[AR] [NH] Grondwerk, wat te doen als dit gebeurt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

[NH] Grondwerk, wat te doen als dit gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 16:25

Hallo!

Ik doe al een flinke tijd aan grondwerk enzo met mijn paard. En het gaat eigenlijk best goed. We kunnen al samen lopen, dat hij me volgt zeg maar, en stoppen, en nu ook achterwaarts en rondjes draaien enzo. En eerst ging draven eigenlijk ook altijd wel goed, maar de laatste paar keer ging alles goed, tot dat ik wilde draven. Als ik dan begin te "draven" dan volgt hij me niet meer, draait om en loopt/rent naar de uitgang van de bak. Tot voor kort deed ik hem altijd wegsturen als hij niet luisterde, maar dit heeft geen impact meer op hem en ik wil het niet meer. Wat moet ik doen als hij dus iets niet doet? moet ik dan rustig naar hem toelopen en het steeds maar weer opnieuw proberen?

mijn ma wil ook niet meer dat ik hem wegstuur, want hij rent dan keihard door onze nieuwe bak, maakt allemaal kuilen en sprong vandaag zelfs half door het hek heen! had echt een rotdag.. maargoed..

ook heb ik nog een ander vraagje: als ik aan het oefenen ben is hij heel vaak met zijn hoofd aan het "ja-knikken" en dan echt heel hard.. op en neer en op en neer.. wat betekent dit? is er iets mis ofzo?

ook heb ik een vraagje over Natuurlijk Bekappen: kan je dan nog wel met regenachtig en vochtig weer, en een zachte natte grond, wedstrijden op gras rijden? glijd hij dan niet uit? zo nee, waardoor komt dat dan dattie dan niet uitglijdt?

alvast bedankt...

Cassidy

Re: [NH] Grondwerk, wat te doen als dit gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:22

Beetje veel vragen voor een topic.

Om te beginnen: hou kun je nou gaan NH-en als je niet op een manier mag reageren die het paard op dat moment nodig heeft? Als jij niet in mag grijpen van je moeder, dan zou ik even niet meer NH-en. Of haar vertellen dat je zo niet kunt werken.

Als je paard wegrent op het moment dat jij gaat rennen, heb je nog niet het respect van hem. En hoe kan hij nou wegrennen als jij hem aan de lange lijn vast hebt? Zeg nou niet dat je hem los hebt, want dan sla je een punt over. Als hij weg wil rennen, zet je hem op een kleine cirkel en doe je de circling game.

Wat betreft het wedstrijden rijden op gras en blote voeten (want dat is Natuurlijk Bekappen gewoon): ik zou het niet doen, maar het is niet zo glad als met ijzers (en zonder kalkoenen)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 17:58

Cassidy schreef:
Zeg nou niet dat je hem los hebt, want dan sla je een punt over. Als hij weg wil rennen, zet je hem op een kleine cirkel en doe je de circling game.

heej, wat bedoel je met de ( door mij ) dikgedrukte zin? dat ik een NH punt oversla, of dat ik ben vergeten te vertellen of ik hem los of vast heb?

en zou je me kunnen uitleggen wat een cricling game is, en hoe je dat moet doen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:05

Het is heel simpel... heb je het paard vast met een touw of ben je aan het loswerken?
Circling game is een onderdeel van het systeem van Parelli.

Het is trouwens sowieso wel handig om te vertellen met welk systeem van natural horsemanship je werkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 18:07

parelli spreekt me aan, maar heb nog niet echt een keuze gemaakt, heb de grondwerk oefeningen uit een boek van Hempfling, maar vond Hempfling verder niet echt mijn ding

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:08

Als je hem vast hebt.. Zorgt dat zn hoofd naar jou toegedraaid is.. Met je andere hand met het touw draaien.. Als hij weg probeert te rennen trek je het hoofd naar je toe... ( niet te hard natuurlijk!)dan kan die net wegrennen.. en dan laat je hem dus zo lopen.. Maar Zorg dat zn hoofd naar jou staat!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:10

Smurfie schreef:
Als je hem vast hebt.. Zorgt dat zn hoofd naar jou toegedraaid is.. Met je andere hand met het touw draaien.. Als hij weg probeert te rennen trek je het hoofd naar je toe... ( niet te hard natuurlijk!)dan kan die net wegrennen.. en dan laat je hem dus zo lopen.. Maar Zorg dat zn hoofd naar jou staat!

Ik weet niet hoor, maar volgens mij heeft deze manier weinig met NH te maken

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:12

wendytjeG schreef:
Smurfie schreef:

Ik weet niet hoor, maar volgens mij heeft deze manier weinig met NH te maken

Als je hem aan je halster werkt met lang touw.. Ik heb het teminste zo geleert in Amerika hoor.. Als paarden der van door wilden gaan of naast je stonden te bokken.. dat je dan naast zn schouder gaat staan en dat je hem dan circels laat lopen... ( met zn hoofd naar binnen) zodat ie je geen trap kan geven.. Niet heel de tijd rondjes natuurlijk.. Anders word je paard dizzy hehe

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:16

Oh, oke, volgens mij bedoel je hetzelfde als wat Cassidy hiervoor al omschreef als circling game: als je paard wegrent, zet hem dan op een volte om je heen

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:18

wendytjeG schreef:
Oh, oke, volgens mij bedoel je hetzelfde als wat Cassidy hiervoor al omschreef als circling game: als je paard wegrent, zet hem dan op een volte om je heen

Hehe denk het ook...Wist de "natural horseman ship" term daarvan niet hehe

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:21

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:22

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:25

Hehe Afbeelding
Zelfde dus ( foto tijdens 1 van me lessen in usa)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:28

Circling game is idd Parelli. Ligt mij meer dan KFH en is ook duidelijker over te brengen. Maar dat was hier al eerder aangegeven.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:31

Sorry ben nog niet zolang thuis in dit

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:11

Is er een site waar een paar van de Parelli spelletjes opstaan? Want om nou gelijk 330 euro aan een pakket uit te geven

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:12

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 01:05

tamaraatjuh schreef:
Is er een site waar een paar van de Parelli spelletjes opstaan? Want om nou gelijk 330 euro aan een pakket uit te geven

Tja, je moet het zo zien: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Waarin bezuinigen op een opleiding waar je de rest van je leven wat aan hebt? Jouw ouders hebben ook niet bespaard bij het zoeken naar de goede school voor jou, omdat ze willen dat je de goede dingen leert waar je de rest van je leven wat aan hebt. Dat is met een pakket van PNH net zo. Door het kopen van het pakket heb je alles in huis om aan Parelli te kunnen doen, inclusief de steun en de support door de trainer. Het kan ook anders, maar dat is het wiel een tweede keer uitvinden. Je kunt alle oefeningen bij elkaar sprokkelen door het lezen van allerlei sites en communities, maar dat helpt je nog niet verder als het paard een reactie geeft die niet in de beschrijving van de oefening beschreven staat.

Maar jij wilde een site? Hier zijn er een paar:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

http://www.parellicanada.com/whatsnew/a ... games.html

http://iceryder.net/7games.html

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:24

RoWyGo schreef:
ook heb ik een vraagje over Natuurlijk Bekappen: kan je dan nog wel met regenachtig en vochtig weer, en een zachte natte grond, wedstrijden op gras rijden? glijd hij dan niet uit? zo nee, waardoor komt dat dan dattie dan niet uitglijdt?

alvast bedankt...

Gaat prima. Ik bekap mijn paard(en) ook zelf en ik rijd met 1 wedstrijden. Zowel dressuur als endurance. Ze hebben juist meer grip door het nb omdat er meer raakvlak is met de bodem. De straal en zool/hoefwand raken de grond en zorgen voor grip. In de zomermaanden zijn vrijwel alle dressuurwedstrijden op gras en we hebben er geen last van. Ook niet met regen/modder etc.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 09:46

Hoi!
Ik ben persoonlijk nog niet bezig met meevolgen in draf.
Ik zit nu in het stadium dat ze het in stap perfect doen, maar zal het eens proberen de volgende keer.
Als het paard van je weg draait, heeft hij nog niet voldoende drang om bij je te blijven. Ik zou zoals al gezegd werken met de lange lijn, en hem op de cirkel zetten en dan zelf meelopen vanuit de cirkel.
Als dit goed gaat kan je het proberen zonder lijn. Maar vooral niets gaan forceren, dat voelen ze. En niet te veel zitten commando's geven en achterom kijken, soms raken ze dan in de war. Als hij dan al de andere oefeningen echt goed kan, dan zou ik het pas vragen. Niet te veel concentreren op dat éné onderdeel. succes!