[ar] tinker slaat om in koets!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

[ar] tinker slaat om in koets!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:01

Ik vraag het hier even voor iemand die ik ken dit dit probleem heeft met zijn tinker.
Hij heeft ze gekocht rechtstreeks van de weien in engeland en heeft geen ervaring vroeger met paarden, laat staan mennen maar wou toch al een tinker kopen.
Maar vanaf hij haar had en een maand was beleerd begon het. Vanaf ze aanzet voor de koets steigert ze en laat haar vallen.
Ook tijdens het lopen zelf staat ze plots stil en wil niet verder.
Ook gaat ze er soms gewoon vandoor.
Mij lijkt het controle probleem door gebrek aan vertrouwen, maar thuis bestempelen ze het paard als een karakterkop die moet verkocht worden. Ik heb echt medelijden met Mable. Het is een doodsbang paard dat mensen gewoon niet vertrouwd....

Ik zou zelf terug aan het longeren en grondwerk beginnen maar dat kan hij niet...
Weten jullie tips?

Jellie

Re: [ar] tinker slaat om in koets!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:08

Ik zou de Tinker laten opvoeden en beleren door iemand die er echt verstand van heeft (proffessioneel). Zo vreselijk zonde dat dit moet gebeuren
En kijken of hij zelf geen les kan nemen zodat hij ook met paarden om leert gaan... (bijv. Kijken of hij geen freestyle les kan nemen...)
Ik denk (even nav het stukje) dat als hij nu zo zonder ervaring en begeleiding een ander paard zou kopen er grote kans is dat t zelfde weer gebeurd... het zijn is nu eenmaal geen speelgoed.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:23

Ben het helemaal met je eens. Maar het paard is een maand beleerd geweest en dat ging prima, alleen niet met hem erbij. Hij panikeert nogal rap, en de tinker met hem. Maar ik zal hem zeker eens laten zeggen toch nog les te nemen. bedankt!

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:29

Grondwerk, grondwerk, grondwerk....
Werken aan vertrouwen....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:27

Zowel menner als paard bij de basis weer beginnen. Op dit moment is het levensgevaarlijk om dit paard voor de wagen te zetten. Ik heb het idee dat de menner zelf ook nog niet zoveel weet van het mennen en om die dan op pad te sturen met een paard wat pas een maand beleerd is. Ik snap dat soms niet, je zet een beginnende ruiter toch ook niet op een paard die net een maand onder het zadel is?
Laatst bijgewerkt door Napie op 25-07-05 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:21

Napie; Mennen is toch véeel makkelijker dan ohz. Dat kan iedereen met 2 handen en een stem doen, toch??!!

Veel succes ermee om dit paard nog goed te krijgen. Beetje dom van die man om er zomaar aan te beginnen, ik heb weinig hoop.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:37

Ik ook.... Maar ja, venten willen zich bewijzen he....

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:36

Ik denk ook niet dat dit nog goed komt. Het paard moet heel rustig aan vertrouwen krijgen en dat kan niet door iemand met weinig ervaring en duurt heeeeel lang, min. een jaar.
De man zou eens op mencursus kunnen gaan en dan met een ervaren paard gaan rijden.
Ik lees heel vaak dat er problemen zijn met geïmporteerde tinkers.
Ze worden daar uit de wei getrokken, bekapt, op transport gezet en dan moeten ze hier alles in een snel tempo alles maar leren.
En dat werkt zo niet met tinkers, die toch wel gevoeliger zijn in hun hoofd als dat ze over doen komen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:58

tegen zulke verhalen kan ik nou niet he! Arm, arm paard. Ik haat mensen, ook als ze onwetend zijn.

Probeer alsjeblieft of hij hulp wil gaan zoeken of anders een goed plekje te regelen voor het paard!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:41

I know, ik heb al gezegd dat hij direct terug naar de basis moest gaan, dat een paard geen machine is die je op aan of uit zet. Maar ze vertelden hem dat tinkers o zo braaf waren, en ja, veel te snel gekocht he.
sokkebok, wat je zegt zal waarschijnlijk het juiste verhaal hierachter zijn.
Maar die man heeft ook weinig tijd en geen geld voor dure cursussen, enzo gaat het maar verder...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:15

Ok, nu is gebleken, dat Mable door haar karakter is verkocht, maar daar heeft Sam nooit iets van gemerkt...Wel jammer id

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:54

tja leek me idd beter dat het door iemand gedaan werd met ervaring maargoed da's nu te laat. kijk voor hulp eens hier, die mensen kunnen je echt wel helpen wil ik wedden; www.naturalhorsemanship.nl (op het forum)

oh klees net je laatste berichtje, wat erg zeg kvind zoiets zo stom gewoon, mensen! germ bessie

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:02

Ow dit is ZO herkenbaar. bij ons op stal is er een man die een paard uit Hongarije had gehaald, zelf kon ie niks met paarden. Daar had ie met m gemend hartsikke braaf, hier in NL viel hij iedereen aan (schijnt gedrogeerd te zijn geweest). Goed dat beest overal in training geweest, niemand kan er wat mee. ook de mensen die volgens Monty Roberts werkten (tenminste dat zeggen ze, heb Monty een keer gezien en dat ging heel anders, beter)
Paard 1 naar de knoppen, die staat nu in een weitje

Dan koopt ie er maar een jonge haflinger bij, want die zijn zo braaf. hij gaat ermee aan de dubbellonge werken. Trekt hij dat beest zo hard in zijn mond dat nu niemand dat paardje nog op de dubbele kan longeren. 2e paard dat nooit meer voor de wagen komt. Panikeert al als je erachter gaat lopen. Paard staat ergens op een manege voor zijn kleindochtertje, maar die valt er telkens van af.

Nu heeft de beste man het in zijn hoofd gehaald tweespan te gaan rijden want dat is veel makkelijker en dan hoeven de paardjes niet zo hard te trekken!
Dus er is een braaf tweespan haflingers gekomen, maar de een is wat luier dan de andere. Ow vergiste hij zich in welke de luie was gaf ie per ongeluk de snelle een klap met de zweep daar moet nu ook een andere voor komen.

*zucht*

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:23

Bah Albertine, is idd zo herkenbaar, maar jammergenoeg gebeurt het toch steeds weer, en altijd zijn het mannen lol

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:26

Ha dat was me nog niet eens opgevallen!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 11:21

Jaja ik let er nu ook op, volgens mij komt dat omdat mannen te stoer zijn om cursussen te volgen in een bakje....