[AR] vraag over buigen en knielen (vrijheidsdressuur)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

vraag over buigen en knielen (vrijheidsdressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 10:25

Ik wil graag deze 2 dingen leren aan me paardje.Maar op de site van pinkyhorizion. Las ik dat ze spieren gebruiken die ze weinig gebruiken.

Wat is jullie ervaring ermee.Heeft van jullie wel eens een spiersheuring gehad? zo ja wat kan je er aan doen.

Kortom wat was jullie ervaring toen jullie je paard dit leerden

Het gaat bij mij om een haflinger

plutolover

Re: vraag over buigen en knielen (vrijheidsdressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 10:29

spierheuring moet spierscheuring zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:30

Nee, niet als je het netjes traint en jezelf in de hand weet te houden. Vaak is het probleem ook niet dat je pony zo enthousiast is dat hij spieren overbelast (maar soms ook wel!), maar dat jij die training per se nog wilt dat hij in het compliment met zijn ene knie de grond raakt. Dan vraag je het teveel, wordt je pony moe waardoor hij minder meewerkt waardoor jij weer meer druk op zijn opgetilde been gaat leggen om hem toch omlaag te krijgen. Hetzelfde geldt voor de buiging: omdat je je paard daarin lokt met een snoepje of target, zal je paard koste wat kost dat ding aan willen raken om voer te krijgen. Dat betekent dat als jij je grenzen niet kent en dat steeds achter elkaar herhaalt, hij door zijn grenzen heen zal gaan om dat voer binnen te slepen. Dan is verrekking niet ondenkbaar. Je kunt dat risico sterk verminderen door niet met lokkend voer maar met targets te werken (je paard gaat dus niet direct achter die wortel aan, maar achter een pionnetje dat als hij dat aanraakt, een stukje wortel oplevert - door dat splitsen van target en beloning zal hij minder verbeten zijn om het aan te raken en daardoor ook eerder naar zijn lichaam luisteren) en door je paard de oefeningen zoveel mogelijk zelf uit te laten zoeken. Dat betekent dat je zo min mogelijk met de hand zijn benen optilt en in de goede stand houdt, maar dat zodra het kan met een tikje met de zweep doet. Op die manier kun je zelf niet in de verleiding komen om wat al te manipulatief te worden.

Aan de andere kant denk ik niet dat jij je hier snel aan zult bezondigen, aangezien je je daar nu al zorgen om maakt. Train gewoon lekker wat jullie goed ligt en herhaal dingen met mate. Vier keer een compliment / buiging / liggen enz. per training vragen is meer dan genoeg. En als je dan nog steeds geen goede buiging krijgt, dan ga je gewoon iets anders doen. Dan heeft je paard waarschijnlijk gewoon even denktijd nodig en gaat het de dag erop vaak vanzelf een stuk beter. Veel succes!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:13

hoi hoi,
ik had het mijn pony ook geleerd, en heb er nooit bij stilgestaan dat hij spieren gebruikt die hij anders nooit gebruikt ... maar hij heeft er nooit last van gehad, nu deed ik het ook niet zo vaak, afentoe maar hij vond het wel altijd leuk, want het was best wel een pony als ik geen zin heb doe ik het niet, maar als ik zei buig (daar bedoelde ik mee knielen) dan deed hij dat, en dat zonder snoepje.
maar ik denk dat als je het niet te vaak doet dat je pony er niets van over houd, gewoon afentoe iig niet te vaak.
succes xXx