[AR] [LO] Met balkjes longeren met een 3-jarige ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Max84

[LO] Met balkjes longeren met een 3-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 17:15

Naast mijn eigen paard "doe" ik af en toe ook een 3-jarige bij ons op stal. Hij is nog niet bereden, maar ik vind zijn achterhand zo slapjes.

Nu weet ik dat jonge paarden, vooral van die slungels, nog wel eens wat losse of lange kniebanden kunnen hebben en nu dacht ik dat het misschien wel een goed idee is om hem eens met wat balkjes te longeren om hem wat sterker te maken voordat hij straks beleerd gaat worden.

Is dit wel of niet een goed idee ? Of kun je ivm de kniebanden beter even helemaal niet longeren ?

Groetjes

BlueStar

Re: Met balkjes longeren met een 3-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:34

Longeren op een grote volte kan nooit kwaad, zolang het paard maar rad blijft lopen. Longeren is ook een goede spieropbouwer. Ik zelf zou eerst longeren om te kijken of de bespiering beter wordt.

Als het paard al met regelmaat aan de longe werkt dan kan
je altijd balkjes leggen om benen te laten optillen, en het paard te laten kijken waar hij/zij de voeten moet neerzetten. Dit bouwt ook spieren op.
Leg om te beginnen 2 balkjes neer (bijvoorbeeld op 3 uur en 9 uur van je volte) rustig opbouwen met aantal keer erover heen laten gaan, langzaam balkjes erbij doen.

Wil je zekerheid over de knieen overleg eens met hoevensmid van het paard of met de dierenarts.

succes

Oscar
Forumcoördinator

Re: Met balkjes longeren met een 3-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:42

Ik heb je topic verplaatst naar UZ.

Moll

Re: [LO] Met balkjes longeren met een 3-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:42

ik ben het grotendeel met bovenstaande andwoord eens, longeren is heel goed voor spier opbouw, ga rustig aan het werk heb je het gevoel dat het paard sterker wordt, kan je rustig aanmet balkjes beginnen, begin altijd met een on even aan tal ,3, 5, 7 enz enz dit in verband met je in en uit stap voor de benen gelijk blijft.

mol

Asward

Re: [LO] Met balkjes longeren met een 3-jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:21

Ha word ééntonig zo maar ook ik kan me best vinden in de antwoorden hierboven. Rustig beginnen met longeren is oke. Mits op een grote volte, niet gedwongenof getrokken op een te kleine volte, niet te vaak per week en niet te lang.
Alleen vraag ik me wel af, hoe groot is het paard wat voor een paard is het, is deze nog overbouwd en hoe zien en horen de gewichten aan?
Ik vind het paard nog wel erg jong en denk dan altijd maar zo: "Het paard is nog jong verpesten kan altijd nog dus begin er niet aan als je zeker weet dat het fout gaat."