan

pablopicasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:15

HOI

Ik ga van de winter ook beginnen met het longeren van mijn Friese Hengst. Hij word 7 mei 3 jaar. Ik ga ook iemand zoeken die mij daarbij goed kan begeleiden. Een fout is zo gemaakt maar het duurt langer om hem erweer uit te halen. Ik vind het wel spannend om te gaan beginnen.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:55

Ik longeer mijn 2 jarige ong. 1 X in de maand en dan maar 10 min. want dan ben ik het beu en ik vind het genoeg voor haar. Als ze het eenmaal kennen verleren ze het zomaar niet en als je het niet te vaak en lang doet blijven ze het leuk vinden.

sasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 01:53

haaj haaj ik heb een mini pony van 1 jaar waar ik ook mee langs de weg loop nou loop ik alleen langs wegen waar het verkeer heel rustig is en ik heb ene hele rustige pony die nergens van schrikt maar ik ben het er ook mee eens dat je met een hele drukke pony niet zo snel langs de weg moet gaan lopen