Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
napie schreef:In de kar kan zo'n beest wel de hele dag staan, maar ik denk dat je voor de kar bedoelt.
Ik bedoelde inderdaad voor de kar, maar bij ons wordt dit ook in de kar staan genoemd....
In principe kan een goed getrainde pony met een goede conditie best 30 kilometer lopen voor de wagen maar dit is natuurlijk wel afhankelijk hoe zwaar de kar is en hoe zwaar het terrein. Ik rij met mijn shetlanders zo 30/40 kilometer door het bos maar deze zijn goed getraint en trekken 1 maal hun eigen gewicht.
Het is belangrijk dat je de afstand rustig aan opbouwt in een gelijkmatig tempo. Wissel stap en draf regelmatig af dan kunnen ze het een hele tijd vol houden. Let goed op je pony, wilt ze zelf nog makkelijk vooruit of merk je dat ze het er moeilijk mee heeft?
Tot nu toe gaat dat zeer goed, niet overwerkt... Bollie wordt alleen nog beter bij het langer inspannen, de eerste 15' doet hij wat moeilijk (ik denk dat hij dan denkt dat hij er nog onderuit kan komen...)
na een 30' stapt hij vlot en draaft hij vlot....
In het laatste geval heb je teveel gevraagd. Ip is het zo dat de pony 10 minuten na aankomst thuis weer een normale ademhaling en hartslag moet hebben en een normale eetlust. Zo niet, dan is deze onvoldoende in conditie.
Stelregel gewicht (kar+passagiers)
vlakke harde weg: 3 maal eigen gewicht
zou hij vlot moeten halen
zandweg, vlak: 2 maal eigen gewicht
zou hij nog moeten kunnen
zandwel heiuvelachtig: 1 maal eigen gewicht.
Sjonniej schreef:Waar woon je ergens? In wat voor gebied rijd je met me pony?
Sjonniej schreef:Vind je het eerlijk om hem jullie 4en te laten trekken?
Sjonniej schreef:Waar woon je ergens? In wat voor gebied rijd je met me pony?
Sjonniej schreef:Vind je het eerlijk om hem jullie 4en te laten trekken?
karoliena schreef:Ik zorg er ook voor dat mijn mini max zijn eigen gewicht achter zich heeft hangen. Maar ik kan ok nog maar 1 pasagier meenemen dus dan kom je er eigenlijk al niet of nauwelijks bovenuit.
Grainey schreef:Wij hebben alleen onze pony's met witte hoeven op ijzers staan.