[AR] [VD] Vragen over basisafrichting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

[VD] Vragen over basisafrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 13:45

Ben nu wat bezig met vrijheidsdressuur. Ben met de basis bezig. Stil staan, op plaats blijven, achterwaarts lukt allemaal goed. Alleen als ik me verwijder van d'r en wil dat ze komt blijft ze staan. Met iets lokken lukt dan wel maar zonder iets lukt niet. Ook als ik met de zweep haar benen aan raakt komt er geen reactie op. Wat kan ik daar aan doen.

Jessica
Laatst bijgewerkt door Oscar op 08-07-05 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tags [VD] toegevoegd aan titel en titel duidelijker gemaakt.

Nyncke

Re: [VD] Vragen over basisafrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:54

Probeer het komen eerst eens door zo dichtbij haar te gaan staan, dat ze misschien een halve stap hoeft te zetten om bij je te komen. Lok haar met wat lekkers en geef het commando dat je wilt gaan gebruiken zodra ze in beweging komt. Uitgebreid belonen als het lukt, natuurlijk! Als dit helemaal goed gaat, kun je het steeds een stukje verder weg proberen en het commando geven vóórdat ze komt. Ze heeft door het dichtbij oefenen al het commando steeds gehoord en als het goed is al in verband gebracht met het komen. Dus als ze dan komt, haar het lekkers geven. Zo niet, dan zul je helaas weer even een stapje terug moeten doen.

Wat betreft het voetje optillen: blíjven kriebelen met het zweepje, net zolang tot het paard het gekriebel zat wordt en van lieverlee dan maar zijn been optilt om 'de vlieg' te proberen te verjagen. Ook al is het maar een centimeter, of verlegt ze even haar gewicht op het andere been: belonen. Het is een beginnetje. Later kun je de mindere uitvoeringen niet meer belonen en alleen maar de voetjes die net zo hoog of hoger van de vloer komen dan ze eerder heeft gedaan.

Als ze na een half uur nog niet heeft gereageerd, kun je er wel vanuit gaan dat het écht niet wil . Dan kun je het beter even laten liggen en eerst iets leren wat wél wil. Grote kans dat je paard het daarna ineens snapt, omdat ze geleerd heeft om te leren. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar soms moet een paard eerst doorhebben dat jij hem iets wilt leren en als hij eerst iets anders heeft geleerd, snapt hij waarschijnlijk beter dat je iets van hem wilt en zal hij proberen mee te werken. Dit werkte in ieder geval goed bij mijn paard

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er mee verder kunt!

Succes,
Nynke.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 18:33

Bedankt voor de uitleg, ik zal er mee aan de gang gaan. Wat gebruik jij voor commando om te komen?. Voor dat ze stil moeten blijven staan gebruik ik ho en dat ze moet volgen zeg ik kom maar.

Ik heb d'r ook nog niet zo lang 3 maanden maar het gata eigenlijk al aardig. Zo wieso heeft ze een hekel om d'r voeten te geven dus weet niet of dat me gaat lukken.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:20

Zelf zeg ik altijd de naam van mijn paard, gevolgd door kom eens hier. Verder maak ik mezelf daarbij niet groot en kijk m'n paard niet strak aan, omdat 'ie anders achteruit loopt. Logisch natuurlijk
Voor het volgen klak ik met m'n tong en als ik wil dat m'n paard stilstaat, gebruik ik net als jij ho.

En ik denk dat het je wel lukt hoor, met de voetjes. Je zult er misschien veel tijd en geduld voor nodig hebben; maar als je die neemt, zal er vast een tijd komen dat het kwartje opeens valt. En dan wordt het pas echt leuk, want dan kun je je paard ineens veel meer oefeningetjes leren!

Veel plezier en succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:22

Het naar je toe roepen van je pony kun je hem leren door hem te leren je hand aan te raken op commando. Dat is voor een paard vaak duidelijker dan gewoon roepen, omdat hij dan niet precies weet waar hij naartoe moet lopen, terwijl het met het hand aanraken heel duidelijk is: zijn neus moet zo snel mogelijk jouw vingers aanraken. Zelf gebruik ik het overal voor, bij trailerladen als de pony's niet echt willen, bij het naar me toe roepen vanuit de wei en langs enge dingen lopen als ze eigenlijk gewoon willen blijven staan. Hoe je dat precies leert, staat beschreven op http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... raken.html . Veel succes!

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 18:10

Nog een vraag. Is komen en volgen verschillende dingen in het vrijheidsdressur. Als ik wil dat ze komt zeg ik kom en als ze me achterna moet zeg ik eigenlijk kom maar.
Dat van die vingerknip is eigenlijk ook wel een goeie. Dus ik moet eerst dicht bij zijn neus in mijn vingers knippen en dan moet hij met zijn neus mijn hand aan raken en zo doe je het steeds verder weg. Geef je hem dan nadat hij dat steeds heeft gedaan een snoepje?. Heb het idee dat ze dan alleen om dat snoepje blijft zeuren.

Jessica

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:12

Jep, je paard gaat bedelen als hij niet weet waar hij precies voor beloond wordt, en wanneer hij dat voer dan precies krijgt. Daarom werk ik zelf met een beloningssignaal, een signaal dat niets meer betekent dan "NU doe je het goed, hier ga je voer voor krijgen". Hoe het beloningssignaal precies werkt (en waarom het bedelen voorkomt) kun je ook vinden op http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/lpbelonen.html .

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:13

jessica23 schreef:
Nog een vraag. Is komen en volgen verschillende dingen in het vrijheidsdressur. Als ik wil dat ze komt zeg ik kom en als ze me achterna moet zeg ik eigenlijk kom maar.
Dat zijn inderdaad ook twee verschillende dingen, omdat bij het komen je paard naar je toe moet komen en stil blijven staan, terwijl het bij het volgen aan jou moet blijven 'plakken' en ook een andere positie moet innemen t.o.v. jou. Je kunt dus beter twee meer verschillende commando's gebruiken.

Zelf heb ik het mijn paard zo geleerd dat 'ie me 'automatisch' volgt wanneer ik wegloop, tenzij ik "blijf" zeg: dat betekent dat hij moet blijven staan waar hij staat terwijl ik de wereld verken in m'n eentje

Trouwens, xyzutu2's manier van naar je toe roepen is inderdaad ook een hele goeie; heel duidelijk voor je paard. Ik heb paarden die keurig hebben geleerd dat ze netjes naar me toe komen en op een gepaste afstand tot stilstand komen, waarna ze er zelf aan toevoegen hun nek te strekken en hun hoofd een ietsje scheef te houden, van 'snoepje, alsjeblieft? '. Maar als je van die donderstenen hebt die liever over je heen walsen of juist één die op drie meter afstand al blijft staan, dan schiet deze methode natuurlijk niet op en kun je beter het voordeel benutten van het hand aanraken, waarbij ze weten dat jouw hand aangeraakt moet worden; of 'ie nou vlakbij je lichaam is, gestrekt ervóór, ernaast of zelfs op de grond. Dat laatste kan ook heel behulpzaam zijn als je de buiging ooit nog eens wilt gaan aanleren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:27

Inderdaad.

Dat hand aanraken kun je zo ongeveer bij elk kunstje gebruiken, ook het compliment, op plateau's gaan staan, enge trailers inlopen, hoofd laag houden en ga zo maar door. Paarden vinden het vaak erg leuk ook, omdat het heel simpel is (zelfs in moeilijke omstandigheden) en ze dus heel snel een beloning kunnen verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:13

Ik heb nog een vraagje, er staat op een gegeven moment "beenlonge" wat wordt daar mee bedoelt?

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 13:15

Ik reed gister in de bak en toen ik klaar was stapte ik af. Ik liep al vast een stukje weg en mijn paard bleef staan, hij sliep bijna. Als ik hem dan roep zet hij geen stap, ik moet echt naar hem toelopen en zeggen kom maar.

Wat doe ik niet goed.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:54

Ik zelf heb een fries waar ik niet meer mee kan rijden in de bak, en die loopt ook buiten achter mij aan zonder halster/touw langs de weg, en als ik wil dat hij blijft staan gebruik ik ook gebaren omdat ik niet met mijn vingers kan klikken of hoe dat ook heet.

Als gebaren gebruik ik mijn hand met de palm naar hem toe, dus een stopteken zeg maar zoals die in het verkeer wordt gebruikt als hij moet stoppen,
als hij moet komen laat ik gebaar ik met mij wijsvinger en duim, door die tegen elkaar aan te tikken zeg maar, en klik 1 keer met mijn tong.
als hij achter mij aan moet draven dan raak ik licht mijn been aan en klik ik 2 keer met mijn tong, moet hij van mij weg draven, gerbuik ik het zelfde gebaar alleen dan met een gestrekte arm.

ik gebruik altijd een gestrekte arm met een vuist naar beneden, als hij afstand moet houden van mij of andere dingen, met het comando weg, en als hij iets goed doet, gebruik ik noooit snoepjes, gewoon omdat hij het dan gelijk op de juiste manier aanleerd vanaf het begin!

bij mijn paard werkt deze methode zeer goed, mischien een tip

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:06

Hmz.. ik heb het zelfde probleem alleen dan andersom mijn paardje loopt altyd gelijk achter me aan ipv dat ze stil blijft staan wat de bedoeling is weet iemand misschien hier ook een oplossing voor

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:05

voor jou probleem zou ik gewoon doorzetten, dat had die vban mij in het begin ook, maar na een jaar snapte hij eindelijk wat de bedoeling was!!

vooral bij het wegjagen en wegrennen op comando, hij liep altijd met zijn neus tegen mij aan, maar gewoon doorzetten,
nu snapt hij zelfs dat waneer ik GEERTJE JIJ OOK zeg, hij moet doen wat de andere ook doen, en als ik GEERTJE DRAF of GEERT GA EENS DRAVEN zeg, dat hij als enigste moet gaan drafen

die gebaren gebruik ik nu bijna niet meer, behalfe als hij moet draven naast mij zonder halster of touw langs de weg, of als hij stil moet blijven staan of komen, maar verder doe ik nu alles met mijn stem, en met klikken van mijn tong.

mischien dat iemand hier nog wat aan heeft!

Subalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 16:36

ckers