[AR] [LO] tips jong paard longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

[LO] tips jong paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 22:53

het lukt niet echt.
hij loopt een rondje en stopt, draait om... om de zweep geeft hij helemaal niks.
we hebben een keer een deel van de bak afgezet met een lang touw,daar liep hij echt wél rondjes(zonder dat hij vasthong).

moeten we dan maar zo verdergaan,en na een paar keer de longeerlijn eraan doen?(cirkel wel laten staan)

of hebben jullie nog andere tips?
alvast bedankt Haha!

PingWing

Re: tips jong paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:10

uhm.. ervaren iemand erbij? *heeeel belangrijk*

Wij leren de paaden vanaf het eerste begin met 2 man om rondjes te lopen. Er is wel eens een uitzondering, die het niet snapt en die longeren we wat langer met kraal*rondje* Zowiezo altijd eerst met kraal beginnen!

Longeer m gewoon lekker met het rondje tot hij dit snapt, los en aan longe en dan kijk je dan verder!

Veel succes!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 23:13

ervaring is er aan te pas Haha!

met 2 man? dus de een langs het paard de ander die het touw vasthoud?
zo hebben we dit ook gedaan,maar zodra je weg van het paard ging draaide hij weer net zo snel om.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 10:19

nog iemand? Lachen

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:23

Ik zou zeggen met 2 longerlijnen. dan kunnen je hem corrigeren als hij naar binnenkomt.

Ik heb het probleem nooit gehad. Mijn meisje liep altijd met haar moeder mee als die gelongeert werd dus ze wist vrij snel wat de bedoeling was

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:26

Misschien heb je er wat aan, ik zal even omschrijven hoe ik het met mijn jonge merrie heb gedaan....

Ik heb de bak afgezet in een cirkel, zo kon ze niet de halve wereld met mij overgaan. Gewoon de longeerlijn aan het halster (of kaptoom). Eerst liep mijn vader even mee, zodat ze rondjes leerde lopen. Dit was al heel snel niet meer nodig. Eerst liet ik haar min of meer kiezen in welke gang ze wilde, als ze te hard ging ging ik wat tegen haar praten. Zij draaide ook om (op de linkerhand), wat helpt (bij mijn merrie dan) is je groot maken, een beetje achter je paard staan, dus wel meedraaien, maar een beetje achter haar meedraaien. Zo dreef ik haar vooruit, en als ze aanstalten maakte om om te draaien, klapte ik een keer met de zweep. Nou is zij wel gevoelig voor de zweep. Daarna ging ik wat varieren in grootte van de volte, zodat ik haar wat af kon remmen zo de commando's voor stap, draf, galop en halt aanleerde.

Nog enkele tips:
* Erg geduldig zijn, niet kwaad worden als het niet wil
* Wel consequent zijn, omdraaien is onmiddelijk halt en weer de goede kant op
* Zorg ervoor dat je wat speelt in je hand, zodat ze op jou let, geef als ze braaf is, neem als hij wat meer buigen moet.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:32

ijsklontje schreef:
Ik zou zeggen met 2 longerlijnen. dan kunnen je hem corrigeren als hij naar binnenkomt.

Ik heb het probleem nooit gehad. Mijn meisje liep altijd met haar moeder mee als die gelongeert werd dus ze wist vrij snel wat de bedoeling was

daar ga ik nog niet aan beginnen

?hoe oud was jou paard dan

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:33

Viennanova schreef:
Misschien heb je er wat aan, ik zal even omschrijven hoe ik het met mijn jonge merrie heb gedaan....

Ik heb de bak afgezet in een cirkel, zo kon ze niet de halve wereld met mij overgaan. Gewoon de longeerlijn aan het halster (of kaptoom). Eerst liep mijn vader even mee, zodat ze rondjes leerde lopen. Dit was al heel snel niet meer nodig. Eerst liet ik haar min of meer kiezen in welke gang ze wilde, als ze te hard ging ging ik wat tegen haar praten. Zij draaide ook om (op de linkerhand), wat helpt (bij mijn merrie dan) is je groot maken, een beetje achter je paard staan, dus wel meedraaien, maar een beetje achter haar meedraaien. Zo dreef ik haar vooruit, en als ze aanstalten maakte om om te draaien, klapte ik een keer met de zweep. Nou is zij wel gevoelig voor de zweep. Daarna ging ik wat varieren in grootte van de volte, zodat ik haar wat af kon remmen zo de commando's voor stap, draf, galop en halt aanleerde.

Nog enkele tips:
* Erg geduldig zijn, niet kwaad worden als het niet wil
* Wel consequent zijn, omdraaien is onmiddelijk halt en weer de goede kant op
* Zorg ervoor dat je wat speelt in je hand, zodat ze op jou let, geef als ze braaf is, neem als hij wat meer buigen moet.

ga ik proberen!
ik heb een groot voordeel,ik word bijna nooit boos Haha!

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:33

ik denk dat je zowiezo moet zorgen dat de kraal waarin je je paard longeert niet groter moet zijn dan nodig ...
hou de kraal klein zodat hij geen rede heeft ervandoor te gaan en jou daardoor de hele bak door sleurt...
Het paard is nog jong en begrijpt waarschijnlijk niet wat de bedoeling is ...
ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat het paard stopt en zich omdraait.. tot vervelends toe ...
probeer je paard met 2 touwen te longeren (1 touw achter de kont) en maak gebruik van een zweep...het is handig als je vriendin/vriend deze achter zijn billen houdt ...
En het allerbelangrijkste ... PRAAT tegen je paard ..... na verloop van tijd luistert het paard naar jouw stem ... en heb je hem prima onder controle ....

Groetjes .. en succes ....

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 13:37

Bellamafia schreef:
ik denk dat je zowiezo moet zorgen dat de kraal waarin je je paard longeert niet groter moet zijn dan nodig ...
hou de kraal klein zodat hij geen rede heeft ervandoor te gaan en jou daardoor de hele bak door sleurt...
Het paard is nog jong en begrijpt waarschijnlijk niet wat de bedoeling is ...
ik heb ook meerdere malen meegemaakt dat het paard stopt en zich omdraait.. tot vervelends toe ...
probeer je paard met 2 touwen te longeren (1 touw achter de kont) en maak gebruik van een zweep...het is handig als je vriendin/vriend deze achter zijn billen houdt ...
En het allerbelangrijkste ... PRAAT tegen je paard ..... na verloop van tijd luistert het paard naar jouw stem ... en heb je hem prima onder controle ....

Groetjes .. en succes ....

ik ben bang dat hij het te schrikkerig gaat vinden als dat touw achter hem hangt..wie weet ga ik het toch proberen.
om de zweep geeft hij niks,ook niet als er iemand anchter loopt
praten doe ik idd altijd Ja

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 13:38

stel,ik laat die cirkel steeds staan en laat hem zo lopen zonder longeerlijn..en na een aantal keer mét longeerlijn..zou hij dan ook gewoon rond blijven lopen?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:59

Ik denk dat het dan een beetje een 'opjagerig' geheel wordt. Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Maar het gaat natuurlijk ook niet in een keer goed, eerst draait ze een paar keer minder om, dan nog wat minder en tenslotte doen ze het helemaal niet meer. Ik zou gewoon met de longeerlijn eraan doorzetten, en zou niet met twee longeerlijnen beginnen. Vaak schrikken ze daar zo van, dat ze helemaal niet meer te bewerken zijn.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:02

Ik zal even temmen want dit hoor bij UZ Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:05

Ik verplaats het even Lachen.

YoJcE

Re: [LO] tips jong paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:08

ja ik ben ook net begonnen met een jonge...
in het begin erg veel geduld hebben en ook altijd met 2 personen staan
bij mij was het niet om mee te lopen maar in een hoek brak ze altijd uit als er dan iemand een paar minuten in die hoek ging staan was voldoende. ook zorgen dat je paard als het ware opgesloten zit tussen de longeerlijn en je longeerzweep. voor het paard is het dan logischer om te blijven lopen als dat je half voor zn neus gaat staan.