ik heb Banjer de Spaanse Pas geleerd met clickertraining. Banjer was al bekend met clickertraining voordat ik de SP en andere dingen ging leren.
Banjer stond van zichzelf nogal te schrapen als ze vast stond... erg vervelend dus. Ik ben het op een gegeven moment gaan belonen... dus iedere keer als ze stond te schrapen: click + lekkers. Op een gegeven moment had Banjer door dat ik beloonde voor het schrapen, toen ben ik het op commando gaan zetten (in ons geval het woordje MOOI)... toen Banjer het in stilstand goed op commando kon, ben ik het lopend aan haar gaan vragen...
Het voordeel van deze methode vind ik dat Banjer nu niet meer schraapt... als ze iets doet zonder dat ik het vraag, dan krijgt ze geen click + lekkers... dus is het ook niet meer de moeite waard om het te doen...
Chip is in training geweest in Drenthe bij t'balingehof erg fijne mensen
toen ik je foto's zag kwam je paardje me al erg bekend voor en jawel ik heb nu Amazone voor me neus en daar staat je paardje in leuk joh!
maar even ontopic: kijk even in het stiky daar vind je site's en daar staat het vast wel op en anders kun je me altijd even pben want ik heb een cursus spaanse pas gedaan dus ik kan het je eventueel wel uitleggen
Op http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... sepas.html staat de Spaanse pas volledig uitgelegd, met de bekendste methodes om hem aan te leren. Ook op de andere vrijheidsdressuursites in de sticky staat trouwens een hoop informatie over vrijheidsdressuuroefeningen zoals de Spaanse pas.