[AR] Niet samen op stal, wel samen voor de kar??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irene

Niet samen op stal, wel samen voor de kar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 10:57

Ik heb dus 2 shetlanddames gekocht, namelijk Noeschka en Femke met het idee om ze in 2-span te gaan rijden.
Femke is beleerd voor de kar, noeschka nog niet. Nu ben ik in het verleden gewend om een niet beleerde pony naast een goed beleerde pony te zetten om te leren.
Dat is eigenlijk altijd heel goed gegaan, maar ik zit nu te twijfelen of ik het nu ook zo ga doen.

De dames kunnen elkaar namelijk niet uitstaan Verward Verward
Ze zouden 's-nachts samen op stal komen te staan (stal is 6 bij 6 meter) maar dat gaat dus echt niet. Ze staan dus inmiddels apart.
Overdag op het land gaat het redelijk als ze maar niet bij elkaar in de buurt komen.
Als ik ze tegelijk aan het halstertouw meeneem naar de wei is het ook altijd klieren naar elkaar.

Heeft iemand een manier om ze toch aan elkaar te laten wennen?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 20:38

De snelste en mijns inziens ook beste manier is om het ze toch echt samen uit te laten zoeken, zonder je daar mee te bemoeien. De dames zijn het kennelijk nog niet eens over de medailleverdeling Knipoog

Een stal van 6 x 6 meter is erg groot en eigenlijk een ideale situatie !
Ik zou ze dus gewoon, minstens een paar dagen, samen in die stal zetten.

Hoe lang hebben ze er trouwens samen in gestaan ?

irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-02 21:56

Ze hebben er ruim een week samen in gestaan, maar het ging gewoon echt niet.

Ik ben zelf een groot voorstander van het gewoon laten uitvechten, over het algemeen is na een tijdje de rangorde wel bepaald.

Inmiddels is dit in het land het geval, daar zoeken ze de confrontatie niet echt meer op, misschien dat we het dan toch nog weer op stal moeten gaan proberen Verward

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 23:55

Een week is in elk geval lang genoeg, maar ik vraag me dan eigenlijk af waar het "echt niet gaan" dan uit bestaat. Elkaar "niet mogen" is een erg rekbaar begrip en elkaar wel mogen moet uiteraard niet vermenselijkt worden.
Rangorde bepalen is een must voor de dieren, maar het handhaven c.q. bevestigen ervan ook ! Ook kan de rangorde in de loop van de tijd wijzigen, dus ook tussen de dikste vriendjes is het bij tijd en wijle weer even matten. Bij gezamenlijk voeren is het bijvoorbeeld altijd prijs ! Dezelfde is altijd eerst, en daar is niets mis mee overigens.

Dat je daar rekening mee moet houden, zodat de laatste in rang niet te weinig krijgt is een heel ander verhaal.