[AR] tweespan, nog wat kleine vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

[AR] tweespan, nog wat kleine vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:23

Van de week Eli en Roger samen aan de lange lijnen gehad en dat ging erg goed. Maar nu het steeds dichterbij komt dat ze samen voor de kar kunnen komen er een aantal kleine simpele vraagje boven.

Allereerst heeft Roger nu nog gewoon zijn enkelgebroken trensje terwijl Eli een utrechtse stang heeft. Roger gaat opzich prima op de trens, maar met dubbelspam maak je de leidsels aan elkaar, kan dat als ze alletwee een verschillend bit hebben. Of moet ik daarmee wachten tot ik een stang voor Roger gevonden heb?

Ik was zoiezo van plan eerst gewoon met twee leidsels te rijden zodat ik ze nog elk apart kan corrigeren. Is dat een goed idee of niet?

En dan heb ik vanmorgen eens naar die zwengen (zo heten die dingen waar ze aan trekken toch) van mijn wagen gekeken, die had ik er eerst afgehaalt omdat ik toch alleen maar enkelspan reed. Maar ze kunnen er op twee manieren aan. De ene manier kunnen ze heel veel bewegen, maar zouden tegen het voorwiel kunnen komen. als ik ze andersom zet zitten er twee uitsteeksels aan die het draaien tegen gaan, maar dan kunnen ze meteen maar 1 of 2 cm heen en weer. Dat lijkt me erg weinig of is dat genoeg?
Ik had al bedacht om die uitsteeksels dan een beetje uit te vijlen zodat ze wat meer kunnen bewegen, maar toch niet tegen het wiel kunnen komen, maar hoeveel moeten ze kunnen bewegen?
Hoop dat jullie hier begrijpen wat ik bedoel.

Groetjes Viola.

Kurby

Re: [AR] tweespan, nog wat kleine vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:30

Ik raad je aan om gelijk met een kruislint te gaan rijden zodat je beide paarden kan aanpakken en niet met twee enkele lijnen te gaan rijden.
Daarnaast zou ik de zwengen vast zetten gezien ze voor het eerst in het span voor de wagen staan en als je met losse zwengen gaat rijden dan heb je kans dat het ene paard achterblijft en het andere paard al het werk gaat doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:18

Bitten maakt niet uit hoor, met kruisleidsels hoor je ip gelijke druk te krijgen. Je zal de eerste tijd nog wel wat moeten experimenteren met het vergespen van de leidsels. Op de plek waar de leidsels zich splitsen zitten gespen. Normaal gesproken zijn er 5 vrije gaten tussen de gesp en de hand van de menner. Je krijgt dan de som van 10 in totaal. In mijn shetlandspan heb ik echter de som van 12 gaten (6 gaten tussen gesp en hand). Wanneer 1 paard harder trekt, kan je zijn leidsel korter gespen door de ene gesp naar voren te gespen en de andere naar achteren. Je moet altijd op de som van 10 (of 12) weer uitkomen. Even uitgaande van de som van 10. Heb je bv na het naar voren gespen van het ene leidsel 7 vrije gaten over dan moet je op de andere leidsel 3 vrije gaten krijgen. Dit staat allemaal heel duidelijk uitgelegd in "het aangespannen paard" van J.A.C. Bartels.
Ik zou wel direkt met kruisleidsels mennen, dit is veel gemakkelijker.

Wat betreft de zwengen: als je je paarden goed heb ingespannen (strengen op de goeie maat en disselriemen op de goede maat) dan blijft zo zweng vaak van het wiel af. Wat Kurby stelt geld voor 2 zwengen bevestigd aan een evenaar. Je zet dan de evenaar vast. Je moet nooit met vaste zwengen gaan rijden dan krijg je schuurplekken op de borst van je paard. Tegenwoordig zitten de meeste zwengen gewoon vast op de wagen zonder een evenaar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:24

Begin meteen met kruisleidsels, een stuk makkelijker. Corrigeren moet je in een enkelspan doen en niet allebei apart corrigeren terwijl ze in het span staan. Dit is bijna onmogelijk en alleen maar lastig voor de beestjes.

Je zwengenverhaal kan ik even niet volgen Maar als je ze voor de wagen hebt, ga kilometers rijden. Lekker laten lopen en aan elkaar laten wennen. Ze zullen zich toch allebei een beetje moeten aanpassen. Dus maak je niet druk als ze geen stelling hebben in het begin, lekker laten lopen. Mooi de Broekpolder in de rondte

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:18

Bedankt allemaal ik ga ermee aan het werk en neem jullie adviezen mee.

Groetjes Viola.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 17:55