[AR] [NH] Toevallig of niet, nh-guru = altijd man?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[NH] Toevallig of niet, nh-guru = altijd man?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:42

Is het nu gewoon toeval dat elke nh-guru die iets voorstelt (Monty Roberts, Hempfling, GaWaNi Ponyboy, Mark Rashid, Parelli, Emiel Voest), of speelt er meer mee bij het bereiken van een guru-zijn dan alleen het ontwikkelen van paardvriendelijke trainingsmethodes? Ik heb daar zo mijn eigen (cynische) ideeen over, maar ik ben benieuwd of er misschien ook andere -positievere - verklaringen denkbaar zijn?

Of anders gesteld, welke nh-guru's van dit moment zijn er vrouw? En dan niet 'de vrouw van', leerlinge van die-en-die of helft van een echtpaar, maar echt zelfstandig ontwikkelde nh-grootmeesteres? ik ben erg benieuwd...

Achterom

Re: [NH] Toevallig of niet, nh-guru = altijd man?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:27

Inge terblick misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:45

Ik denk dat je Inge Teblick bedoelt?

Zij is inderdaad wel een bekende Nederlandse op het gebied van positieve paardentraining. Monique Hamerslag trouwens ook, en is ook een boek aan het schrijven over clickertraining (met dieren in het algemeen, dus ook paarden). Maar ik denk dat je pas echt kunt spreken van een guru-status als je in meerdere talen bekend bent/gepubliceerd hebt en een (inter)nationaal gezelschap van mensen specifiek jouw leer volgt. Zowel Inge als Monique vallen dan weer af omdat zij gedragstheorien doorgeven die door Kayce Cover (b&t) en Alexandra Kurland (clickertraining) als eersten 'op de markt' zijn gezet. Dat zijn trouwens wel weer twee vrouwen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:37

Hmm.... daar heb je gelijk in.

Weet je, ik denk niet dat het zozeer met het ontwikkelen van een methode te maken heeft, want in NH zijn gewoon heel veel overeenkomsten tussen de methoden, maar met commercieel inzicht...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:44

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:52

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:59

wat ik bedoelde is dat je daar een hele lijst kan vinden met vrouwelijke NHers. Guru's houd ik niet zo van, vind ik eng.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:04

Tsja, toch is er een verschil tussen de vrouwelijke NH'ers en degenen die echt met een methode op de markt zijn gekomen. Vreemd genoeg zijn dat heel vaak mannen!
Zoals xyutu ook al zegt zijn bekende namen meer de namen van Parelli, KFH, monty roberts etc. Waarom zijn dat mannen ipv vrouwen, terwijl je in de paardensport toch relatief veel vrouwen tegenkomt, en er volgens mij ook best heel veel vrouwen zijn die actief zijn met instructie op het gebied van NH...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:34

Linda Tellington-Jones is toch ook wel bekend
En Nathalie Penquitt (maar die heeft weer haar vader Claus als voorbeeld he)

Misschien dat de NH-vrouwen wat meer 'uit idealisme' zo met hun paarden om gaan en dat de mannen er echt brood in zien en daardoor bekender worden.
Zowel Nathalie als Linda hebben niet echt een overtuigende manier van demo geven, zoals bijv. Monty en Pat dat wel doen...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:30

Hmm, interessant onderwerp (precies de reden waarom ik me afzet tegen het Christendom, alle belangrijke figuren die wat bereikt hebben zijn mannen, of het is idd 'de vrouw van', maar goed, laten we on-topic blijven:D).
Ik heb verder geen idee, maar ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:06

Misschien dat het aantal grootheden zo vaak mannelijk is juist omdat het merendeel van de ruiters vrouwelijk zijn? Ik weet dat bij een hoop guru's toch een soort cultus ontstaat rond de persoon (Hempflingh bijvoorbeeld die nu een sekte-achtige gemeenschap van vrouwen heeft opgezet in Denemarken), terwijl anderen heel erg inspelen op het verband beschadigde paarden - beschadigde mensen (Roberts bijvoorbeeld die er toch wel prat op gaat dat hij tijdens join-up demo's kan zien welke vrouwen (!) er uit het publiek in het verleden door mannen gekwetst zijn omdat die dan spontaan beginnen te huilen bij de overgave van het paard). Terwijl ik het idee heb dat vrouwelijke nh-ers toch minder snel het vrouw zijn inzetten bij het verkopen van hun ideeen. Ik heb ook zo het idee dat er redelijk wat idolisatie plaatsvindt bij het aanhangen van bepaalde methodes en het is wel bekend dat vrouwen vaak eerder een man als idool hebben dan een vrouw (de laatste is eerder een rivaal - en andersom net zo goed ).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:28

Misschien wel ja... kijk maar eens naar het effect van mannelijke sterren op tienermeisjes. Ongeloofelijk.
Maar toch denk ik ook dat mannen wat dat betreft soms commercieler zijn ingesteld, en ook wat handiger zijn op de gebied....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:19

Wat denk je van Sally Swift (centered riding), Linda Tellington-Jones, Heathet Moffett, Nathalie Penquitt.

Ik denk wel dat mannen over het algemeen sneller commercieel denken en meer aan de weg timmeren om zichzelf te promoten. De vrouwen doen het vaker *om de paarden te helpen* en minder voor het geld. Een gevolg daarvan is dat mannen eerder *beroemd* worden dan vrouwen.

Vrouwen stellen zich *in het algemeen* veel bescheidener op en onderschatten zichzelf eerder dan mannen. Die overschatten zichzelf *in het algemeen* eerder. Dat is uit onderzoek gebleken, hoor!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:26

Dat vrouwen graag achter (vermeend) sterke mannen aanlopen die ook nog met paarden overweg kunnen, tja daar kunnen mannen niets aan doen.

Mannen zijn trouwens vaak meer gefocust dan vrouwen. Ik ken voorbeelden van mannen die met paarden begonnen en direct investeerden in de goede maar prijzige leermeesters. Zij bereikten binnen enkele jaren het niveau om les te geven en hun investering terug te verdienen. Vrouwen nemen les voor zichzelf en vinden zichzelf bijna nooit eens goed genoeg om ... (vul in) te kunnen doen.

Vrouwen zeuren vaker dat les duur is en kijken niet of een instructeur de moeite van het geld waard is. Mannen zien het als een investering (die ze terug kunnen verdienen met lesgeven ) en vrouwen zien het als een uitgave. Kijk maar eens hoewel meiden/vrouwen Parelli willen kunnen, maar ze zeggen toch erg vaak (% gewijs) dat "het zo duur is". Tja... Als iets veel geld kost, wil het nog niet zeggen dat het *duur* is.

Ik investeer wél graag in mezelf en volg elk jaar minimaal één cursus/meerdaagse clinic.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:44

Ik denk niet toevallig.

De meeste mannen hebben een natuurlijk leiderschap in zich.
Zijn rationeel ingesteld en duidelijker met wat ze willen.
Prettig voor een paard,willen een duidelijke leider waar ze van op aan kunnen en niet teveel getuttel.

De meeste vrouwen vragen alles iets vriendelijker,soms wel een paar keer,en willen het liefst nog belonen met een koekje.

Door deze eigenchappen zitten er nog altijd meer mannen in leidinggevende functies en is het maar de vraag of wij als vrouw dit in gaan halen.

Wil wel iets meer aangeboren leiderschap voor mijn paarden maar die gedoetjes,gezelligheid en knuffeltjes vind ik ook zo leuk .
Ach,zo gauw het echt moeilijk wordt laat ik me gewoon weer redden door een man

Helaas,zijn er niet veel op stal.

Groet Dagmach

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:29

Mijn "goeroe" (een vrouw) hoeft niet zo nodig. De mensen komen toch wel bij haar. Waarschijnlijk kent geen hond hier op Bokt haar, maar dat maakt haar kwaliteiten er niet minder om. Zij was de NH-hype al ontgroeit voordat ie ontstaan was Als goed NVVR-lid heeft ze gewoon een nuchtere, heldere kijk op paarden EN kan dat goed en duidelijk onder woorden brengen. Daarnaast heeft ze een vlijmscherp observatievermogen om de kleinste dingen te registreren en je erop te wijzen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:37

Misschien zijn mannen *over het algemeen* meer natuurlijke leiders?
In de hele geschiedenis zijn het vooral mannelijke leiders geweest. Misschien hebben mannen dus *over het algemeen* gewoon een 'natuurlijk' overwicht (over alles en dus ook paarden)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 04:32

Ik denk dat het nog niet eens mett leiderschap te maken heeft, maar puur met het feit dat de mannen met de paarden werkten, en dus de problemen tegenkwamen.
Daar vonden ze oplossingen voor die voor veel paarden werkten, en op een gegeven moment zijn er een paar die dat commercieel maakten.
Ik kan me nl niet voorstellen dat Monty Roberts, Pat Parelli en Mark Rashid bijv nou zulke uitzonderlijke paardenmensen zijn.
Ik denk dat elke goede cowboy kijk op dieren had, omdat hij anders zijn werk niet goed kon doen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:22

Tuurlijk zijn er biologische verschillen tussen mannen en vrouwen; we zijn niet hetzelfde en denken niet hetzelfde (gelukkig maar ). Maar ik vermoed toch dat het vooral een kwestie is van dat mannen het graag uitdragen dat ze goed zijn, en er status en geld mee willen verdienen. Misschien is het te vergelijken met koken: er zijn gemiddeld genomen veel meer vrouwen die goed kunnen koken dan mannen, maar toch zijn de meeste topkoks man.

Voor de amerikaanse "goeroes" speelt misschien nog mee dat het paardrijden daar meer voorkomt uit een cowboytraditie waar mannen altijd al een grote rol in hebben gespeeld. In Europa is de mannen-met-paarden-traditie al weer wat langer geleden en zijn het toch voornamelijk de meiden die rijden (welke rechtgeaarde jongen trekt er dan ook een strakke broek aan om tussen de giebelende meisjes te gaan dressuren? ).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:21

misschien hebben de vrouwen simpelweg geen tijd om alles zo op poten te zetten dat ze er een fulltime job aan hebben? Er moet toch iemand op de kindertjes passen en ze grootbrengen....

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:25

Inge teblick, en Linda Parelli zelf ook hoor, en Linda Tellington Jones ik ken er nog wel wat maar kben effen de namen kwijt