[AR] [NH] Wat is Freestyle?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magicc

[NH] Wat is Freestyle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:07

Ik ben benieuwd wat Freestyle paardrijden inhoud aangezien ik geen evaring heb met NH.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-06-05 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Black_White

Re: [NH] Wat is Freestyle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:54

Je rijd eigenlijk gewoon met respect voor het paard. Je probeert een andere manier te zoeken dan een zweep of sporen. Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, maar weet niet zo goed hoe ik t anders moet zeggen. Kijk anders eens naar de website van emiel voest, of andere freestyle trainers.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:59

het is zeker niet alleen het rijden dat je op een natuurvriendelijke manier doet. Als je het goed wilt doen dan moet je ook het grondwerk doen. Kijk bijvoorbeeld eens op http://parelli.nl/ Het is heel leuk om te doen en ook leerzaam. Ik doe er zelf ook een klein beetje aan. groetjuhz

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:27

Black_White schreef:
Je rijd eigenlijk gewoon met respect voor het paard. Je probeert een andere manier te zoeken dan een zweep of sporen. Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, maar weet niet zo goed hoe ik t anders moet zeggen. Kijk anders eens naar de website van emiel voest, of andere freestyle trainers.

Ik rij met sporen, en soms met zweep, maar dat betekend niet dat ik geen respect voor mijn paard heb.
Beetje krom uitgelegd dus Knipoog

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:27

magicc schreef:
Ik ben benieuwd wat Freestyle paardrijden inhoud aangezien ik geen evaring heb met NH.

Ik denk dat veel mensen een andere manier beschrijven van freestyle paardrijden. Ik zie het meer als het samensmelten met je paard, en dat je mee"danst" met je paard. Daarnaast werk je vooral met je zit. Freestyle is ook gebaseerd op "grondwerk". Daar begin je ook mee. Je bouwt vertrouwen op, je bouwt een plek op voor je paard waar hij zich vertrouwd voelt en waar hij zeker weet dat hem niks zal overkomen. Daarom moet je er ook voor zorgen dat jij degene bent die hem rust kan geven en die hem kan laten zien dat waar jij bent geen pijn/druk/stress e.d. is. Wanneer dat vertrouwen er is, ga jij erop vertrouwen dat het paard jouw veilige plek is. Jij moet er nu op vertrouwen dat het paard jou accepteerd en graag met je samen wil werken. Jullie zijn maatjes en een team. Ik ben mijn paard aan het inrijden op deze manier en dat gaat super! Ik heb er ook een paard bijgekregen (6jarig ex-manegepaard) die het werken niet meer leuk vindt. Je ziet ook een heel groot verschil. Bij Veyton (die ik nog in moet rijden) is de kleinste druk al genoeg (hand omhoog) terwijl ik bij Pascal (ex-manegepaard) de zweep erbij moet hebben. Veyton heeft tot nu toe erg veel plezier in zijn oefeningen, Pascal daarentegen heeft het een beetje gehad met het werken en staat liever stil. Heel grappig wel, want bij veyton moet ik zo klein mogelijk beginnen en met pascal moet ik dus met het grote beginnen en uiteindelijk zo klein mogelijk eindigen.
met zo klein mogelijk beginnen bedoel ik dus eerst de zit, dan de kuit, dan een schopje en vervolgens pas een klein tikje/prikje met je spoor. Als je paard plezier heeft in het werk zal hij zeker wel bij de kuit al reageren. Zweep en sporen zijn de grootste aanwijzingen. En wat nou als ze dáár niet meer op reageren?! Dan is het paard afgestompt en zal het verkocht worden omdat het een k*tpaard is. Ik zeg niet dat iedereen hun paard afstompt als ze sporen dragen, maar ik heb het eerder over degenen die hun paard op elke pas aanspoort met scherpe spoortjes. Zo erg dat ze zelfs kale plekken hebben op de plek waar ze aandrijven (soms zelfs tot bloedens aan toe! Huilen ).
Ik vind het freestylen erg leuk en goed! Je leer heel veel over het gedrag van een paard, wat rust voor een paard betekend en hoe je rust kan uiten door middel van lichaamstaal. Is wel leuk als je een paar boeken leest erover. Ik heb er iig veel aan gehad!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:05

magicc schreef:

Freestyle is een lege huls. Het is niks, gebakken lucht, slap gezever zonder inhoud.
Paardrijden is omgaan met een paard, begrijpen waarom het paard reageert zoals het reageert en weten wat je daarmee moet doen. Hoe vertel ik mijn paard wat ik van hem wil, zonder dat het paard onaangenaam gedwongen wordt (kadaverdisipline).
Freestyle is het etiketje wat erop geplakt is, met name door Emiel Voest, om het te onderscheiden van de rest (welke rest?). Wat dus overblijft is wederzijds respect en dat is waar iedereen het over heeft, maar waar weinigen de werkelijke inhoud van begrijpen. Welk nut heeft het immers als mensen niet eens in staat zijn de gemoedstoestand van hun paard te onderkennen. Niet kunnen zien aan hun paard wat de volgende actie van het paard zal zijn. Het is leuk als je de trukjes kent om een paard te laten lopen, maar als het paard aangeeft dit dodelijk saai te vinden, dan zul je daar iets mee aanmoeten. Het is meer dan het aanleren en gebruiken van trukjes, het is begrijpen en aanvoelen wat je paard wil en wat hij nodig heeft.
Wil je de werkelijke impact eens ervaren? Kom eens langs op een weekend van de NVVR ( www.nvvr.info ) en praat eens met diverse mensen.