[AR] [LO] Wat doen als je pony niet wil longeren..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

basje123

[LO] Wat doen als je pony niet wil longeren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 16:38

Hoihoi allemaal,
Mijn shetlander hengst moet bewegen ik ben iets te groot voor hem om op hem te rijden maar af en toe gaat het wel.. ik heb een kar voor hem maar daar heb ik niet altijd tijd voor dus ik wou met hem gaan longeren maar als hij gaat lopen komt hij naar me toe rennen en komt bij me staan en als ik dan de zweep naar hem toe doe dan gaat tie alleen maar boos kijken hij loopt dus niet maar moet het hem echt leren maar ik weet even niet meer hoe zouden jullie me alsjeblieft willen helpen met tips geven??
heel erg bedankt
xxxx

Ineke2

Re: Wat doen als je pony niet wil longeren..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:33

Als je pony het longeren nog niet snapt, dan kun je het beste met zijn tweetjes beginnen. Vraag iemand om je te helpen.

Jij blijft in het midden staan en je helper loopt met de pony mee de volte op (helper aan de binnenkant!)
In het begin houd de helper de pony vast en loopt gewoon mee terwijl jij de commando's geeft.

Als dat goed gaat dan laat de helper de pony los, maar loopt nog steeds naast hem mee...

Daarna gaat de helper steeds verder van de pony af lopen totdat het uiteindelijk niet meer nodig is iemand ernaast te hebben lopen.

Hier kan wel een tijdje overheen gaan, longeer niet te lang. Zeker in het begin niet langer dan 5 á tien minuutjes.

Dit kun je later opbouwen naar zo'n 20 minuten, langer hoeft niet. Longeren is erg intensief en belastend voor de gewrichten en de pezen. Het beste kun je in en uitstappen op een harde ondergrond en rechtuit lopend.

Smurfie

Re: [LO] Wat doen als je pony niet wil longeren..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:05

Leid hem goed.. Ga dus achter zn schouder staan de zweep achter zn kont zodat je armen een V effect krijgen... En als hij het niet snapt idd wat diegene hierboven zegt

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:40

Probeer het eerst zonder longeerlijn en gewoon los gooien. En zorg dat jij altijd de drijvende leider blijft.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:37

oke thnx maar los gooien kan me pony niet want hij wil niet weg bij mij zeg maar hij blijft maar in het midden staan

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:04

ooh dat had mijn pony ook, verlatingsangst ofzo... want longeren snapte hij wel een paar rondjes liep ie goed en kwam ie naar me toe en ging niet meer weg.. en ik kon hem echt neit tegen houden...hij liep dwars door de zweep heen een deed er alles aan om maar bij mij te kunnen kemen.
ik had een plastic tasje aan de longeerzweep gemaakt, die vond hij heel eng en dan liep hij zijn rondje wel. dus misschien ook een idee om een plastic zak aan je zweep te maken.
succes iig xXx

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:13

met Longeren weet ik niet zoveel om je te helpen, maar je zou ook ipv. t longeren, met de lange lijnen gaan werken.. & m dan van achteren opdrijven, is ook beter voor de belasting v/d gewrichten... maarjah, t is maar een idee..

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:32

dankjewel..(K)

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:42

ik heb het mijn paard geleerd aan de dubbele longe omdat je dan kunt sturen...als hij dit meer begon te snappen liet ik die buitenste longe steeds losser hangen toot hij op alleen de binneste longe liep en nu doet hij het perfect