[AR] het verschil tussen borsttuig en gareeltuig?en meer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

[AR] het verschil tussen borsttuig en gareeltuig?en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 10:24

hoi,

ik ben aan het rond zoeken naar het juiste tuig voor mijn pony.
nu ben ik aan het rond kijken en viel mij op dat er verschilende soorten tuig zijn.
wat is het verschil en welke is geschikt waarvoor?
dan heb ik nog een vraag wat voor tuig is geschikt voor een tweewieler.
en heeft er mischien iemand een foto van paarden die op veschilende manieren zijn op getuigt zowel borsttuig als gareeltuig, koets,recreatie kar tot twee wieler.

ik ben er benieuwt.

tips hier over zijn ook welkom
Laatst bijgewerkt door Hollander op 07-06-05 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Re: [AR] het verschil tussen borsttuig en gareeltuig?en op t

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:44

Een gareeltuig is met name geschikt voor het rijden op de vlakke weg. In principe heb je als beginnend menner niet zoveel aan een gareeltuig. Het wordt meestal als presentatietuig gebruikt dus bij een geschikte authentieke wagen. De franse gareel is een kruizing tussen een borst en gareeltuig en biedt van beide de voordelen. Het trekvlak is verdeeld over zowel borst als de schouders van het paard. Is ook een goed alternatief. Voor recreatief rijden heb je een breed borsttuig nodig. Er zijn ook hele smalle borsttuigen maar die zijn voor tuigrubrieken waarbij gereden wordt met een een licht concourwagentje.
Voor een tweewieler bij recreatief gebruik zou ik adviseren dat je een borsttuig neemt met een brede borst en lichtogen. Deze zijn nodig voor de balans bij een tweewieler.
Afbeelding

Hollander

Re: [AR] het verschil tussen borsttuig en gareeltuig?en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:17

oke..ik zie ook dat er bij veel tweewielers dat er geen broekje aan zit.hoort dat? en waar gaat die lichtoog precies aan vast? (ik probeer een beetje logica voor me zelf te scheppen..ik heb enkeld nog maar met een eravern pony met een recreatie katertje gereden)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:22

De lichtoog is de leren lus aan je schoftje waar het lamoen in hangt. Vaak is een tweewieler wel licht van gewicht. Als er stroppen op je lamoen zitten die voor de lichtogen zitten dat wordt de kar op de lichtogen geremt en is een broek inderdaad niet altijd nodig. Het zou dan wel veiliger zijn als je wagen geremt is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:38

Bij wedstrijden ben je ook verplicht met broek te rijden wanneer je geen rem hebt, die regel is er niet voor niets Lachen

Verder is het verhaal van Napie goed. Een gareel laat het paard op de schouder trekken, een borsttuig op de borst.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:19

iemand zei hier dat links = links etc, maar soms moet je als bv de ondergrond erg schuin loopt juist naar de buitenkant hangen,omdat je anders naar binnenvalt, maar dat komt maar heel weinig voor en je voelt t snel genoeg Haha!

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:22

Albertine_N schreef:
iemand zei hier dat links = links etc, maar soms moet je als bv de ondergrond erg schuin loopt juist naar de buitenkant hangen,omdat je anders naar binnenvalt, maar dat komt maar heel weinig voor en je voelt t snel genoeg Haha!

denk dat dit in t topic over groomen thuis hoort!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:25

Haha Goedemorgen Albertine Haha!

Maar hoeveel heuveltjes heb je hier nu in NL? Over het algemeen klopt de regel. Maar uitzonderingen horen erbij Lachen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:05

AAAAAHHHHH en ik maar zoeken in dat groomen topic! Blond Blond Blond

Eeeeehhhm heb ik nog een opmerking over een gareel of een bortstuig? Ja wel maar daar maak ik ff een ander topic over dan gaat er zeker niks meer mis.. Haha!

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:44

iemand nog tips of informatie er bij?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:28

Dit is even de enige foto van een gareel-enkelspantuig in een 2-wielige wagen die ik on-line heb staan. Helaas is het niet heel erg duidelijk.

Afbeelding

Voor een 2-wielige wagen gebruik je lichtogen, voor een 4-wielige officieel brancardbeugels, hoewel je die maar zelden ziet bij de menners. Op de (doorlopende) bomen van mijn gig zitten stroppen. Verder is het heel belangrijk dat de lichtogen los zitten, dwz dat de riem beweegbaar is en doorloopt en niet vast zit onder de opzethaak.