[AR] dubbele lijn gaat steeds over a.hand heen bij traver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welpie

[AR] dubbele lijn gaat steeds over a.hand heen bij traver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 08:19

Ik longeer mijn paard met dubbele lijnen. Dit doe ik op een longeercirckel en sta dus zelf in het midden omdat het in de gewone bak niet mag. Ik doe de lijnen door de onderste ringen, maar als ik nu traver vraag met mijn buitenlijn, dan schiet hij regelmatig toch over de achterhand van mijn paard heen. Heel irritant is dat, paard loopt dan compleet uit elkaar keihard weg en voor ik de boel dan weer bij elkaar heb ben ik weer een paar rondjes verder.

Hoe lossen jullie dit op, of doe ik iets compleet fout. O,ja kan er zelf dus niet achter gaan rennen want ik ben ook bijna 8 maanden zwanger.

Sjonniej

Re: AR dubbele lijn gaat steeds over a.hand heen bij traver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:01

Ik doe zowiezo de lijn altijd over de rug, dus heb nergens last van

Probeer jezelf en je paard aan te leren, dat je hem op stem- en zweepcommando op de achterhand krijgt, dan kan je je buitenlijn ook over de rug doen en dan heb je nergens meer last van.

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:24

Ja leuk, maar hoe zet ik dan mijn paard in traver?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:17

Hoe doe je het nu?

Ik doe dit soort dingen niet, train mijn paard alleen op stelling en buiging aan de longe. Probeer je alleen maar te helpen, sorry hoor.

Asward

Re: [AR] dubbele lijn gaat steeds over a.hand heen bij trave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:04

Als je de lijnen nodig hebt om het paard in de traver te krijgen en te houden omdat hij/zij anders vlucht, zou je zegge dat het paard dus niet genoeg door zijn lijf is om de oefening te doen en het hem/haar zeer doet in de spieren.
Want over één ding zijn we het toch eens voor deze oefeningen moet het paard goed door het lijf zijn en vooral de moter, dus de achterhand, goed onder de massa brengen.
Ik neem aan de je normaal gesproken het paard onder het zadel rijdt en deze oefeningen ook onder het zadel doet. Dan zou hij/zij deze oefenigen en de hulpen hiervoor ook gemakkelijk moeten leren kennen aan de lange lijnen die over de rug lopen. In plaats van je been hulpen heb je nu, zoals sjonniej ook aangaf je longezweep en je stem. Door de lijnen over de rug te laten lopen merk je gelijk of hij/zij niet te veel op de lijnen hangt en het je een betere en constantere druk in de mond die het paard bij deze oefening ook zeker nodig heeft.
Verder gaf je aan dit te doen in een longeercirckel, dit lijkt mij voor je paard en jezelf geen lekkere manier van werken. Als dan de druk even te veel wordt door te veel druk voorin, spierpijn ect kun je nix op zo'n circkel. Niet even wat grotere volte even stukje rechtdoor enz.

Welpie

Re: [AR] dubbele lijn gaat steeds over a.hand heen bij trave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 14:49

Ik wilde je niet aanvallen hoor Sjonnie!

Inderdaad train ik mijn paard normaal onder het zadel, maar nu moet ze er aan geloven aan de dubbele lijnen. Ik wil haar de oefening juist aan de d. longe leren en ze doet het al best goed maar af en toe schiet hij dus over haar kont heen?. Even voor de duidelijkheid, paard vlucht niet van de oefening maar als mijn lijn over de a.hand heen schiet vindt ze dat (half volbloed) niet leuk, of juist wel. Maar dat is voor haar een prima aanleiding om er even van tussen te spuiten. Helaas moet ik op de circkel blijven omdat het elders niet toegestaan is om te longeren. Alvast bedankt voor jullie reacties.

groetjes