[AR] Shetlanders welke afstand in de kar???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesbet

[AR] Shetlanders welke afstand in de kar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:46

Bollie staat nu voor de kar, hij dat het heel goed we hebben de voorbije dagen ritjes gemaakt van een uurtje (3-4km) nu is de vraag wat kan zo'n pony aan? Hij is 80cm en struis gebouwd.

Groeten,
Liesbet

Mennen zonder ijzers en zonder oogkleppen!!!

Napie

Re: [AR] Shetlanders welke afstand in de kar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:36

In de kar kan zo'n beest wel de hele dag staan, maar ik denk dat je voor de kar bedoelt.
In principe kan een goed getrainde pony met een goede conditie best 30 kilometer lopen voor de wagen maar dit is natuurlijk wel afhankelijk hoe zwaar de kar is en hoe zwaar het terrein. Ik rij met mijn shetlanders zo 30/40 kilometer door het bos maar deze zijn goed getraint en trekken 1 maal hun eigen gewicht.
Het is belangrijk dat je de afstand rustig aan opbouwt in een gelijkmatig tempo. Wissel stap en draf regelmatig af dan kunnen ze het een hele tijd vol houden. Let goed op je pony, wilt ze zelf nog makkelijk vooruit of merk je dat ze het er moeilijk mee heeft? In het laatste geval heb je teveel gevraagd. Ip is het zo dat de pony 10 minuten na aankomst thuis weer een normale ademhaling en hartslag moet hebben en een normale eetlust. Zo niet, dan is deze onvoldoende in conditie.
Stelregel gewicht (kar+passagiers)
vlakke harde weg: 3 maal eigen gewicht
zandweg, vlak: 2 maal eigen gewicht
zandwel heiuvelachtig: 1 maal eigen gewicht.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:45

Ik zorg er ook voor dat mijn mini max zijn eigen gewicht achter zich heeft hangen. Maar ik kan ok nog maar 1 pasagier meenemen dus dan kom je er eigenlijk al niet of nauwelijks bovenuit.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:07

napie schreef:
In de kar kan zo'n beest wel de hele dag staan, maar ik denk dat je voor de kar bedoelt.

Ik bedoelde inderdaad voor de kar, maar bij ons wordt dit ook in de kar staan genoemd....

In principe kan een goed getrainde pony met een goede conditie best 30 kilometer lopen voor de wagen maar dit is natuurlijk wel afhankelijk hoe zwaar de kar is en hoe zwaar het terrein. Ik rij met mijn shetlanders zo 30/40 kilometer door het bos maar deze zijn goed getraint en trekken 1 maal hun eigen gewicht.
Het is belangrijk dat je de afstand rustig aan opbouwt in een gelijkmatig tempo. Wissel stap en draf regelmatig af dan kunnen ze het een hele tijd vol houden. Let goed op je pony, wilt ze zelf nog makkelijk vooruit of merk je dat ze het er moeilijk mee heeft?

Tot nu toe gaat dat zeer goed, niet overwerkt... Bollie wordt alleen nog beter bij het langer inspannen, de eerste 15' doet hij wat moeilijk (ik denk dat hij dan denkt dat hij er nog onderuit kan komen...)
na een 30' stapt hij vlot en draaft hij vlot....

In het laatste geval heb je teveel gevraagd. Ip is het zo dat de pony 10 minuten na aankomst thuis weer een normale ademhaling en hartslag moet hebben en een normale eetlust. Zo niet, dan is deze onvoldoende in conditie.

Stelregel gewicht (kar+passagiers)
vlakke harde weg: 3 maal eigen gewicht

zou hij vlot moeten halen

zandweg, vlak: 2 maal eigen gewicht

zou hij nog moeten kunnen

zandwel heiuvelachtig: 1 maal eigen gewicht.

dan zal er één volwassene moeten afstappen....

Momenteel 2 volwassenen (150kg) en twee kinderen (60kg) kar nog eens 50kg totaal 260kg

Bedankt,
groeten,
Liesbet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:17

Een kar van maar 50 kg en dan wel 4 mensen erop kwijt kunnen? Dat lijkt me een heel raar verhaal.

Het verhaal van Napie klopt inderdaad. Maar de wagen + passagiers mogen best wel zwaarder wegen dan de pony, als je dan maar grotendeels over asfalt rijdt. Door het bos is het niet eerlijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:22

50 kilo lijkt me ook wel heel licht voor een wagen.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:30

Ik was blijkbaar wat optimistisch, de kar zou 100 kg wegen....
Dan zit ik aan een totaal van 310 kg....

Ik veronderstel dat dit het dubbele is van zijn gewicht....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:36

Waar woon je ergens? In wat voor gebied rijd je met me pony?
Vind je het eerlijk om hem jullie 4en te laten trekken?

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 16:03

Sjonniej schreef:

Ik woon in Geel in de Belgische kempen, voorlopig mennen we enkel op de weg, bos hebben we hier niet in de directe omgeving. Voor de rest is het hier zo plat als een biljarttafel....

Sjonniej schreef:

Eigenlijk wel ja, twee volwassenen en twee kinderen (4 en 6 jaar), tot nu toe hebben we nog geen problemen. Maar ja, we zijn ook maar net bezig met die kar...
Vind jij het niet eerlijk???

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 16:03

Sjonniej schreef:

Ik woon in Geel in de Belgische kempen, voorlopig mennen we enkel op de weg, bos hebben we hier niet in de directe omgeving. Voor de rest is het hier zo plat als een biljarttafel....

Sjonniej schreef:

Eigenlijk wel ja, twee volwassenen en twee kinderen (4 en 6 jaar), tot nu toe hebben we nog geen problemen. Maar ja, we zijn ook maar net bezig met die kar...
Vind jij het niet eerlijk???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:40

Ik ken de pony niet.
Maar vind het voor een enkelspan kleine pony nog al wat, 4 personen. Zowiezo voor een enkelspan vind ik 2 personen en een wagen zwaar genoeg.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 17:57

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:10

Mijn karretje weet 49 kilo maar je kan er ook maar met 2 personen op. Dat vind ik ook genoeg voor 1 minipaardje kwa gewicht. Je komt zo bijna nooit over zijn eigen gewicht heen wat wel prettig is voor hem denk ik.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:27

Ik denk dat je nog wel een aantal kilo's mag optellen aan het gewicht. Zelfs 100 kilo vind ik wat positief. Zet hem eens op de weegbrug dan weet je het zeker.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 18:33

Dat gaan we zeker eens doen... 'k ben benieuwd zowel naar het gewicht van de kar als van de pony.... wordt vervolgd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:44

Die wagen weegt wel een beetje meer dan 100 kg ja
Mijn wagen, zie profiel, weegt dit al...

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 22:12

Misschien krijg ik nu wel een goede uitvlucht om er een tweede bij te zetten...

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:33

karoliena schreef:
Ik zorg er ook voor dat mijn mini max zijn eigen gewicht achter zich heeft hangen. Maar ik kan ok nog maar 1 pasagier meenemen dus dan kom je er eigenlijk al niet of nauwelijks bovenuit.

je kan ook 100 kilo wegen

ik rijd ong 2 kilometer met het karrentje
het karrentje weegt 20 kilo
45 kilo
31kilo
41 kilo
en de shet weegt 150 kilo

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:36

Ja dat kan natuurlijk ook maar dan pas je maar in je eentje op mijn wagentje.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:53

Ik vind het niet helemaal eerlijk om een shetje van 80 cm 4 mensen te laten trekken. je doet het wel heel rustig aan want 3/4 km per uur is alles stappen?
ik doe zo'n 12 km per uur met 2/3 personen op de kar. op een goede dag doen ze dan zo'n 30/40 km. dan wel met een rustpauze erin.

zonder ijzers zou ik trouwens niet langer dan 100 meter rijden, de hoeven slijten zo snel dat je al snel te laat bent.

ik zou als ik jou was niet meer gaan rijden dan je nu doet, zeker niet met zoveel man.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:49

Ik vind vier man veel te veel om die shet te laten trekken. Die kar oogt ook al heel erg zwaar.

Paar personen minder zou wel beter zijn..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:52

Ik rij al drie jaar zonder ijzers. Op een goeie dag de ijzers er onder vandaan gehaalt en toen nooit meer op ijzers gehad. Ik rij ook meestal ritten tussen de 20 a 30 kilometer. Grootste gedeelte gaat over heuvelachtige zandpaden. Een rit over de weg is ook geen probleem. Soms wel eens last van scheurtjes maar een dagje op het land en dan even vijlen doet wonderen.
Op het begin van mijn 'mencarriere' had ik een zwaardere wagen met een enkelspan. Ik reed dan met maximaal 3 personen over een afstand van 5 tot 15 kilometer. In de vakanties reden we 15-20 kilometer per dag met een aantal rustpauzes. Dat was met een enkelspan een hele dagtocht. Nu rij ik dat in 1,5 a 2 uur.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 22:21

Vandaag op de weegbrug gestaan:

pony: 180 kg

kar: 230 kg
wij: 80+60+20+10= 150kg

380/180= 2,1
Op de weg moet dit vlot kunnen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:22

Wij hebben alleen onze pony's met witte hoeven op ijzers staan. Gonda draait hele marathons zonder ijzers en eigenlijk is daar niets mee aan de hand...
Wij hebben een wagen die best licht is(concourse kar), zo rond de 100 kg (zie profiel foto met Nicolina) en een wat zwaardere van zo rond de 150 kg. Hier zetten we de enkelspannen voor. Als de wagens zwaarder dan 150 kg is, zetten we er alleen een dubbelspan of 4-span voor. Onze marathon wagen weegt ook ongeveer 230 kg en daar zullen wij nooit een enkelspan Shet voor zetten (ook al zijn ze 1.15m) En voor die 150 kg lopen alleen de grote Shets, de shet van 92 cm loopt alleen voor de concourse wagen met 1 persoon en 1 hond erop.
Nouja, dus mijn mening is: ik zou een lichter karretje achter je shet doen, want het blijft zwaar voor hem.
Maar nog ff een vraagje, rolt de kar licht of juist zwaar? Dat is namelijk het allerbelangrijkst... die van ons rollen allemaal heel licht en dan is het makkelijker voor de pony...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:32

Grainey schreef:
Wij hebben alleen onze pony's met witte hoeven op ijzers staan.

De meeste onzin in de paardenwereld weet ik wel waar het vandaan komt zoals het links opstijgen enzo, maar ik vraag me toch nog steeds af waar het vandaan komt dat witte hoeven minder sterk zouden zijn.

Maar weer even on-topic, Liesbet:
Volgens de 'regels' zou het wel moeten kunnen maar ik zou toch liever een lichtere wagen hebben. Als je nu een heuvel of hoge brug tegen komt red hij het dan nog? En als je een door de bossen of zo wil, van de weg af, wordt het ook wel aardig zwaar hoor.
Mijn wagen weegt 170kg en dat vind ik al best zwaar. Zie dat Eli als hij alleen ervoor staat best moeite heeft met hoge bruggen of stukken door het gras, nou is die ook niet zo goed getraint, maar ik geloof dat die van jou ook niet in wedstrijd conditie is.