Viennanova schreef:Misschien heb je er wat aan, ik zal even omschrijven hoe ik het met mijn jonge merrie heb gedaan....
Ik heb de bak afgezet in een cirkel, zo kon ze niet de halve wereld met mij overgaan. Gewoon de longeerlijn aan het halster (of kaptoom). Eerst liep mijn vader even mee, zodat ze rondjes leerde lopen. Dit was al heel snel niet meer nodig. Eerst liet ik haar min of meer kiezen in welke gang ze wilde, als ze te hard ging ging ik wat tegen haar praten. Zij draaide ook om (op de linkerhand), wat helpt (bij mijn merrie dan) is je groot maken, een beetje achter je paard staan, dus wel meedraaien, maar een beetje achter haar meedraaien. Zo dreef ik haar vooruit, en als ze aanstalten maakte om om te draaien, klapte ik een keer met de zweep. Nou is zij wel gevoelig voor de zweep. Daarna ging ik wat varieren in grootte van de volte, zodat ik haar wat af kon remmen zo de commando's voor stap, draf, galop en halt aanleerde.
Nog enkele tips:
* Erg geduldig zijn, niet kwaad worden als het niet wil
* Wel consequent zijn, omdraaien is onmiddelijk halt en weer de goede kant op
* Zorg ervoor dat je wat speelt in je hand, zodat ze op jou let, geef als ze braaf is, neem als hij wat meer buigen moet.
ga ik proberen!
ik heb een groot voordeel,ik word bijna nooit boos