[AR] [vd] schooien (voortijdig beloning vragen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

[vd] schooien (voortijdig beloning vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:25

ik ben net begonnen met vrijheidsdresuur.
maar ik doe het dus met eten als beloning.
maar bijv. het halt houden blijft die staan maar hij kijkt me aan en met zijn hoofd tegen mij aan schuuren om te zegge dat ie het eten wil heel vervelend. maar hoe moet ik dat afleren? ja hem op zijn kop geven maar kan ik het niet anders doen? of met een klicker bijv??

alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 30-07-05 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

annepaardoes

Re: [vd] sgojen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:50

met een cliker heeft geen zin want daar moet je ook wel bij belonen.
nou.. eigenlijk kun je het wel proberen. Om dat ze het dan leuk vind om een clik te krijgen en ze krijgen natuurlijk daarna ook wel de beloning en als dan begint te schuuren zeg maar geef je hem/haar gewoon geen clik dan weet hij/zij dat die iets niet goed doet.
Het is misschien toch wel het proberen waard

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:17

en probeer ook altijd het eten op een lage hoogte te geven.
dus bijna tot op de grond.
op die manier als je pony gaat bedelen, bedelt hij op grond hoogte ipv tegen jouw aan.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 03:39

geef pas het eten als hij het kunstje helemaal heeft gedaan. Wacht ook eens met eten geven. Laat je paardje ook eens wat meer kunstjes achter elkaar doen voordat hij het eten krijgt.. Mijn paardje deed dat in het begin ook. Maar toen ben ik de de belong met het eten gaan rekken. Ik beloonde hem met mijn stem, en daarna pas het voer. Soms kreeg hij pas eten als hij meerdere kunstjes achter elkaar gedaan heeft. Dit werkte dus wel bij hem...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:47

annepaardoes schreef:
met een cliker heeft geen zin want daar moet je ook wel bij belonen.
nou.. eigenlijk kun je het wel proberen. Om dat ze het dan leuk vind om een clik te krijgen en ze krijgen natuurlijk daarna ook wel de beloning en als dan begint te schuuren zeg maar geef je hem/haar gewoon geen clik dan weet hij/zij dat die iets niet goed doet.
Het is misschien toch wel het proberen waard

Het is zeker het proberen waard ja... Het paard krijgt immers alleen wat lekkers als er een click is geweest... anders niet...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:00

Een clicker ís toch de beloning? Dus niet 'click' en een snoepje maar alleen 'm 'click'?

Ik ben het met this_is_me eens, leer hem aan dat hij ook op andere manieren beloond kan worden (stem, knuffel, etc). En niet die snoepjes achter elkaar door blijven voeren...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:08

de click is te vergelijken met je loonstrook, het "ik ga je betalen"...
en de snoep is te vergelijken met je echte salaris... dus de bevestiging zeg maar...

Belangrijk is wel dat na IEDERE CLICK VOLGT WAT LEKKERS!!! zie het maar eens voor je dat je baas zegt van "Hier is je loonstrook, maar we betalen je salaris deze maand niet uit".... dat is voor mijn gevoel hetzelfde als je je paard een click geeft, maar niet iedere keer wat lekkers geeft... paard snapt het dan ook niet meer en denkt "Bekijk het maar!" (zou ik iig wel denken als mijn baas de ene maand wel zou uitbetalen, en de andere maand niet... )

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 12:29

Je hoeft niet persé clickermethode te gaan gebruiken...
Gewoon werken met voedselbeloning kán ook, maar dan moet je wel heel consequent zijn. Als je via deze methode wil werken, dan heeft dat enkele consequenties. Het moet namelijk duidelijk worden voor je paard dat het snoepje de beloning is, en dat hij het snoepje alleen krijgt als hij 'braaf'is. Gebruik ook altijd een stemcommando om aan te geven dat de oefening afgerond is, voor je hem het snoepje geeft (bijvoorbeeld braaf).
Verder is het belangrijk, dat als je voedselbeloning wil gebruiken, je je paard uitsluitend snoep geeft als je met hem aan het werk bent! Snoepjes 'tussendoor'is er dan niet meer bij, want als je hem ook gaat 'belonen'terwijl hij niets doet, zal hij dit niet begrijpen. Wil je hem voor of na het werk belonen, voer hem dan in een emmer of in zijn voerbak, zodat hij het verschil begrijpt.
En verder...de belangrijkste regel...deze methode werkt UITSLUITEND als je paard respect voor je heeft! Dat betekent automatisch dat hij niet mag bedelen! Jij bent de leider en jij beslist wanneer hij mag eten. Geef hem dus nooit een snoepje als hij bedelt of eist. Geef hem ook niets als hij opdringerig is of zijn oren in zijn nek legt. Hij moet zich vriendelijk en beleefd opstellen en uit je persoonlijke ruimte blijven, zolang jij hem geen tostemming hebt gegeven naar je toe te komen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: [vd] schooien (voortijdig beloning vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:43

om je paard niet te opdringerig te laten worden door beloning met voer, laat je je paard altijd een stapje achteruit doen... dat doe je door het lekkers vlak voor de borst te houden, zodat het paard wel achteruit MOET stappen om het lekkers te kunnen pakken...

unfearlover

Re: [vd] schooien (voortijdig beloning vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:47

Bedankt iedereen!
ik heb er veel van geleerd en ik heb er zelf ook veel aan!