[AR] Iemand bekend met de Kineton?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper

[AR] Iemand bekend met de Kineton?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:07

In het boek "Mennen met Mieke", verwijst zij naar een Kineton. Deze zou de druk van het bit afnemen en overbrengen naar de neusriem. Omdat mijn ezels beter reageren op druk op de neus dan op druk op de mond, leek het me wel iets om eens te proberen.
(Zojuist bij Van Rijs geweest maar die kenden het helemaal niet).
Zijn er menners die ervaring hebben met de Kineton?

Ik kan alleen plaatjes vinden van rijhoofdstellen met een Kineton en zie verder geen menners op het i-net die ermee rijden.
Maar zo ziet de neusriem eruit:
Afbeelding
Afbeelding

Sjonniej

Re: [AR] Iemand bekend met de Kineton?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:42

Proberen kan altijd, toch?

Ik heb totaal geen verstand van ezels, maar als ze beter reageren op neusdruk en deze 'neusriem' zorgt daarvoor, waarom niet?
Probeer hem ergens te lenen, vraag of dat kan bij bijv. Van Rijs.

Baat het niet, schaadt het niet. Mits je er verstandig mee om gaat.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:21

Ik weet alleen dat ze hem bij Divoza verkopen. In de beschrijving staat dat de neusriem het paard lucht ontneemt bij het openen van de mond, maar daar begrijp ik dus niks van. Hoe zou ie dat dan moeten doen? Het paard kan zijn mond helemaal open doen, en het enige wat er volgens mij gebeurt is dat als je teugels aanneemt er idd druk op de neus komt...
Maar verder weet ik het ook niet Tong uitsteken

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 10:36

He, dat had ik nog niet ontdekt dat Divoza ze verkoopt. Op het i-net kwam ik op allerlei Engelse sites terecht. Dus bedankt voor de tip!
De werking van de Kineton snap ik ook niet helemaal maar voor die 18 euro ga ik het eens uitproberen. Is het niks, verdwijnt die gewoon in de prullebak!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:49

op deze site:http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/tack.php
die het nu trouwens tijdelijk niet doet, stont een heel stuk over de kineton. De info die zij gaf, was dat het vooral gebruikt werd bij renpaarden die erg heet werden. de druk wordt overgebracht op de neus, wat een meer natuurljke reactie bij het paard geeft. veel hete paarden renne weg voor het bit, maar stoppen wel voor druk op de neus. Ik denk dat het wel iets voor jou is als ik het zo hoor! succes ermee!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 03:03

Ik heb heel lang met een Kinneton gereden (idd. bij Divoza vandaan) maar dus alleen onder het zadel, bij mennen heb ik ze eigenlijk nog nooit gezien.
De werking is idd. dat het druk op de neus geeft en het paard lucht ontneemt, dit gaat op als het paard de mond opent! Ik gebruikte hem vooral omdat mijn paard constant met een open mond op het bit ging hangen, daar werkte het goed tegen. Met de teugels creer je geen druk op een Kinneton, het werkt alleen als het paard de mond opent, dan treed er een hefboomwerking in en gaat de neusriem strakker zitten, is mij nog nooit opgevallen dat dit ook met de teugels kan.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:35

T@nj@ schreef:
Ik heb heel lang met een Kinneton gereden (idd. bij Divoza vandaan) maar dus alleen onder het zadel, bij mennen heb ik ze eigenlijk nog nooit gezien.
De werking is idd. dat het druk op de neus geeft en het paard lucht ontneemt, dit gaat op als het paard de mond opent! Ik gebruikte hem vooral omdat mijn paard constant met een open mond op het bit ging hangen, daar werkte het goed tegen. Met de teugels creer je geen druk op een Kinneton, het werkt alleen als het paard de mond opent, dan treed er een hefboomwerking in en gaat de neusriem strakker zitten, is mij nog nooit opgevallen dat dit ook met de teugels kan.

Dat begrijp ik dus niet... Bloos Als je de teugels aanneemt, trek je het bit (een beetje als het goed is Haha!) naar achteren, waardoor je druk op die ijzeren dingen krijgt, en daardoor druk op de neus.
Als het paard de mond open doet, blijft de kineton op dezelfde plek als daarvoor, alleen gaat het bit ook omhoog ipv dat het op de tong blijft liggen. Maar dat ontneemt het paard toch geen lucht?
Tenzij, de neusriem over die zachte gedeelten van de neusgaten zit en je hard trekt waardoor die in de verdrukking komen zegmaar, maar ik heb het plaatje nog eens bestudeert, en volgens mij zit ie helemaal niet zo laag dat ie het paard daar in zou hinderen.
Ik geen ervaring met het ding hoor, probeer alleen logisch na te denken en ik kom er niet uit Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:59

Haha! Nou, het is voor mij jaren geleden dat ik hem heb gebruikt (inmiddels rij ik gewoon zonder bit) maar wat ik er nog van weet is dat druk op de teugels geen effect had, maar kan best wezen dat dit aan mij lag want eigenlijk probeerde ik altijd met een lang los teugeltje te rijden i.v.m. het constante hangen van mijn paard.
Hij liep ook altijd met zijn mond open en met de kinneton was dat direkt over.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:58

misschien is dit ook wel een oplossing voor mij...
laat je het wel weten of het werkt met aangespannen rijden?
weet iemand toevallig of je deze ook op wedstrijden mag gebruiken? ben bang van niet...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:21

Nee.
Geen hulpmiddelen, opzetteugels of andere bitten.