[AR] [LO] Pony wil absoluut niet rechtsom? Wie heeft er tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

[LO] Pony wil absoluut niet rechtsom? Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:40

Heey,

Ik heb sinds kort een verzorgshet die ik 2x per week longeer. Ik heb alleen 1 probleem: hij wil alleen maar linksom, rechtsom wil/doet hij absoluut niet. Als ik hem rechts opstuur en hem ''van achteren aandrijf'' met de zweep gaat hij stilstaan met zijn neus naar mij toe. Dan heb ik ook geen goed contact meer. Als er iemand naast gaat lopen en later wat meer weg gaat begint het weer. Ook wil hij zich steeds omdraaien, zodat hij weer linksom zit. Volgens mij kan hij gewoon lekkerder lopen linksom en dat hij rechts moeilijk vindt? Kan dat....?

Ik weet niet hoe ik dit probleem kan oplossen... Hebben jullie tips? Denken jullie dat longeren met een dubbele longe misschien kan helpen?

Alvast bedankt

xxx
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-06-05 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

HippoLogic

Re: [LO] Pony wil absoluut niet rechtsom? Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:22

Misschien heeft hij ergens een blokkade zitten, bv een beknelde wervel ofzo. Als een paard echt niet rechtsom wil kan het uit pijn zijn. Laat er een deskundige (bv veearts, osteopaat) naar kijken.

Maar misschien ligt het alleen aan je eigen houding: dat je als hij linksom gaat handiger met de longe bent. Vergeet niet dat linksom makkelijker is. Je loopt altijd links van hem en trekt hem waarschijnlijk altijd linksom: van de poetsplaats weg, door het hek, als je begint met lopen. Hij wordt daardoor scheef. Je kan proberen met hem voortaan vanaf de rechterzijde te begeleiden. Dat zal in het begin moeilijk zijn maar dan niet opgeven.

Alytje

Re: [LO] Pony wil absoluut niet rechtsom? Wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:59

ik denk dat longeren aan de dubbele longe wel helpt, je hebt dan zeg maar gewoon teugels en kan hem dus zo sturen dat hij gewoon doorloopt.