[AR] [LO]longeren met een jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisjuh_

[LO]longeren met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:23

hoi ik had laatst met mijn verzorgpony gelongeerd hij deed het prima hellaas waren we met zijn drieen en een iemand dat was nog een beginner die wou de hele tijd longeren we lieten haar de zweep even vast houden omdat ze zo bleef doorzagen ze gebruikte alleen teveel de zweep ''over enthousiast'' en de pony ging toen in galop en sleurde mij mee (het is een jonge ijslander erg sterk ) we kregen hem daarna wel weer rustig een beetje overgangen maken enzo toen wouden we hem de andere kant op laten gaan en dat snapte hij niet helemaal toen haalde we hem naar ons toe en draaide hem om maar hoe moet je dat aanleren om het vlotter te doen? p.s dat meisje zijn we aan het leren rijden ze wil alleen de hele tijd in galop als we net aan het uitstappen zijn en de longeerlijn vast houden ''ze zegt dat ze wel eens heeft gegalopeerd en dat hele verhaaltje'' maar prutsmuts ga je daar mee om??
ik wacht op tips!
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 28-07-05 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

lisjuh_

Re: longeren met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:34

sorry typfout prutmuts=hoe

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:36

Uh ik snap helemaal niets van je verhaal?

Kan aan mij liggen... maar wat is nou je vraag?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:36

En dit moet trouwens bij UZ

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:38

Ajaa.. ik snapt et..misschien moet je gewoon een keer echt goed tegen haar zeggen dat het zo niet werkt als ze dat doet en anders als dat niet werkt de volgende keer als ze aan het zeuren is:negeren..
En met dat jonge paard komt het met een beetje geduld wel goed denk ik..

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:38

1. hoe moet je een jong paard goed aanleren om te wenden met longeren 2. hoe moet je met een vriendin omgaan die de hele tijd in galop wilt en je paard vasthouden enz. zo duidelijk??

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 11:40

oke sorry ik ben nieuw

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:27

Hoe ik het zie he:

1) Met longeren bij het omdraaien het Changez-commando gebruiken en laten omdraaien tot hij begrijpt dat Changez omdraaien betekent.
2) Beginners hebben niks te zoeken bij jonge paarden dus ze zou er bij mijn jonge paard met haar tengels af moeten blijven

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:57

RT -> UZ

lisjuh_

Re: [LO]longeren met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 20:16

niemand?

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 20:16

meer..?

marietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:41

Laat je vriendin niet je jonge paard verprutsen! Dus maakt niet uit hoe, maar laat haar maar leren op een ouder paard. Een jong paard moet je koesteren en op een correcte manier beleren. Als ik je een tip mag geven zou ik niet longeren met een enkele lijn maar met twee lijnen. Dit moet je wel leren als hier niet mee bekend bent, maar NIET op een jong paard! DUs oefen eerst op een ouder paard. Het voordeel van twee lijnen is dat je het paard beter kunt begeleiden en dat het paard in balans loopt. Foutief longeren met een enkele lijn geeft paarden die hun lijf verkeerd gebruiken. Kijk ook eens op www.sensiblehorsemanship.nl daar staan wat foto's met het werken met lange lijnen. Succes.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:47

HOE jong is je jonge paard? Longeren is een erg zware, eenzijdige belasting voor een jong paard. Ik hoop dat je paard daar oud genoeg voor is.
Ik zou die vriendin eens duidelijk vertellen dat ze niets bij mijn paard te zoeken heeft, laat haar maar naar de manege gaan.

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 20:50

iets van 5 jaar en hij is al ingereden maar hij gedraagt zich erg jong maar dat meisje is ook een verzorger en die had hem als eerste

Wiebeisliejf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:17

Hoi Hoi,
Je moet haar niet alleen leren rijden maar ook leren dat rijden ook stappen is en stukjes draven, het paard wordt ook moe van galopperen en dat is ook niet leuk voor het paard!
Ik geef zelf ook les maar ik leer ze ook dat ze moeten stappen en draven en leer ze ook andere dingen over de gezondheid van het paard/de pony. Dat is namelijk nog belangrijker dan het blijven-zitten zelf...
Ga eens een lesje naast haar lopen ( wel vermoeiend maar voor 1 keer kan wel ) en ga haar dan eens vertellen hoe het is om zelf zo te moeten rennen de hele tijd...
gr. Jo-Linda

Wiebeisliejf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:17

Hoi Hoi,
Je moet haar niet alleen leren rijden maar ook leren dat rijden ook stappen is en stukjes draven, het paard wordt ook moe van galopperen en dat is ook niet leuk voor het paard!
Ik geef zelf ook les maar ik leer ze ook dat ze moeten stappen en draven en leer ze ook andere dingen over de gezondheid van het paard/de pony. Dat is namelijk nog belangrijker dan het blijven-zitten zelf...
Ga eens een lesje naast haar lopen ( wel vermoeiend maar voor 1 keer kan wel ) en ga haar dan eens vertellen hoe het is om zelf zo te moeten rennen de hele tijd...
gr. Jo-Linda

lisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 12:24

dankje ik zal het eens doen ik moert 4 pony's daar beweging geven maar dan geef ik haar eerst les en dan kan ze kijken hoe het rijden gaat als ik moet rijden

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:32

Ik weet niet of je zelf heel veel ervaring met longeren hebt, dan is met de dubbele lnoge een goede oplossing, maar anders zou ik gewoon met een enkele longeerlijn werken.

Bij een jong paard gebruik ik een afgesloten longeercirkel en ik werk in mijn eentje, ze raken anders zo afgeleid. Ik ga iets achter zijn schouder staan,de driehoek (longeur, zweep, longe) is dan aan de voorkant wat langer (longe).

Doordat je dan in een aandrijvende positie staat (voor zijn schouder is afremmend) zal het paard minder snel de kans krijgen om om te draaien, en omdat je in een afgesloten omgeving werkt, kan het paard ook niet zo snel een loopje met je nemen.

Ik zou proberen het paard flink door te laten draven, zolang ze voorwaarts zijn kunnen ze minder rottigheid uithalen.

Ik weet niet hoe jij de longe vastmaakt, maar ik vind twee manieren handig: De ene is door de longeerlijn door het bit en de neusriem te halen en dan weer aan de longe vast te maken.
De andere is door de longeerlijn met een slag om de binnenste bitring te doen en dan onder zijn kin aan de andere bitring vast te maken. Op deze manier heb je iets meer controle over een sterk paard.

Verder zou ik niet met dat onervaren meisje werken, laat haar maar iets met en oud paard doen en anders moet ze zelf maar iets gaan zoeken, niet aardig, maar het is zonde als ze jullie paard verziekt, omdat ze zelf zo graag wat wil doen.

Lamert Haanstra heeft een moi boek over longeren geschreven, het is vast wel in de bieb te vinden. Het heet: Longeren met Lammert Haanstra (joh!)