[AR] [VD] Paard heeft geen respect voor me

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

[VD] Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 00:54

Ahum ja,
Mijn vzpaard is nogal onrespectvol in de omgang met mij
Soms ziet hij mij als leider maarja,vaker neemt hij de overhand
Onder het zadel wint ik altijd,maar als ik naast hem stap ben ik haast machteloos...
Ik ben dus begonnen met een soort van 'her-opvoeding'
Nu lukt het me al wat beter om hem in de douche te krijgen
Mét halster,ZONDER snoepjes én ZONDER zweep
De enige beloning is een aai en een lieve stem...
Vroeger zag ik alle stallen met hem,hij sleurde me overal mee
Hij staat dus recht voor de douche,en eer hij naar links kijkt ben ik verloren
Want dan stap hij weg en hang ik er gewoon aan,soms loopt hij er straal voorbij!!Maar goed,nu lukt het me na een vijftal pogingen een beetje
Dus ik ben beetje verder gegaan.
Eens zien hoe hij in de piste luistert...
Ben ik dus gauw achtergekomen
Hij gaat altijd aan de ingang/uitgang van de bak staan
Roep ik hem,kijkt hij even naar mij en draait hij weer zijn hoofd om en beziet hij mij niet meer...Toen ging ik met hem een oefening doen,Nl. stoppen door het woord:STOPPEN,kleine druk en touw rond zijn neus,hielp ook niet hij stopte soms maar vaker liep hij gewoon verder en stopte 5stappen verder pas.
Toen ging ik een rondje stappen met hem zonder halstertouw,had het halster dus vast,lukte ook niet goed Hij sprong weg,bokken,galloperen en sliding stops...Ik ben gewoon gaan zitten tot hij uitgeraast was,pas de 3e keer toen hij bekaf was kon ik een rondje maken...

Wandelen aan de hand lukt ook niet met hem(ik gebruik longeertouw en halster,heb ik wat meer touw en ruimte om hem bij me te houden zonder dat hij mij vertrapt)wandeling gaat dus als volgt:
Hap een plukje gras(ik trek ondertussen)doet zijn hoofd omhoog en loopt tegen mij,hap weer een plukje gras(weer trekken)en weer hoofd omhoog en tegen mij lopen,dus ik geef hem als actie een pets,en als reactie gallopeert hij weer richting stal,kan hem niet houden dan

Hij is gewoon erg onrespectvol met mij in de omgang
Heeft er misschien iemand wat tips?

Cassidy

Re: Paard heeft geen respect voor me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:41

Sowieso moet je een paard niet al wandelend laten snacken. Geen hapje gras hier, geen plukje daar. Als je met hem aan de hand wilt wandelen, zoek een bepaalde plek uit en ga daar naartoe, en ook alleen maar daar naartoe om te grazen. Voor de rest zal hij moeten leren dat hij alleen maar met je mee mag lopen en nieteens naar het gras mag kijken. Wees daar heel konsekwent in.

Voor de rest krijg ik de indruk dat je paard gewend is dat hij met kracht gedaan krijgt dat hij zijn zin krijgt. En ik krijg de indruk dat jij, als hij trekt, ook terugtrekt. En neem van mij aan: je paard wint het altijd.

Om te beginnen zou ik een ander halster gebruiken. Neem een touwhalster, dat is wat scherper dan een gewoon halster, en werkt op bepaalde gevoelige punten in aan het hoofd. Je moet alleen wel weten hoe je met een touwhalster om moet gaan. Je paard moet een stapje op je af maken op het moment dat jij druk legt op een touwhalster. Op het moment dat hij een stapje op je af maakt, laat je de druk op het touw vallen alsof je je eraan hebt verbrand. Laat de druk op het halster niet varen voordat je de reactie hebt die je hebben wilt. Oefen dit in een beperkte ruimte zodat hij niet de benen kan nemen. Zet hem nooit vast met een halstertouw, gooi hem er ook niet mee los, ga er niet mee grazen.

Overigens is het meenemen van een paard zonder halstertouw (dus alleen aan het halster) niet aan te raden. Als hij gaat springen of steigeren ben je hem kwijt, en kun je flinke blessures oplopen.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:40

Ik zou me wat harder opstellen eerlijk gezegd. Ik weet dat veel mensen voor de negeer-negatief-gedrag methode zijn maar mijn ervaring is dat dit lang niet op gaat voor elk paard.

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:51

het is erg belangrijk dat je zeer consekwent ben (of hoe je dat ook schrijft ) niet de ene keer wel iets toe staan en de andere keer niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 00:17

Cassidy schreef:
Sowieso moet je een paard niet al wandelend laten snacken. Geen hapje gras hier, geen plukje daar. Als je met hem aan de hand wilt wandelen, zoek een bepaalde plek uit en ga daar naartoe, en ook alleen maar daar naartoe om te grazen. Voor de rest zal hij moeten leren dat hij alleen maar met je mee mag lopen en nieteens naar het gras mag kijken. Wees daar heel konsekwent in.

Allemaal goed en wel,alleen,hoe moet dat?Hij is erg sterk

Cassidy schreef:
Om te beginnen zou ik een ander halster gebruiken. Neem een touwhalster, dat is wat scherper dan een gewoon halster, en werkt op bepaalde gevoelige punten in aan het hoofd. Je moet alleen wel weten hoe je met een touwhalster om moet gaan. Je paard moet een stapje op je af maken op het moment dat jij druk legt op een touwhalster. Op het moment dat hij een stapje op je af maakt, laat je de druk op het touw vallen alsof je je eraan hebt verbrand. Laat de druk op het halster niet varen voordat je de reactie hebt die je hebben wilt. Oefen dit in een beperkte ruimte zodat hij niet de benen kan nemen. Zet hem nooit vast met een halstertouw, gooi hem er ook niet mee los, ga er niet mee grazen.

Overigens is het meenemen van een paard zonder halstertouw (dus alleen aan het halster) niet aan te raden. Als hij gaat springen of steigeren ben je hem kwijt, en kun je flinke blessures oplopen.

Dit was in de bak dat het gebeurde dus niet buiten
Daar kan ik hem niet kwijt geraken
Alleen,ik kan wel een halstertouw eraan doen,maar dan heb ik kans dat hij het touw uit mijn handen rukt en erop stapt(wat hij wel al gedaan heeft)

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:33

Het klikt mischien ruw maar bij ons op de manege zijn er 2 paarden die ook het touw uit je handen trekken en gek en niet meer te houden zijn.
daarom klikken ze bij ons bij die twee paarden de haak aan de ring naast een van de mond hoeken.
doen het halster touw door de mond en halen het touw aan de andere kant weer door zoeen ring bij de mond hoeken.

groetjes Jody

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:34

tja zoals cassidy al zei conseqent blijven nee is nee
en niet laten grazen want hij weet nu al hoe hij klem zet en dat is met zijn kracht.
Je moet toch proberen als hij een flinke ruk geeft of wil omdraaien dat jij je schrap zet en hem toch ook probeert om te draaien doe je handschoenen aan dat kan pijn doen die van mij was ook zo respectloos dat die bovenop me sprong ik heb hem daarna eerst eens wat vaker aan het hoofdstel gepakt zo he je wat meer in te brengen vooral als je niet zo bekend bent met het touwhalster (wat mij gevaarlijk lijkt) zodra je eigenlijk al merkt dat hij iets wil doen meteen corrigeren of afleiden en verhef je stem eens goed meestal schrikken ze daar ook al van
teminste die van mij wel die stond te klapperen met zijn oren

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:36

en hij moet achter jouw aan lopen en niet andersom en dat touw door de mond heen dat lijkt me niet zo een goed idee:?

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:43

Mag ik miss weten waarom niet ..?
veder kan je ook het halster touw door die ring doen waar je normaald e klip aan klikt je houdt beide einde vast en in 1 einde leg je een knoop (heb jij hou vast aan)

als je paarddan zo erg trekt dat je het niet meer houd of dat je paard wegsprignt kan je een end loslaten en gaat het hallster touw uit de ring.
zo is er geen kans dat die op zijn halstertouw gaat staan.

groetjes jody

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 00:56

onley schreef:
tja zoals cassidy al zei conseqent blijven nee is nee
en niet laten grazen want hij weet nu al hoe hij klem zet en dat is met zijn kracht.
Je moet toch proberen als hij een flinke ruk geeft of wil omdraaien dat jij je schrap zet en hem toch ook probeert om te draaien doe je handschoenen aan dat kan pijn doen die van mij was ook zo respectloos dat die bovenop me sprong ik heb hem daarna eerst eens wat vaker aan het hoofdstel gepakt zo he je wat meer in te brengen vooral als je niet zo bekend bent met het touwhalster (wat mij gevaarlijk lijkt) zodra je eigenlijk al merkt dat hij iets wil doen meteen corrigeren of afleiden en verhef je stem eens goed meestal schrikken ze daar ook al van
teminste die van mij wel die stond te klapperen met zijn oren

Kom jij mij dan even helpen?
Zelfs mijn vader sleurt hij mee
Ik wil het best doen maar ik kan eigenlijk niet meer dan dat
Hij stapt dan gewoon en ik zet me schrap,dan glijd ik gewoon mee
Ik ben met hoofdstel in de douche gegaan,hopen dat hij blijft luisteren

Ik gaf als reactie dus een tik,en hij ging dan in volle galop terug naar de manege,wat kan ik in godsdnaam doen met zo'n grote knol?

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 00:57

Umh hem in de wasmachine doen zodat die wat krimpt..;)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 00:59

XxJodyxX schreef:
Mag ik miss weten waarom niet ..?
veder kan je ook het halster touw door die ring doen waar je normaald e klip aan klikt je houdt beide einde vast en in 1 einde leg je een knoop (heb jij hou vast aan)

als je paarddan zo erg trekt dat je het niet meer houd of dat je paard wegsprignt kan je een end loslaten en gaat het hallster touw uit de ring.
zo is er geen kans dat die op zijn halstertouw gaat staan.

groetjes jody

Ik vat het niet helemaal?Beschrijf je hier een paniekhaak?
Ik ga nooit proberen met die ring Dan trekt hij dat zo kapot en blesseert hij zichzelf

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 00:59

XxJodyxX schreef:
Umh hem in de wasmachine doen zodat die wat krimpt..;)

Ah gut,geloof het of niet maar die knol is bang van modderpoelen

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 01:03

misschien kan je ook je bit met strotouwtje en improvisatie aan het halster vast maken.
misschien heb je zo wat meer controle

ik bedoel de ring die al onderaan het halster vast zit waar jij normaal je halster aan vast klikt.

en paniekhaak kan ik weet niet wat voor klik jij gebruikt,
als je ene halster neem dan ziit iets boven zijn mond hoeken 2 ringen
(aan elke kant 1)
aan 1 van die ringen klikje je klip vast je haalt het touw door de man en haalt het touw ook weer aan bij de andere ring doorheen.
heb je ook een soort bit.

groetjes Jody

p.s. moet je even naar spanje gaan daar is het zo heet opdit moment misschien werkt het en krimpt die een beetje

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 01:28

XxJodyxX schreef:
misschien kan je ook je bit met strotouwtje en improvisatie aan het halster vast maken.

ik bedoel de ring die al onderaan het halster vast zit waar jij normaal je halster aan vast klikt.

(aan elke kant 1)
aan 1 van die ringen klikje je klip vast je haalt het touw door de man en haalt het touw ook weer aan bij de andere ring doorheen.

groetjes Jody

p.s. moet je even naar spanje gaan daar is het zo heet opdit moment misschien werkt het en krimpt die een beetje

En het toeval wilt dat ik volgende week naar spanje ga

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:16

WHahaah Nou paard mee

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:10

Als hij dwars door het halster heenloopt, doe er dan een hengstenketting aan, als hij trekt geef je een flinke ruk en zet je hem achteruit. Wees niet bang van hem en laat zien dat jij de leiding neemt. Na een paar keer snappen ze wel dat er met jou niet te sollen valt en de meeste paarden zullen dan braaf meelopen en je niet overal heen slepen.
Je hebt ook paarden die ook door het bit of een ketting heen gaan, maar die kan je dan beter aan een meer ervaren iemand overlaten. Een touwhalster kan ook nog wel helpen, mits je er goed mee weet om te gaan. Maar in jouw geval zou ik er gewoon een ketting onder zijn kin doen en heel consequent zijn. Ook jouw positie is belangrijk, zorg dat het paard schuin achter je loopt. Komt hij je voorbij direct stoppen, jezelf omdraaien en groot maken en hem achteruit laten stappen en daarna weer verder lopen.

Als ik jouw was zou ik er wel iemand bijhalen die meer ervaring heeft en jouw kan laten zien hoe je dit moet doen. Veel succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:30

XxJodyxX schreef:

(aan elke kant 1)

groetjes Jody

Ik vind deze methode eigenlijk onnodig ruw..

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:43

Soms lukt het niet met lieve woordjes en paaien...

Geloof me, ik weet er alles van, ik heb ook zo'n monster, deze kon nog niet met (eerlijk waar) vijf volwassen mannen in de trailer geduwd worden (loopt er nu met mij (amper 50 kg) zo in als of het niets is. Hij was ook verselijk vervelend, oersterk (typetje dat twee keer de normale verdoving krijgt bij de tandarts en dan nog de klem dichtbijt...), sloeg mijn hoefsmid aan gort en sleurde mij alle kanten op...

Nu heb ik een braaf paard (jahaa, zelfde paardje )
Hoe het komt? Simpel, ik maakte me erg groot, heel zeker van mijn zaak en sterk. (eerst werd ik nl angstig door zijn sterke gedrag)(nu is het eerder andersom, ik heb nu zijn respect en ik ben de leider, dat is heel duidelijk geworden)
Hij kreeg een enorme oplawaai als hij weer wat idioots probeerde of me lekker tegenwerkte, en ik liet hem achteruit lopen, ik boos op hem af, en hij vol in de achteruit.
Ik ben echt de confrontatie met het leiderschap met hem aangegaan en het heeft geholpen, hij is nu heel makkelijk in de omgang en volgt me overal. Zoals hij nu is kan hij zo naar een kinderboerderij

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:50

Bij een echt extreem geval zou ik ook opteren voor een hengsteketting onder de kaak, of desnoods over de neus.
Ik weet gevallen waar ze de ketting over het tandvlees leggen (dus tussen de lip en het tandvlees door) maar dat zou me dan tever gaan.

Verder dan gaan wandelen met zweep in de hand, en ketting over de neus. En gewoon NIETS van hem pikken.
Als je paard met je vader er al vandoor kan gaan heeft hij helaas door dat hij het qua kracht kan winnen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:52

Dat bedoel ik, je moet jezelf heel sterk maken en echt ALLE geintjes die hij uithaald onmmiddelijk en consequent afstraffen!!!
Als je dit doet, en echt niets meer van hem pikt, zul je zien dat je met sprongen vooruit gaat en snel je leiderschap hebt gewonnen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:26

Ik zou idd een hengstenketting over zijn neus doen. Op die manier oefen je veel beter druk uit op de neus dan wanneer hij eronder zit.
Geef er maar een keer een goede ruk aan, en geef hem desnoods een gelijk ook een flinke klap met de zweep. Doe dit soort dingen eerst in een afgesloten ruimte zoals de bak. Pas als hij daar braaf is kan je weer buiten gaan wandelen enzo. Want als het in de bak iets beter gaat, en buiten heeft hij weer macht, zal hij het in de bak ook weer proberen en zo blijf je aan de gang.
Begin ook niet te moeilijk. Hoe is hij met poetsen? Als je opzadelt? Zorg dat hij eerst bij dat soort dingen braaf is. Zo kun je het ver uitbouwen.
En idd, jezelf groot maken, zwaai met je armen en schreeuw een keer goed. Wat zou een paard in het wild doen met zo een? Hij zou een hem een rotschop verkopen, of ie nou wegrent of niet. Probeert hij het weer krijgt ie weer een rotschop.
Ik denk dat hij ook wel door heeft dat je hem niet wil slaan omdat hij dan gaat rennen.
Pak desnoods een oud halstertouw wat je korter maakt en aan het halster doet, zodat hij er niet zo snel op staat als hij weg rent. Laat je iig niet weerhouden hem een tik te geven want hij weet het precies.
Sorry voor het onsamenhangende tekstje, ik zat min of meer hardop te denken

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:48

Ik zou die zweep weglaten, een paard is een vluchtdier en zal dan alleen maar proberen om juist zich los te rukken en weg te rennen. Om maar niet te spreken over het vertrouwen wat het paard verliest. Hij weet immers niet beter en weet dus niet dat dit niet de bedoeling is!
Als hij omhoog komt of jouw echt omver ramt dan mag je hem gerust een rotschop verkopen want dat kan echt gevaarlijk worden als hij zich tegen jouw richt. Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat hij alleen maar de kant op gaat die hij wilt, hij ziet jou niet als leider. En leiderschap krijg je niet door er met een zweep op te gaan rammen, wel een angstig paard wat niet meer wilt samenwerken met je.

Het paard in de achteruit zetten is een heel vriendelijk en toch duidelijke manier om te laten zien dat jij de baas bent en jij bepaald wat er gebeurd. En als hij door het halster heen loopt heb je de hengstenketting die hem dan al laat voelen dat hij een grens is gepasseerd. Daarna zet je hem achteruit om te laten zien dat jij de leiding neemt en niet het paard

Heeft dit dier trouwens wel vertrouwen in je? Kan je hem bijvoorbeeld overal aanraken? Als hij eenmaal netjes mee kan lopen kan je ook een obstakelparcours met hem gaan doen, bijv. over zeiltjes heen, door smalle openingen etc..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:58

Brendageene schreef:
Als hij omhoog komt of jouw echt omver ramt dan mag je hem gerust een rotschop verkopen want dat kan echt gevaarlijk worden als hij zich tegen jouw richt.

Realiseer je je wel hoe dicht je bij een steigerend paard moet komen om hem die rotschop te verkopen? Met een langere zweep heb je zoveel meer inbreng van een afstand, wel zo veilig bij een steigerend en maaiend paard.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:20

Ja heb het zelf meerdere malen meegemaakt. Maar goed als een paard gaat stijgeren krijgt ie gewoon een opdonder van me (kan dus ook met een zweep) Daar komt bij dat een paard al die schop krijgt voordat hij echt recht omhoog staat te maaien, elke beweging omhoog wordt afgestraft, 9 van de 10 keer zie je het echt wel aankomen dat ze omhoog willen. Komt bij dat ik liever niet constant met een zweep in mijn handen loop. Ik geef ook nogal veel handgebaren naar mijn paard dus voor een zweep zou ik 3 handjes nodig hebben

En uit het verhaal van de TS begrijp ik dat dit paard niet stijgert maar gewoon zelf de leiding neemt. Dat los je niet op met een zweep maar door goed naar jezelf te kijken en zelf het leiderschap te nemen.