Mijn paardje Sandy is bijna 5 en begint nu echt flink te ''puberen''..

Vaak kan ik er wel om lachen en geef ik haar gewoon een dikke knuffel, maar als we echt aan het werk zijn irriteert het me nu toch wel een beetje.
Tijdens het rijden doet ze niks, als ik buiten met haar wandel of rijdt ook niet en met poetsen ook niks. Niks buitengewoon vreemds dan.
Maar zodra ik ga longeren begint het. Aan het begin doet ze alles nog wek braaf, maar zodra ik wat van hara ga vragen (als ze een beetje warm is) zoals stelling en buiging gaat madame in verzet. geen verzet vanuit angst of pijn. Nee gewoon geen zin hebben. Ze draait zich dan steeds half om en gaat dan hee trots staan. Kijkt me dan echt zo aan van ''zo.. en had je nou nog wat?'' Als ik dan een ruk geef wordt ze echt boos op me, om maar te zwijgen wat ze doet als ik haar een tik geef of alleen maar met de zweep naar haar toe loop.
Ze deinst dan echt achteruit, oren in dr nek en als ze dan nog dr zin niet krijgt gaat ze gewoon recht tegenover me steigeren. Ik ben echt niet bang voor haar omdat ik weet dat ze het niet doet om gemeen te zijn.. ze zou me ook echt nooit pijn doen.
maar het begint me nu gewoon écht te irriteren. Ik neem nu dan altijd de druk van de longe weg en leidt haar dan rustig een stukje mee. Laat haar halthouden (niet meteen stil staan als ik stilsta is dan een opgeheven hand,dan staat ze wel stil,) dan paar passen achter, weer meteen voorwaarst en dat een paar keer. Dat ze weer op mij gericht is. Maar als ik dan weer begin met longeren doet ze t in stap netjes.. in draf begint ze helemaal naar buiten te vallen, hoofd naar buiten en al heb ik de hele longe lang.. ze wil meer meer meer touw..!!!!!

Ik weet even echt niet meer wat ik moet doen. Wat vooral het probleem is, is dat ze als ze snel draaft of galoppeert en ze steeds meer touw wil (maar dat dus niet krijgt want ze wil steeds maar meer ook als het op is) en steeds meer haar hoofd naar buiten gaat doen. En dan komt er een onvermijdelijke druk op die longe en dus op haar (ze heeft geen bit in.. misschien moet ik dat eens proberen?) en dat ''pikt'' ze dan niet en dan stopt ze.. draait ze en stuk en als ik met de zweep of haar afkom (niet om te slaan!!) dan deinst ze zo achteruit.......... zo kan ik nog wel even doorgaan.. zo gaat het dus keer op keer.. zo ook vandaag.. ik word er een beetje moederloos van..
Iemand ideeen? Zou een dubbele longe/longeersingel kunnen helpen?
Punt is ook dat ze het echt wel kan!!!!!! Haar vorige eigenaren longeerden haar ook wel vaker... en deed ze t wel. Ze kán het dus..! Ik heb haar nu 5 weken.. daarvoor had ik een pony en die was niet echt makkelijk...
Nouja.. iemand tips..???