[Ar] Pony laat alles toe, kan dat ineens omdraaien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissBonny

[Ar] Pony laat alles toe, kan dat ineens omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 22:02

Ik had een vraagje over mennen. Ik ben al een tijdje bezig met mennen. 2 maanden geleden hebben we een tuig gekocht, toen we de eerste keer er alles voorzichtig oplegde liet ze alles gewoon toe, ook de oogkleppen vond ze niet raar/vreemd/eng, en het bit liet ze ook gewoon toe. Daarna zijn we gewoon rondjes gaan lopen ( met niks erachter natuurlijk ) en dat ging ook super goed! Na veel zo geoefend te hebben, hebben we er voorzichtig een kussen achter gehangen ( we vonden een band te gevaarlijk, voor als ze er tegen aan zou schoppen, een kussen is dan altijd een stuk zachter ). Met het kussen erachter ging ook super goed, ze vond het geluid van het slepen enger dan het slepen zelf Nu hebben we al een paar x met het kussen erachter aan gesleept, en het gaat super goed! Naja, de laatste x had ze erniet zo'n zin in, en deed ze of ze het niet snapte Maar nou zijn mijn vragen:
* Kan je pony als ze nog nooit betuigd is, alles toelaten zonder dat ze iets eng vind enzo? ( lijkt mij niet, maar ik kan het verkeerd hebben )
* Kan je pony eerst alles toelaten, en dan als je steeds verder gaat ineens omdraaien? Dat ze alles eng gaat vinden enz?

Napie

Re: [Ar] Pony laat alles toe, kan dat ineens omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 00:33

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een gegeven moment fout kan gaan. Bij zo'n pony denk je al snel dat je steeds een stapje verderkan gaan en opeens ontploft ze wanneer je het niet verwacht.
Een kussen erachter? Heeft niet zoveel zin. Het nut van slepen is dat een pony leert trekken dus met gewicht. Een kussen weegt niks. Ik sleep ook niet met een band maar verleng de strengen met touwen en laat twee vrijwilligers druk geven op de strengen. Deze druk laat ik steeds meer opvoeren tot de pony echt flink eraan moet trekken.
Op zich kan een pony alles zomaar toelaten. Ik heb met mijn laatste twee pony's precies hetzelfde gehad. Geen problemen met tuig, sturen en voor de kar. Was heel vanzelf sprekend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:34

Sommige doen het zo super, sommige hebben wat meer tijd nodig.

Ik heb zelf 3 pony's lopen die het zo keurig deden. LL geen probleem, bandje er achter niet en kar er achter ook niet. Maar er loopt er hiet ook een waar we onwijs lang mee gesleept hebben omdat die het spannend bleef vinden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:43

Als je je pony maar niet overvraagt; Want hij doet het zo leuk. Dan storten ze in en gaan ze staken.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 18:18

Sjonniej schreef:
Als je je pony maar niet overvraagt; Want hij doet het zo leuk. Dan storten ze in en gaan ze staken.

Nee, ik doe het ook niet zo vaak! 1 a 2x in de week..

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 18:19

[quote="napie"]Een kussen erachter? Heeft niet zoveel zin. Het nut van slepen is dat een pony leert trekken dus met gewicht. Een kussen weegt niks.

Het is trouwens een bankkussen, ghih niet zo'n klein kussentje We hebben zand in dat kussen gedaan, dus dat is een stuk zwaarder hoor!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:12

Ik heb dit jaar en vorig jaar mijn pony's beleerd (beide 3 jaar oud). Ook dit ging super goed, buitenritten niks aan de hand. Nu de ene pony 4 is heb ik wel het idee dat ie af en toe tijdens een buitenrit een beetje gaat klooien (bankjes die een jaar niet eng waren zijn dat nu wel, dat soort ongein). Let wel hij loopt goed hoor, maar het zijn van die puber dingetjes.

Misschien gebeurt dit wel omdat hij nu donders goed weet wat normaal is en wat niet. Het lijkt wel als een jonge pony net beleert is, deze alles accepteerd en pas later gaat "nadenken".

Ik rij gewoon door en besteed niet teveel aandacht aan dit gedrag (niet straffen, maar ook niet belonen).

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:16

mijn pony heeft tijdens voorbereiding en beleren alles toegelaten, ze heeft nooit ergens vreemd van opgekeken, dus het kan wel ja, dat ze alles accepteren. Ik men nu al 4 jaar met haar en ze heeft nooit na het beleren ineens raar gedaan ergens om.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:58

pas op met de ervaringen van anderen, het ene paard is het andere niet. kijk per paard hoever je kan gaan. zo wil het ene paard niet slepen maar wel gewoon voor de wagen of juist heel goed slepen, maar een drama zijn voor de wagen, hoe vaak je ook sleept.

succes ermee!