[AR] [NH] Welke minimum leeftijd voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

halibut

[NH] Welke minimum leeftijd voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 00:53

Hey,

afgelopen zondag hebben wij een 6 maanden oud Shire veulen aageschaft. Eind juli komt hij naar ons toe, en ik ben eigenlijk wel van plan mijn Parelli weer op te pakken als het zover is. Nou vroeg ik me af vanaf welke leeftijd van het paard je kan beginnen met het Parelli programma? Ik had namelijk zo'n boek met gymnastiserende oefeningen en een stukje vrijheidsdressuur, wat ik in principe best veel van Parelli weg vond hebben, en daar was de minimum leeftijd 2,5 jaar. Op de Parelli site kon ik niks vinden, en mijn email ligt eruit dus ik vraag me af of mensen het hier weten.

Groetjes, alvast bedankt!

Faux

Re: [NH] Welke minimum leeftijd voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:55

ik heb de gratis dvd van parelli ontvangen, en daarop zag ik iemand parelli uitvoeren met een nog heel jong veulen dus ik neem aan dat het grondwerk en the seven games wel mogen met een veulen veel succes en plezier met je nieuwe maatje

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:54

je kunt iig al beginnen met de friendly game (aaien zegmaar) en verder moet je even kijken hoe het gaat met het veulen. De een is er wel aan toe al, de ander moet eerst leren dat mensen niet eng zijn.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:41

Grondwerk en the seven games is geen probleem bij een jong paard. Uiteraard wel in mate en afhankelijk van wat het paard aan kan!
Met touwhalster werken vind ik zelf geen optie, aangezien deze pas op een grote druk(600 kilo) breken.
Ben nu zelf bezig met het onwikkelen van een touwhalster met een punt er in dat bij 250 - 300 kilo al breekt. Ideal dus voor jonge(nog schrikachtige) paarden, maar ook voor paarden in de wei!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:17

ik heb een boekje veulens opvoeden ook over een nh methode namelijk tteam.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:19

RoWyGo schreef:
ik heb de gratis dvd van parelli ontvangen, en daarop zag ik iemand parelli uitvoeren met een nog heel jong veulen dus ik neem aan dat het grondwerk en the seven games wel mogen met een veulen veel succes en plezier met je nieuwe maatje

ja dat is ook wel zo, maar dat is Pat Parelli zelf, en die heeft reuze veel ervaring, ik wil wedden dat de TS niet ZO veel ervaring heeft.
En tja verder ben ik het gewoon met
Aafje87 eens. gewoon kijken hoe het gaat. maar je zegt dat het vrijheidsdressuur is? dat zou ik namelijk NIET doen met een veulen maargoed, kijk maar zou ik zeggen. en heb je al ervaring met PNH?

marietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:46

Ik heb zelf geen ervaring met Parelli alleen verhalen gehoord, maar het lijkt me wel belangrijk dat je niet te veel doet met een jong veulen. Het beestje moet lekker paard blijven tot een jaar of twee en dan kan het zijn hele leven nog oefeningen doen die wij van hem vragen.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:19

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Je kan natuurlijk wel wat leuke kleine dingetjes doen maar om nou echt al met 6 maanden heel hard te gaan oefenen..... Ik weet het niet hoor, ik vind het erg vroeg.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 10:37

Ff niet gekeken, had niet gedacht dat er nog reacties kwamen.

@ El_vis: Ik was niet van plan vrijheidsdressuur te doen hoor? Ik zei dat een boek met oefeningen (ook dingen als achterwaarts en meestappen enzo) pas vanaf 2,5 jaar mocht. Daarom vroeg ik me af of dit voor Parelli ook geldt.
Ik heb al ervaring met PNH, mijn eigen paard, mijn verzorgpaard en nu het paard van mijn vriendin, en dat zijn alle drie niet echt makkelijke paarden (niet dat ik een of andere pro ben).

MarietjeB en Shetfan: Ik ben in principe ook voor veulen lekker veulen laten zijn. Ik heb ook niet gezegd dat ik al meteen fanatiek aan de slag ga. Maar omdat Parelli met de 7 games spelletjes nabootst die paarden in het wild met elkaar (schijnen) te doen leek het mij geen kwaad kunnen om voorzichtig aan te beginnen. Vooral de Friendly game. Dit is niet echt iets waar het paard veel voor moet doen, maar het lijkt me voor veel dingen die een paard later moet kunnen een goede basis. Respectvol met mensen omgaan (hij is erg onbeholpen), voetje geven, 'om' gaan... Hij probeert me nu soms al omver te duwen, nu kan ik m nog wel tegenhouden, maar binnekort heb ik zo'n 800 kilo over me heen (Shire).

Nu heb ik nog geen ruimte om het überhaupt te beoefenen, tegen de tijd dat dat zover is is het veulen waarschijnlijk rond de 8 maanden.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:59

Veel plezier met hem hoor . Zo te horen ga je niet te hard van stapen lopen gelukkig

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 13:23

Geen zorgen Rome is ook niet in een dag gebouwd