[AR] [LO] Is dit gewoon ondeugend of heeft ze pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

[LO] Is dit gewoon ondeugend of heeft ze pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 20:44

Heey,

Nou ik heb weer een probleempje met longeren. Mijn verzorgshetje loopt gewoon goed linksom (met longeren) en loopt ook netjes met stelling enzo. Maar rechtsom gaat het allemaal wat moeilijker. Rechts lijkt ze heel moeilijk te vinden, denk ik.
Als ik haar eindelijk rechtsom heb gekregen en ze netjes doorloopt, zie je dat ze helemaal naar buitenloopt met haar hoofd, ze kijkt helemaal naar links. Net alsof ze vast zit aan die kant ofzo of dat ze stijf is? Of kan er nog iets anders zijn?
Weten jullie misschien wat het probleem kan zijn en wat ik er tegen kan doen? Ik weet namelijk niet of het gewoon vervelend is (dat ze gewoon geen zin heeft om rechtsom te gaan) of echt ergens last van heeft of pijn heeft ofzo).
Stel: ze is stijf of zit aan een kant vast... wat kan ik daar dan aan doen? Want ik ben er te groot voor om op te rijden.....

Tipx welkom Alvast bedankt!

xxx

_Marleen_

Re: Is dit gewoon ondeugend of heeft ze pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 18:35

Echt helemaal niemand die een idee heeft??? Rolleyes >;) Verward

xxx

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:41

mijn shet die loopt linksom ook makkelijk en rechtsom wil hij niet vooruit enz. en dan wordt hij ook helemaal paniekerig :S heel raar. maar hij is denk ik bang ofzo

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:45

De meeste paarden zijn 'linkshandig' zeg maar. Waarschijnlijk vind je pony rechtsom gewoon moeilijker. Misschien zou je met een pessoa-set kunnen proberen om haar wat meer stelling te laten krijgen. Weet alleen niet of die er zijn in shetlander-maat Scheve mond

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:16

Net als mensen zijn paarden links of rechthandig. Je zal de moeilijke kant dus extra moeten trainen. Het is net of je zelf rechtshandig bent en je moet met links schrijven ook dat moet je trainen. Helemaal netjes zal je nooit gaan schrijven met links en zo is het ook met de pony: helemaal soepel zal het zo snel niet worden.
Ik zelf pakte het altijd zo aan. Veel op de moeilijke kant longeren. Eventueel als je daar handig mee bent met een dubbellonge. Een andere mogelijkheid is om de longe door het binnenbitring te halen en vast te maken aan het longeerschoftje (of zadel) Wel met zachte hand longeren!

femie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:45

hejj,

ik had in het begin ook dat mij shetlander links om niet wilde. ze ging dan gewoon stil staan of hele krappe rondjes maken. daarna ging het wat beter maar ze blijf naar buiten kijken maar nu is het bijna over. en ik heb gewoon heel veel op de slechte kant geoefent.

groetjes femke

p.s. veel succes verder

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:26

Bedankt voor de reacties!

Ik heb hem net gelongeerd met de dubbele longe en het gaat steeds beter!

romykiki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:17

mooi dat het beter gaat Lachen en idd, veel op de 'slechte' kant oefenen Knipoog

Jennifer_S

Re: [LO] Is dit gewoon ondeugend of heeft ze pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:05

Op de slechte kant oefenen dus he! Maar het ligt ook niet altijd aan het paard hoor ... Meestal is het als iemand rechtshandig is, dat het paard linksom beter gaat! En als iemand linkshandig is gaat het paard rechtsom beter! Waarom? Tsja ik weet niet, wij zijn gewoon van alles bv. (as je rechtshandig bent) rechtsom te doen. En dat gaat dan goed voor het paardje linksom. Maar als wij in tegengestelde richting moeten werken is het veel moeilijker, en dus ook voor je paard! Ja

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:53

Irisss schreef:
Heey,

Nou ik heb weer een probleempje met longeren. Mijn verzorgshetje loopt gewoon goed linksom (met longeren) en loopt ook netjes met stelling enzo. Maar rechtsom gaat het allemaal wat moeilijker. Rechts lijkt ze heel moeilijk te vinden, denk ik.
Als ik haar eindelijk rechtsom heb gekregen en ze netjes doorloopt, zie je dat ze helemaal naar buitenloopt met haar hoofd, ze kijkt helemaal naar links. Net alsof ze vast zit aan die kant ofzo of dat ze stijf is? Of kan er nog iets anders zijn?
Weten jullie misschien wat het probleem kan zijn en wat ik er tegen kan doen? Ik weet namelijk niet of het gewoon vervelend is (dat ze gewoon geen zin heeft om rechtsom te gaan) of echt ergens last van heeft of pijn heeft ofzo).
Stel: ze is stijf of zit aan een kant vast... wat kan ik daar dan aan doen? Want ik ben er te groot voor om op te rijden.....

Tipx welkom Alvast bedankt!

xxx

hoe groot is je pony, en hoeveel weeg je?
als het een redelijke grote is, en jij niet zoveel weegt, is het geen probleem om er 1 of 2 maal per week even erop te stappen om hem wat los te maken
15 minuutjes stappen kan al veel uitmaken hoor...

Mii_JuúL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:45

goed so

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:44

Mii_JuúL schreef:
goed so

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:19

hooi.. veel de slechte kant oefenen!! en dan aan een longeersingel de rechterkant iets strakker en linkerkant iets losser zodat ze exspres stelling moet lopen.. zo komt ze los en zal er weinig last van hebben..!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:32

panache schreef:
hooi.. veel de slechte kant oefenen!! en dan aan een longeersingel de rechterkant iets strakker en linkerkant iets losser zodat ze exspres stelling moet lopen.. zo komt ze los en zal er weinig last van hebben..!

goed zo, knoop ze vast, ze zal wel loskomen.
denk je nu echt dat die spieren gaan ontspannen als je ze vastknoopt?
wel dan, misgedacht!
ik opteer voor de dubbele longe, zo kun je zelf stelling vragen, ezowel naar buiten als naar binnen.
en in stap kun je zelfs figuren laten rijden (er dan wel schuin achter lopen, en beetje opletten met van hand veranderen)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:03

zoo bedoel k dat.. niet :S.. gewoon de rechter kant iets strakker.. niet dat ze strak gebogen staat!!:S

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 17:28

komt op hetzelfde neer, een paard ontspan je niet door hem vast te knopen.
hoe vraag jij stelling tijdens het rijden?
trek je gewoon aan je binnenteugel? of vraag en geef je op die teugel?

ik kies voor het laatste hoor, en door hem vast te binden kun je niet vragen, maar eis je.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:40

t laatste natuurlijk.. maar hallo ik zeg toch hoe het ook kan.. ze hoeft dan niet strak gebogen te staan.. maar gewoon lang teugeltje!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:12

met een lang teugeltje krijg je geen steloing
ik weet dat je gewoon een mening vertelt, maar ik vertel mijn mening, en die is dat ik de manier van vastbinden niet zo prettig vind.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:09

ja maar ik bedoel dit niet op een gemene manier.. ik zeg hoe ik mijn 1e stap doe.. met losse teugel en dan 1 iets strakker.. en daarna de dubbele longe!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:06

Opzich is er niets tegen om even met je touwtjes aan de rechterkant (pas na een tijdje, als je al even gelongeerd hebt) een rondje om zo'n ijzeren ring aan de longeerlijn te slaan. Zo krijg je iets meer stelling. Dutske: Het voordeel van touwtjes is dat ze niet trekken, niet meegeven, niet weerspannig zijn, niet ongeduldig worden, ze geven gewoon weerstand. Hierdoor zal een paard vaak makkelijker ontspannen dan wanneer er een ruiter opzit (het helpt natuurlijk dat er geen gewicht op de rug is). Als je gewoon met touwtjes longeert, zorg dan dat je een 'ononderbroken kringloop' is, dus dat de touwtjes kunnen bewegen. Het helpt vaak btw ook om op de goede kant met buitenstelling te longeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:23

ik heb er niks op tegen om met touwtjes te longeren, maar met touwtjes kun je gewoon geen correcte stelling vragen
dan dwing je ze in stelling, en ik heb nog geen paard gezien adat netjes en soepel in een gedwongen stelling loopt.
ik keur de bijzet niet af, zolang hij enkel een grens is en even lang, om stelling te vragen moet je werken aan de dubbele longe, lange lijnen of onder het zadel.