Ik heb een arabier van 4 jaar al een maand of 7 onder het zadel en super cool.
Nu vraag ik mij af heeft er iemand ervaring met het mennen met een arabier. Die van mij is dus spaans gefokt , dit betekent wat meer het "barokke"type.
Ik ben heel benieuwd. Het kwam zo maar spontaan bij me op toen ik na zat te denken over onze Lusitano die eigenlijk voor de kar moest komen. Maar die gezien zijn temperament op dit moment zeker nog niet geschikt is.
En aangezien mijn man nu een menursus aan het volgen is zou het leuk zijn als hij als hij slaagt er mee kon gaan beginnen( uiteraard met hulp)
Een arabier voor een wagen kan heel goed. Je moet alleen wel wat ervaring hebben met arabieren in het algemeen.
Twee jaar geleden hebben we mijn 3/4 arabier laten betuigen door iemand die al ervaring had met het betuigen van arabieren, omdat het betuigen van arabier iets meer tijd kost dan bv de gemiddelde haflinger of forrester.
Ik rijd nu 1 1/2 met onze pony en ze is echt super betrouwbaar al blijft het natuurlijk wel een heethoofd.
Ik zou geen arabier gaan betuigen als het je eerste poging tot betuigen is of als je nog weinig ervaring met mennen hebt. Een arabier vergeet niet snel.
Het kan perfect, maar je moet wel wat handigheid hebben.
Je arabier kan wel heel cool zijn, maar ze kijken je wel een maand lelijk aan als jij ze op het verkeerde moment in de mond of met de zweep beledigd. Aangezien je als beginner foutjes maakt, is een arabier niet echt aan te raden als beginpaard.
Wij hebben zelf ook een arabier, maar het is wel heel anders omgaan dan met mijn eigen Forrester. |Die geeft er echt niet om als je hem een klap te veel geeft, maar als je dat bij die arabier doet, schopt hij je nog een keer van de wagen af.
Bedankt voor jullie reacties. En nee ik ga het zeker onder begeleiding doen. Ik heb wel ervaring met paarden en verschillende takken van sport (dressuur,springen,en de harddraverij) maar nou niet van mennen. Hoewel ik wel denk dat er veel overeenkomsten zijn met het rijden op een sulky maar toch anders.
En wat beterft vertrouwen en een fout maken met mijn arabier heb ik daar het volste vertrouwen in . We hebben hem vanaf 10 maanden en zelf ingereden en ook een klein foutje gemaakt in het begin. Maar gelukkig heeft hij het ons vergeven
Ik ben benieuwd naar nog meer mensen welke ervaring hebben, en dan vooral de arabier uit de spaanse lijn.
Ik denk dat het dan idd bij jullie wel zal lukken! Er zijn niet zoveel mensen die het aan durven met een Arabier te gaan mennen, dus ik weet niet of je hier ook mensen zal aantreffen die met Spaanse Arabieren mennen.
Mijn Arabier heeft Poolse/ Russische voorouders (net als die van sjonniej) allebei van Sjapoer.
Menners die met Arabieren rijden zijn Joan Backer en Wim Vos.
Mijn pony is een Wlsh-K met 3/4 arabisch bloed. Hij liet in het begin wel het wit van z'n ogen zien, maar nu hij het snapt is hij superbraaf. Als je maar zorgt dat je het heel rustig aan doet, en hem geen slechte ervaringen laat krijgen.
hoi las dat je wilde mennen met een arabier. Ik ken wel iemand die ment met een arabier en werd zelf dus ook enthousiast. tuig gekocht en laten beleren. Na 2 maanden weer opgehaald want het werd toch niets. hij liep prima voor de kar maar wilde zodra hij warm werd niet meer stilstaan. ook ging hij er regelmatig met de menner vandoor, dat kon zijn in een sukkeldrafje of sukkelgalopje het maakte niet uit. Deze arabier is al 14 jaar en heb toen maar besloten het te laten. volgens degen die hem beleerde zou het gewoon wat langer duren. maar ja heet worden zal ie blijven.
Voor zover ik weet ment er op bokt niemand met een Arabier, en zeker niet met een Spaanse Arabier.
Toch wel, ik heb zelf een Spaanse Arabier die ik aangespannen heb beleerd. om precies te zijn voor een sulky. Zij was echt superbraaf met beleren, heel gehoorzaam en ik denk een Spaanse Arabier heel geschikt is om mee te mennen, omdat ze zo rustig en cool zijn.
Mennen met een arabier gaat prima! Ik heb een Russisch Volbloed arabier van 5 en die loopt al twee jaar voor de wagen! sterker nog ik rij door het rotterdamse verkeer met hem. Over de tram baan in prins alexander richting het kralingse bos en er is zelfs een keer een stadsbus langs hem gereden!!!! Het kan dus zeker wel, met veel geduld en zelf kalm blijven gaat het fantastisch.
iedereen zei tegen mij ook dat ik met zelfmoord bezig was toen ik hem aan het beleren was, maar ik heb het toch gedaan sterker nog ik ben nu bezig met een tweede die is egyptisch x russisch en we gaan twee spanrijden!!!!!
laat je dus niet ontmoedigen door slechte verhalen!!!!!