[AR] [VD] Gapen op commando... en drinken uit een bekertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

[VD] Gapen op commando... en drinken uit een bekertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 11:05

Met dat warme weer is m'n paard ontzettend lui. Oftewel, als ik 'm uit het land haal loopt ie de hele tijd heerlijk te gapen Clown . Daar wil ik dus gebruik van gaan maken om het hem op commando te leren Vork Haha! . Alleen weet ik niet zo heel goed hoe ik dat aan moet pakken en hoeveel tijd er ongeveer over heen gaat voor hij snapt wat de bedoeling is. Persoonlijk gebruik ik liever geen voedselbeloning... Net heb ik al de hele tijd "gaap" staan te zeggen als ie begon te gapen Clown . Heeft iemand misschien tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Dan nog iets.. "Vroegah" heb ik in de Penny eens iets gezien van een paardje die uit een bekertje kon drinken. Dat lijkt me ook ontzettend gaaf om m'n paard dat te leren, maar hoe begin je aan zoiets?

mriekie

Re: [VD] Gapen op commando... en drinken uit een bekertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:04

de FAQ lezen die op de begin pagina van "uit het zadel" staat

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 08:30

Heb ik gedaan...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:44

Waarom wil je gapen op commando zetten? Gaaaap Ik moet al gapen als ik het lees of als ik iemand anders zie gapen... Gaaaap Zelf vind ik het onprettig als ik moet Gaaaap gapen, terwijl ik zelf niet wil gapen. Heb jij daar geen last van? Gaaaap Lijkt me dus geen leuk kunstje voor je paard....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 13:21

Het is ook echt niet de bedoeling om hem elke dag een kwartier te laten gapen ofzow hoor. Maar het lijkt me zo leuk als ie dat kan om af en toe eens een grappige foto te maken ofzo.

En dan nog.. Waarom een paard wel leren flemen op commando, maar niet leren gapen op commando?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:01

mss met klikkeren?
eerst de klicker aanleren , en dan iedere keer als hij gaapt klicken, ik denk dta het wel zou lukken om de beweging aan te leren, maar niet echt het "gapen", dat doe je niet zomaar op commando

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:23

Gapen is een ingrijpender reflex dan flemen.....

Als paarden hélémaal ontspannen zijn, die van mij meestal na hard werken en een lekkere massage, dan gaan ze gapen. Als je het leuk vind voor de foto, zou ik dan gewoon een foto maken en het niet speciaal aanleren.
Probeer je paard maar eens zo ontspannen te krijgen dat hij gaat gapen, dan heb je het ook opgewekt. Zo weet ik zeker dat mijn paard altijd gaat gapen als ik een speciaal plekje aan het masseren ben. Dus ik zou zeggen: probeer het gaap moment op te wekken door je paard te ontspannen en maak dan een leuke foto!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:27

Het is idd niet moeilijk om een paard (of ander dier) te laten gapen... Flehmen is een heel ander gedrag, trouwens. Ik hoef dat niet op commando te zetten. Ook flehmen kun je bij de meeste paarden wel opwekken als je wilt. Lachen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:04

@ evitatinkle: Mag ik vragen hoe jij dat masseren geleerd hebt? Gewoon door te oefenen, of heb je een cursus oid gedaan? Ik heb er namelijk van de winter over zitten denken om een cursus massage te volgen, maar heb dat toen toch niet gedaan omdat ik dacht dat je in 1 weekend nooit genoeg kon leren om het zelf ook goed te kunnen toepassen.

De laatste tijd ben ik erg bezig met ontspanning met rijden. Ik dacht dat hij dat gapen deed vanwege het warme weer, maar dat zou dus ook kunnen komen doordat ie meer ontspannen wordt?

(het ging trouwens niet alleen om een foto ofzow. Ik vond het er gewoon zo grappig uitzien. Hij gaapte eerder niet zo vaak (als ik met 'm bezig was) en nu sinds kort dus wel..)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:40

Je kan een cursus doen maar je kunt ook zelf uitvinden wat je paard lekker vind. Klopjes overal vinden ze zowiezo lekker. Probeer maar eens of je overal mag aaien en krabben bij je paard, je merkt vanzelf wat ie lekker vind.
Je kunt een paar trucjes leren op zo'n cursus, en vooral ook waar de spieren zitten ed. Maar het voor elk paard is het toch weer anders. Ga hem gewoon maar eens borstelen met je handen. Zet je paard maar los (in een box ofzo of in de wei als ie blijft staan) dan geeft ie wel aan wat ie lekker vind.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:06

Op het land 'borstel' ik 'm al vaag met m'n handen. Bij z'n oren en schoft vind ie erg lekker. Maar echt masseren kan je dat niet noemen vind ik...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:37

Dat is al masseren hoor. Wat jij bedoelt dan is echt de spieren aanpakken. Maar dat zou ik over laten aan iemand die er verstand van heeft of idd een cursus heeft gedaan. Ik heb het ook van iemand geleerd (osteopaat).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:00

jeetje, een keer niet "moeilijk" doen om steigeren, gaat het over gapen...
Als je niet met voedsel wil werken, heeft je paard geen kriebelplekje wat ie helemaal geweldig vind (bij de mijne tussen dr voorbenen). Zo kan je ze natuulijk ook belonen.
Drinken uit een bekertje heb ik die van mij niet geleerd, maar een pony op stal doet het automatisch als je een bekertje water aanbiedt

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:23

Wel Wendy15
Bij die van mij werki k ook niet graag met voedselbeloningen want dan word hij hebberig Scheve mond Maar als ik braaf zeg en hem kriebel vind ie geweldig! Als ik hem zo op de manenkam of erlangs kriebel dan geniet ie echt!! Dat vind hij beter dan een snoepje Ja Misschien ook zoiets als kriebelen of wat je paard leuk vind ofzo doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:32

Rydar kan het allebij... hij drinkt uit een fles, beker, blikje of wat je maar aan zijn neus houd.. vooral Cola vind hij erg lekker Vork

Gapen kan hij ook, een behoorlijk nutteloos kunsje, maar voor een show een leuk extratje..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 17:03

Mag ik vragen hoe je 'm dat aangeleerd hebt?

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:18

mijn vriendin haar paardjhu ken op comando flemmen en een ander paard ken kusjes geven vet schattig Haha!
maar let wel op als je hem uit een bekertje laat drinken de mijne was opeens uit mijn handen Bloos Bloos