Hallo allemaal,
de laatste tijd heb ik me wat verdiept in de clicker-training in combinatie met de target-training. Maar ik heb toch nog wat praktische vragen:
- hoe begin je nou precies? Kan je gelijk al met een target beginnen of moeten ze eerst weten dat op de clicker een beloning volgt.
- als dat laatste geld, hoe doe je dat dan?? Want hij doet zo vaak iets braaf, zoals netjes stilstaan bijvoorbeeld. Dan kan ik hem toch niet constant bevestigen?
- wat is nou een handige target? Zelf heb ik het idee dat een daadwerkelijk target niet handig is, aangezien je dan én een target én een clicker vast moet hebben. Én daarna ook nog een beloning uit handen geven. Een vuist maken en middelvinger en ringvinger uitsteken, zou dat handig zijn?
- hoe/waar te trainen? Als hij vast staat, als je hem vasthoudt, los in de bak/wei? In de wei zou niet zo werken, denk ik, gebeurd teveel spannends om hem heen.
- als de basis bekent is, wat kan je dan allemaal? Wat zijn nou echt bruikbare oefeningen? Zoals zijn mond opendoen, lijkt mij erg bruikbaar, maar zou niet weten hoe ik hem dat d.m.v. target-training moet leren.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen!
Groetjes!