[AR] {AR} een tweewieler voor mijn ponytje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pomelo

{AR} een tweewieler voor mijn ponytje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 22:15

hallo

ik heb een pony die deze zomer 2 jaar wordt en waarmee ik graag zou gaan mennen (heb ik nog niet echt gedaan) ik ga al vanaf hij 2 was met hem wandelen en sinds hij 3 was met een bitje in (is dus verkeersmak en kent bit al redelijk) laatst heb ik de lange teugels geprobeerd en dat ging ook al redelijk goed

ik heb het topic over zelf leren enzo gelezen, maar ik wil het toch graag zelf proberen. ik heb wel een vriendin die echt heeel veel over paarden weet en ook kan mennen dus zij gaat me wel tips geven en me helpen als ik het niet goed meer weet... (waarschijnlijk jeugdige overmoed van me, maar ja... )

maar mijn echte vraag, mijn pony is geen echte shet, maar een kruising met een falabella. hij is dus een stuk fijner (en ook minder sterk, veronderstel ik?) dan een echte shet. (ik wou een foto laten zien maar weet niet hoe dat moet?) mijn koets is een sulky (of tweewieler, wat is het verschil eigenlijk? het heeft alleszinds 2 wielen) en ik vraag me af of het gewicht van de koets (maar vooral van mij, ongeveer 57kg) dat op zijn rug drukt, niet te groot zal zijn? ik weet dat je er niet mee mag rijden, dus kan een koets dan ook kwaad of niet?

wat denken jullie? kan ik het met mijn koetsje doen of moet ik echt wel een vierwieler zoeken?

groetjes!!

(heb wat problemen met het allemaal goed op het forum te krijgen...)

Napie

Re: {AR} een tweewieler voor mijn ponytje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 07:30

Hij wordt twee maar vanaf dat hij drie was heb je een bitje erin?
Een sulky kan je best gebruiken hoor. Het uiteindelijke gewicht wat op de rug ligt valt best mee. Gewicht wat een pony mag trekken is op de verharde weg 3x zijn eigen gewicht. Zo'n sulky weegt bijna niks en jij ook niet dus daar geen zorgen over. Je mist alleen een rem. Kan wel, maar met beleren niet altijd handig. Echte goede lichte wagentjes met rem zijn trouwens niet makkelijk te krijgen. Probeer je eerst eens wat meer in het mennen te verdiepen. Op internet zijn wel wat leuke sites te vinden. Even googlelen. Laat je goed begeleiden, ga niet alleen aanklungelen. Het is verstandig altijd een tweede persoon mee te hebben, zeker als je de weg uit gaat.
Succes met de voorbereiding.
Je kan hier altijd met vragen terecht.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:54

Ik denk idd dat je je over het gewicht geen zorgen hoeft te maken.
Ikzelf men met een shet van 0.95m en wij rijden ook met een tweewieler....geen sulky overigens maar een 2 wieler waar je met zijn 2en op kan zitten, een sulky kan je toch geloof ik alleen op.......en dan moet je je benen in van die beugels steken toch?
Wij gaan altijd met ons 2en het bos in en ze trekt het echt makkelijk...terwijl het bos toch een stuk zwaarder is.
Ook zij is heel fijn gebouwd....(voor een shet).
Foto staat in mijn profiel van mijn shet voor de 2 wieler.
Succes met beleren verder.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:08

oei, dat was een typfoutje, ik heb hem 2 jaar en hij wordt 4
ja, nu je het zegt is het verschil tss tweewieler en sulky wel logisch... ik heb dus een tweewieler (zonder rem, ik wa sal blij dat ik een klein koetsje vond in de buurt, heb ik trouwens echt geluk mee gehad, was van jongen die het verkocht om mountainbike te kunnen kopen, ik bood 50 euro en hij was verrast dat ik nog 'zoveel' wou geven voor zijn koetsje ).
nu ben ik toch gerust dat hij het niet te zwaar zal vinden, het moet vor hem toch ook leuk zijn he! ik ga wel met hem wandelen, maar dan kan hij zich nooit eens echt uitleven (conditie is niet zo super dat ik hem kan bijhouden in de veldwegjes )
bedankt dat jullie zo snel reageerden!!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:55

oja, bedankt nog voor het complimentje, napie
zou het dan oo kkunnen om er met 2 op te gaan (mijn vriendinnen wegen alllemaal minder dan 60kg, denk ik, dus dan is er ongeveer 120kg in het koetsje... zou wel gezellig zijn, dan ook nog een picknickmand erbij en rijden maar!! )
ik ga echt wel wat meer over mennen opzoeken enzo, en ga aan m'n vriendin vragen of ik mss met haar haf voor de kar mag, dan weet ik toch hoe het voelt als het goed gaat... ik heb al wel even gestuurd, maar dat was gewoon haar tuin oprijden (best wel moeilijk, eigenlijk, er stonden behoorlijk wat dingen in de weg, maar nergens tegengereden )
ik hoop maar dat hij het snel leert!!!
groetjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:41

1 ding; Ga er niet zelf aan beginnen als je niet kan mennen. Alle pony's zijn lief, tot ze het niet meer snappen en aan de hol gaan. En dan kan je het helemaal vergeten om hem weer in te spannen.

Een tweewieler is perfect voor zo een kleintje, maar let er wel op dat hij technisch helemaal in orde is. Het zou toch heel vervelend zijn als jij straks 2 wielen en een hoopje ijzer/hout overhoudt, maar geen wagen, nadat je over een hobbel ging.

Goed van je dat je het eerst even met haar pony wil proberen!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 15:30

hey sjonniej,
mijn karretje is echt wel in orde hoor, alle verroeste stukken zijn vervangen, rot hout ben ik op dit moment aan het vervangen en ook de wielen zijn wat opgeknapt. (heeft wel bijna een jaar geduurd maar nu is hij echt bijna af )
op wandelen met een bitje reageert hij al vrij goed, lange teugels gaat al , maar nog niet goed genoeg om echt al voor de koets te spannen (zn achterste zwaait nogal uit in de bochten...) , maar dat komt nog wel (kzou graag nog eens met hem werken, maar het is hier nog geen 5 min na elkaar droog geweest deze week