[AR] vliegendeken op met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

[AR] vliegendeken op met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 21:55

Het jaarlijkse probleem is er weer.Mijn paard wordt opgevreten als ik in het bos ben.We hebben laatst geprobeerd om met een vliegendeken onder het tuig te mennen,maar dat was niet zo'n succes(gaat te strak zitten en mega zweten)
En er is ook niet tegen aan te sprayen.

Nu zat ik in de bit een advertentie te lezen over de fly-over.Een vliegendeken in 2 delen een rug en een frontdeel.Voor onder het zadel maar ook voor het tuig.Heeft iemand daar ervaring mee?Kortom werkt het?
zie www.fly-over.info

laura2span

Re: [AR] vliegendeken op met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:14

jep de fly-over werkt perfect! past makkelijk over je tuig en je paard heeft echt geen last meer van dazen.
ik zweer echt bij die dingen! het is best veel geld voor een vliegennetje (ik heb er 2 moeten kopen ) maar ze werken echt super! meer mensen van de club rijden ermee en ik heb nog nooit een negatieve reactie gehoord.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:53

Of een gewoon vliegendeken een maat groter en dan zelf gaten erin knippen op de leidselogen.
Maar die randen dan wel weer verstevigen met een zoompje, anders ben ik bang dat het verder scheurt.

Dit is maar een idee, ik heb hier zelf geen last van vliegen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:37

Idealheeft oo fijne vliegndekens, maar die gaan niet over de hals heen

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:43

Ik zag afgelopen weekend bij ons door het bos ook nog een paar paarden aangespannen lopen (van de menclub) en die hadden ook allemaal een vliegendeken over het tuig! Ideaal!

Ik heb zelf voor het rijden (onder de man) een vliegendeken met hals en zadeluitsparing (van HH), maar voor het mennen kun je ook goed een (1 maat grotere) vliegendeken met hals (liefst zonder kruissingels) kopen en openingen maken voor de ogen (inknippen en verstevigen met een stukje stof, zodat het niet uitscheurt).
Zie je bij ons erg veel en het werkt perfect!
Succes ermee!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:08

Even een afbeelding voor het idee, zoals ik het bedoel!

Deze deken gaat dus over het hele tuig! De ogen gaan door de openingen naar buiten en daardoor kunnen de leidsels vanaf het bit over de deken, door de ogen naar je handen!!!
(de leidsels gaan dus buitenlangs/ over de deken, terwijl verder het hele tuig onder de deken zit)

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:17

Die fly-over ziet er wel mooi uit, ik vind het alleen wel vreemd dat er maar 3 maten zijn. Al onze hackney's zouden dan de kleinste maat moeten hebben, maar normaal gezien schelen ze al best veel van dekenmaat.
En met zo'n fly-over, valt daar ook een beetje mee te longeren met dubbele longe, waarvan de buitenlijn dus over de rug gaat? Vaak trainen wij zo en een vliegendeken zou dan ook wel ideaal zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:36

Ja, al zou je dan wel een menschoftje moeten gebruiken denk ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:00

Kennissen van mij hebben ze ook zelf gemaakt van gewone vliegenhalsdekens, dat werkt prima!
Inderdaad gaten erin voor de leidsels, even netjes afwerken tegen het rafelen, en je kunt weer goed vooruit!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:16

ik dacht ook aan zelf maken.Alleen een vliegendeken met hals kost ook al best wat en ik vindt het mooier als de uiteinde van de boom ook vrij zijn van de deken.
Ik zit bij de fly-over ook met de maat denk ik.teddy is 151 en maat cob is 130-150 en full is 150-170.Maar daar bel ik ze wel even over.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:30

http://divoza.com/shop/a.visit/42c01cc3 ... /60167&2D1

Een deken voor 50 euro. Je haalt op de markt voor 3 euro, een stukje voor te verstevigen, een uurtje tijd. En je hebt een super deken!

Want je zet je paard voor de wagen, legt het deken erop en knipt dan eruit wat nodig is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:22

ik ga toch maar voor de fly-over.ben zelf niet zo handig in prutsen met naald en draad enzo.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:11

die fly-over kan je ook in andere maten dan de standaard maat bestellen. ik heb ze nl ook voor shetten. gewoon even bellen en dan passen ze dat even aan.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:26

Nog een tip voor als je zelf aan het knutselen gaat:
Als het halsgedeelte afzakt kun je hier twee stukjes elastiek met een haakje aan maken.
Je naait dan aan het halsstuk twee stukjes elastiek met een haakje. Dit doe je ter hoogte van de sluiting van de keelriem ongeveer.
Je kunt dan het halsstuk met de haakjes aan het hoofdstel haken (bijvoorbeeld aan de sluiting van de keelriem, door een gaatje wat je over hebt of aan de achterkant van de frontriem heb ik allemaal al gezien. Wij hebben het aan de sluiting van de keelriem)
Zo heb je geen last meer van een afzakkend halsstuk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 23:43

ik heb de fly-over uitgetest vandaag.Geweldig,had ik jaren eerder moeten kopen.Ligt super.Een stalgenootje heeft hem ook gekocht voor onder het zadel en die vindt hem ook super.Kan hem iedereen aan bevelen.Is het geld waard.