T@nj@ schreef:Ik heb heel lang met een Kinneton gereden (idd. bij Divoza vandaan) maar dus alleen onder het zadel, bij mennen heb ik ze eigenlijk nog nooit gezien.
De werking is idd. dat het druk op de neus geeft en het paard lucht ontneemt, dit gaat op als het paard de mond opent! Ik gebruikte hem vooral omdat mijn paard constant met een open mond op het bit ging hangen, daar werkte het goed tegen. Met de teugels creer je geen druk op een Kinneton, het werkt alleen als het paard de mond opent, dan treed er een hefboomwerking in en gaat de neusriem strakker zitten, is mij nog nooit opgevallen dat dit ook met de teugels kan.
Dat begrijp ik dus niet...
Als je de teugels aanneemt, trek je het bit (een beetje als het goed is
) naar achteren, waardoor je druk op die ijzeren dingen krijgt, en daardoor druk op de neus.
Als het paard de mond open doet, blijft de kineton op dezelfde plek als daarvoor, alleen gaat het bit ook omhoog ipv dat het op de tong blijft liggen. Maar dat ontneemt het paard toch geen lucht?
Tenzij, de neusriem over die zachte gedeelten van de neusgaten zit en je hard trekt waardoor die in de verdrukking komen zegmaar, maar ik heb het plaatje nog eens bestudeert, en volgens mij zit ie helemaal niet zo laag dat ie het paard daar in zou hinderen.
Ik geen ervaring met het ding hoor, probeer alleen logisch na te denken en ik kom er niet uit