[AR] [LO] help! mijn paard breekt uit met longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

[LO] help! mijn paard breekt uit met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 15:10

heej!

als ik mijn haflinger ga longeren gaat het in de stap nog goed, zodra ik 3 rondjes heb gedraaft, rent ie opeens de cirkel uit! bijzetteugels enzo helpen helemaal niks een hek ook niet rent ie zo doorheen! heeft iemand hier tips voor of moet ik het longeren maar laten voor wat het is? ook af en toe als ik hem uit de wei haal (en de andere staan der nog) en weer terug wil zetten rukt ie zich ook zomaar los, ik geef hem wel op zijn donder maar het maakt niks uit! het is wel uit zichzelf al een dominant paard kan dit er mee te maken hebben? issie gewoon ongehoorzaam is het angst of misschien een spelletje? wie heeft hier raad, tips, commentaar op?

ik hoop een oplossing te vinden!

josien

Re: [LO] help! mijn paard breekt uit met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:03

moeilijk probleem en niet van achter de PC op te lossen.

Het kan meerdere oorzaken hebben. Enkele zijn inderdaad dominant, angst, lichamelijk niet aan kunnen enz.

Vertel meer over je paard dan kunnen we meer zeggen.

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 00:23

heej mijn haflinger vond dit ook altijd erg leuk om te doen,
onze longeerbak is afgezet met palen en schriklint.
wat nu helpt is zowiezo met hoofdstel longeren ipv halster, en verder zet k nog wel eens de plek waar ze eruit wil af met een paar lijnen zodat ze er niet onder door kan enz.
nu longeer ik dr alleen in de bak omdat ik de longeerbak te zwaar vind en dat doet ze prima.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:53

Oké je hebt de oplossing dus al gevonden.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 11:52

nee ik heb nog steeds geen oplossing... wat moet ik nog meer over hem vertellen dan?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:47

Op welke momenten dat hij het precies doet, karakter van je pony enz.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 14:30

dat heb ik al gesegd zodra ik een paar rondjes heb gedraafd of als hij geen sin meer heeft, hij is vrij dominant tegenover andere paarden, als je niet zoon grote mond hebt als mens sijnde neemt ie jou ook te grazen maar als je hem overbluft gaat ie voor je door het vuur..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:00

Zit hij van te voren al te kijken of hij er door heen kan?

Zoals je over hem schrijft klinkt mij niet zo lekker in de oren. Je hoort een samenwerking hebben met je paard en niet te overbluffen. Jullie verhouding moet duidelijk zijn waardoor dit ook geheel niet meer nodig is.

Ik kan hier vandaan niet zeggen wat het is en hoe je het oplost. Daarvoor moet ik het zien om een goed beeld er van te krijgen. Weet wel dat het paard nooit iets zomaar doet. Er zit ergens iets fout en aan jouw of je instructeur deze fout te vinden en vandaaruit het probleem aan te pakken.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:17

heej,

ja, hij kijkt wel so van ,, en dan weet ik het alweer hoe laat het is! maar ik hij dee het waar die vroeger stond ook al, maar ik ga denk een keer proberen om het in een afgeset stukje te doen misschien nu die wat ouder is dat het beter gaat... want ik meot tog iets hebben om hem beweging te geven want ik er momenteel niet op rijden, maar hij staat nu dus alleen maar dag en nacht op de wei, hij kan ook egt niet met andere paarden overweg,, in de les trapt tie naar andere paarden,, aangezien ik alleen maar recreatief mee rij heb ik ook geen instructeur...

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 16:20

en het is trouwens ook so dat hij het bij iedereeen doet en overal! is er dan misschien vroeger wat fout gegaan tijdens het longeren toen ie nog klein was?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:58

Een afgesloten ruimte is altijd aan bevolen. Veel paarden hebben moeite met evenwicht en kunnen dan steun vinden aan het hek.

Je pony klinkt niet gelukkig. Hij staat dus nu helemaal alleen. Dit is al een reden om niet gelukkig te zijn voor hem. En aan zijn gedrag lijkt het er op dat er nog meer dingen zijn.

Waarom ga je niet grondwerk doen met hem. Is een leuke afwisseling en daarbij voor jouw en je paard een mooie manier om een sterke band op te bouwen en gezellig samen bezig te zijn.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 21:08

uhm hij staat wel in een apart stuk maar zijn halfbroertje en een shetlander en een fjord staan in de weide daarnaast, dus helemaal alleen issie niet, wat is grondwerk precies? ik bedoelde met huij staat nu dus alleen maar dag en nacht op de wei, dat ik er momenteel niet op kan rijden. en ik heb best wel een band met hem voorderest heb ik nergens moeite mee het is egt puur en alleen dat longeren! hij tilt braaf zijn hoef op als ik "been"seg, komt altijd naar me toe als ik heb roep, sal nooit bokken om mij eraf te krijgen, maar misschien moet ie gewoon een beetje opnieuw öpgevoed" worden? ik sat ook te denken aan een klicker, en aan natural horsemanship om de band met mijn paard te verbeteren maarja dat is off topic,,,

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:29

Jep dat bedoel ik inderdaad. Op mijn site vind je wel wat info over grondwerk. Natural horsemanship (NH) gaat verder dan een goed luisterend braaf paard. Daarom is het zo leuk om te doen zowel voor mens als voor het paard.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:15

dank je ik sal eens op je site rondneuzen verkoop je ook dingen voor NH?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:38

Enkel leadropes en in de toekomst ook speciale rij en grondwerk halsters en touw teugels.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:45

ik heb even rondgekeken, mijn paard kan al wat "kunstjes" zoals knielen, naar achteren lopen dat soort dingen is dat dan ook een vorm van grondwerk?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:00

Jep, maar niet wat ik bedoel. Wat ik voornamelijk bedoel is het los werken, dus longeren als het waren, maar dan zonder longe. Hier werk je met positie's en lichaamstaal.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:40

maar hoe laat ik hem dan zachter gaan? want je mag toch niet praten of wel?! en hoe gaat ie dan weer harder?

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:31

Je moet altijd juist je stem gebruiken!

Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad maar dat is nu ook over, ik heb nu veel meer ervaring gekregen in het longeren, juist door hun eigenwijsheid. Ze tonen nu respect.

Zachter gaan zal 'ie van zelf doen als ie moe is.
Je wilt je paard toch laten luisteren? Dan maar harder werken.

Lichaamstaal gebruiken voor harder en zachter.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:03

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:36

tis eerlijk gezegd een beetje moeilijk vanachter de pc :S

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:10

Je zou idd ook ervaren hulp in het longeren kunnen zoeken