Karin schreef:Ik hoor vaak dat aangespannen rijden goed is voor de ontwikkeling van de spieren in de rug en in de achterhand. Nou kan ik me daar wel iets bij voorstellen gezien de plaats van het gewicht ten opzichte van rijden onder het zadel.
Een paard trekt natuurlijk niet, maar dúwt; op die manier begrijp je makkelijker welke kant van het paard de arbeid verricht. Uiteraard maakt het uit welke menactiviteit je onderneemt, maar bij allemaal ontwikkelen de rugspieren en vooral de achterhand.
Hét grote voordeel van mennen is dat je wel kracht en conditie opbouwt maar de rug niet (als het goed is) met gewicht belast.
Mennen heeft daarnaast het voordeel boven longeren dat het paard niet continue bochtjes hoeft te lopen en op de rechte stukken de gangen goed kan ontwikkelen.
Voor een jong paard is dat 'onbelast' lopen voor de rug een voordeel maar geestelijk weer minstens zo belastend als onder het zadel werken en daardoor eigenlijk niet aan te raden als alternatief voor grondwerk.
Wil je bij een jóng paard onbelast conditie en kracht ontwikkelen dan is aan de lange lijn duinen op en af lopen/klauteren dé manier. Als bonus leert het paard daarbij het evenwicht beter bewaren.
Ikzelf maak bij het opbouwen ook gebruik van een aanhanger: een helper stuurt de auto, ik zit in de kar en heb het paard aan een lange lijn naast de bak. Dit kan natuurlijk ook als handpaard vanaf een ander paard, doch vanuit de bak heb je veel meer mogelijkheid het paard op te voeden, te sturen én (heel belangrijk) te bekijken.