[AR] een vraag aan de wedstrijdmenners

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca__

[AR] een vraag aan de wedstrijdmenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:04

Ik ben onlangs wezen kijken bij een samengestelde wedstrijd. Een kennis van ons, starte daar zijn tweespan paarden in de klasse 1. Nu zag ik heel wat combinaties, die hun paarden hadden voorzien van orennetjes (zeg ik dat goed?) Er werd ook mee gereden in de dresuur. Mag dit? Niemand kon er eigenlijk een antwoord op geven, of het inderdaad is toegestaan, om tijdens de dressuur en vaardigheid met deze netjes te rijden. Weet iemand van jullie het antwoord? Ik kan het in de regelementen ook niet vinden.

Sjonniej

Re: een vraag aan de wedstrijdmenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:26

Volgens mij mag het wel inderdaad.

Maar ik zie er geen voordeel van in, dus heb er ook nog nooit serieus over nagedacht. Als je zelf wel die netjes wilt gebruiken, even een mailtje naar de KNHS.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 22:43

Nee, voordeel zie ik er ook niet in, maar aangezien het wel heel erg mooi kan staan, in combinatie met de kleding van de menner en de groom, was ik wel benieuwd. Maar bedankt voor je reactie. Als onze kennis inderdaad deze netjes wil gebruiken, zal ik eerst wel even een mailtje naar de KNHS sturen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:23

Als je op een officiele wedstrijd een hoop aanspanningen ermee ziet rijden, dan zal het toch wel toegestaan zijn lijkt me. Anders zouden al die combinaties toch wel gediskwalificeerd worden.

Bij een ander topic over springpaarden die ook met die orennetjes worden gereden werd gesuggereerd dat ruiters oorproppen onder die netjes hebben zitten, om de paarden rustiger te houden ivm de herrie op de tribune, muziek, omroepinstallatie etc. Zou kunnen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:49

Het mag en er worden ook proppen in gestopt. Wij doen dat niet.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:52

ik vraag me af of je wel proppen in de oren mag stoppen?!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:44

Proppen zou ik niet zo snel gebruiken, dan horen ze toch je stemhulpen ook niet meer? Ik heb wel eens van iemand gehoord die het gebruikte om te zorgen dat er geen wind in de oren kwam, omdat het paard daar erg opgefokt van raakte. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:59

wij hebben bij ons enkelspan wel 2x proppen gebruikt. We hebben toen namelijk intocht van sinterklaas gedaan en reden in smalle straatjes met de harmonie achter ons, waar t geluid dus ook moeilijk weg kan.
Maar met een wedstrijd zou ik het ook zeker niet snel gebruiken, misschien dat een andere menner hier ervaring mee heeft?!?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:29

Het gebeurt weleens dat ze in het A en het B traject proppen erin doen omdat anders het paard zo opgefokt kan worden als het in de buurt van het hoofdterrein komt, dag staptraject Doei, doei

Bianca__

Re: [AR] een vraag aan de wedstrijdmenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 06:54

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:58

samengesteld mogen oornetjes wel echter dress.vaard mogen ze niet

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:14

Met dressuur vaardigheid zie je ze ook, dus neem aan dat het dan ook mag.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 08:35

Nou, zaterdag heb ik dus gegroomd bij een wedstrijd in Vriezenveen, voor onze kennis met tweespan
Eerst de dressuur en vaardigheid (geen netjes gezien dit keer) en toen het wegtraject en de marathon. Het was echt heel gaaf! En zeiknat door de watercombinatie. Alleen bij het wegtraject kregen we een stuk bos, met allemaal slingerpaadjes, en diepe kuilen. Ik stond direct achter de menner, en collega groom (man) achterop. De menner riep op een gegeven moment, pas op!! De wagen schoot door een kuil, en ik klapte op een stang, met mijn bovenarm en borstbeen. Auw!! Gekneusd borstbeen, en bovenarm, en grote rugspier verdraaid! Ik had er gisteren tijdens mijn eigen concours veel last van. Ik moest zelf dressuren met twee paarden, en met eentje springen. Ik heb er wel van geleerd! Ik stond te dicht op de stang. Doe ik dus de volgende keer niet. Ik heb foto's van de dressuur, ik zal er zo eentje plaatsen.

Afbeelding

De foto is helaas niet zo scherp. De paarden zijn trouwens halfbroers van elkaar. (v. Saint ursus D'Olympe) met het linkerpaard rij ik springwedstrijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:28

oornetjes zie je idd veel op wedstrijden, ook in het internationale wedstrijdgebied.

je kan ze gebruiken om geluiden te dempen, omdat het bij je kleding past of om bijv. lelijke kolletjes weg te werken.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:58

Ik wil die netjes ook gaan gebruiken. Maar niet voor de herrie of de mooi. Ik heb een tweespan shetten en die zijn gezegend met een enorme frontpluk. Als ik die over de frontriem doe steken ze recht omhoog en als ik ze er onder doe zien ze helemaal niks meer. en vlechten vind ik niet mooi.
Met zo'n netje kan ik die pluk beter onder het hoofdstel houden

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:23

Een voorpluk hoort bij het mennen onder het frontdeel te blijven

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:15

En ze hoeven toch niet alles te zien? Knipoog
Ze kijken er vaak gemakkelijk doorheen dan jij denkt.