[AR] [NH] Nu Ramony aan de NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

[NH] Nu Ramony aan de NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 17:15

Omdat mijn driejarig hengstje er aan de hand weleens vandoor vloog heb ik me met hem opgegeven voor een cursus grondwerk. Ook zo'n dun touwhalstertje gekocht en dat maakte echt veel verschil. Vrijwerken gaat vrij goed, aan de hand volgen vind ik nog steeds moeilijk om hem achter me te houden. Lukt alleen door met mijn touwtje te zwaaien.
Nu was gisteren de laatste cursuavond en ik zat erover te denken om mijn merrie mee te nemen. Dat was dus niet echt een succes.
Eerst begon ze toen wij in de kantine theorie hadden hele gaten in de binnenbak te graven. Ze stond tussen twee ruinen en dat was erg gezellig, volgens mij wordt ze weer hengstig.
Toen we moesten vrijwerken kreeg ik haar niet uit de hoek. Ze stond met haar billen aangeknepen en haar kont naar me toe. Ik kreeg haar een paar meter weg en dan schoot ze weer terug de hoek in. Marcel heeft de hoek dus met een touwtje afgezet en toen ging hij met haar verder. Ze kwam amper de hoek uit en stond helemaal te zweten. Toen hij haar uiteindelijk even om zich heen kreeg stond ze plots voor het touw en sprong er dus overheen . Ik kon haar wel gemakkelijk pakken en hij vroeg zich al af hoe ze onder het rijden is. Erg braaf maar kan wel kijkerig zijn. Momenteel vind ze dingen spannend maar gaat er wel langs maar niet zonder even haar kont ernaar uit te slaan.
Ik denk zelf dat ze eerder bang was voor het schrikapparaat die je in de hoek kon horen.

Het hengstje gaat voor haar nog steeds op de knieën terwijl ze naar mensen toe niet dominant is. Of het moet zijn dat ze de aandacht eist.
Ik snap dus eigenlijk niet waarom ze nu zo extreem bang was en hoop niet dat ze het vertrouwen in mij kwijt is.

josien

Re: [NH] Nu Ramony aan de NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:52

Tja z'n touwhalster helpt zeker omdat het subtieler maar vooral ook veel scherper is.

Jullie zijn te snel gegaan met deze merrie. Angst kun je enkel oplossen door begrip en het paard duidelijkheid en leiding te geven en niet door de druk op te bouwen. Voor mij begrijpelijk dat ze er uit sprong.

Waarom ze zo angstig was is moeilijk zo te zeggen omdat ik het niet gezien heb. Toch even enkele oorzaken: niet begrijpen van de hulpen, vreemde omgeving met daarbij de spanning opbouwend tijdens de training, Het paard kon de hele situatie om zich heen niet aan en kon enkel daardoor doodsbang in een hoek blijven staan omdat ze de situatie niet begreep.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 00:00

Dat was ook mijn reactie toen hij vroeg wat ik zag: een doodsbang paard dat om hulp vraagt. Maar toen vroeg hij nogmaals wat ik zag. Het antwoord waar hij op wachtte was knabbelen. Ik stond er dus ook niet van te kijken dat ze sprong. Ik weet alleen niet of ze bang was omdat ik opeens anders deed dan dat ze gewend was of omdat het kwam omdat je in de hoek van de bak een schrikdraadapparaat hoorde tikken. Ik ga het thuis nog weleens proberen. Ik dacht dat ze er wel gschikt voor was omdat ze heel erg mensgericht is en graag dingen voor je doet.
Hij vroeg trouwens wel hoe ze op wedstrijd was. Maar dan is ze gewoon braaf en als ze iets spannend vind loopt ze er wel langs maar slaat er soms wel naar. Maar dat vind ik eigenlijk heel braaf. Ze doet het omdat ik haar erlangs stuur, liever zou ze eigenlijk niet gaan.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:47

Inderdaad probeer het thuis nog is. Let er dan wel op dat je niet de druk opvoerd als ze weer zo reageerd.

Over dat knabbelen snap ik niet helemaal. Kun je me dat uitleggen waarom hij dat wilde horen van jouw en wat zijn betekenis daarvan was.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 00:59

Dat is een van de tekenen dat een paard met je wilt gaan meewerken. Daarnaast ook nog hals laag, oren op je gericht en dat ze de hoefslag loslaten en om je heen komen lopen. Helaas ben ik niet zo theoretisch aangelegd en doe veel dingen op gevoel. En blijkbaar liet mijn gevoel me niet in de steek. Hij heeft schijnbaar een aftekenlijstje om de gemoedstoestand van een paard te kunnen bepalen.
Eigenlijk weet ik zeker dat ze thuis niet zo reageert. Maar ik ga het van de week eens proberen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:02

De tekenen van overgave als ik zo lees.

Samenwerken is alleen heel iets anders dan overgave. Erkenning en ontspanning door acsepteren van je positie is goed, maar gehele overgave is naar mijn mening niet juist. Werkte hij met de join-up?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 12:16

Wat bedoel je met: werkte hij met een join up?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 21:29

Ik ben vanavond thuis met Ramoon bezig geweest. Eerst met paaltjes en lint een circel afgezet en daarna haar erin gelaten. Er kwam iemand langs dus ze had alle tijd om wat rond te stappen.
Hierna met mijn lijn haar om me heen laten stappen. Ze was zo relaxed als wat. Ook gedraafd, laten halthouden, zij komt naar me toe, andere kant op en weer komt ze naar me toe en volgt me.
Dit was veel meer de reactie die ik van haar verwachtte. Eigenlijk vanaf het begin laten merken dat ze wil meewerken.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:21

De join-up word in een cirkel van 15m doorsnee gedaan. Hierbij moet je het paard steeds in aardig tempo rond laten gaan totdat het begint te kauwen, hals laag doet en teken geeft dat ze zich overgeeft.

De angst kan dus de omgeving geweest zijn, maar ook de manier waarop. In iedere geval blij dat het thuis wel goed gaat.