Ik vind dat het best kan, als je voorzichtig begint, en rustig opbouwd. Wel vind ik dat je eerst gewoon grondwerk - dus aan de hand stappen en draven, stilstaan, pasje achterwaarts e.d - onder de knie moet hebben voor je met een moeilijkere oefening zoals longeren begint.
Zeker in het begin moet je ook erg rustig aan doen, iemand mee laten lopen bij het hoofd en met een of twee rondjes al tevreden zijn. En vooral niet gelijk elke dag longeren! Hou het afwisselend.
Mijn paard heeft tot 1,5 jaar op de wei gestaan met andere jonge dieren, daarna heb ik hem naar huis gehaald, rustig begonnen met grondwerk e.d ( en ja, hij heeft ook een paar keer rustig aan de longe gestapt) veel buiten wandelen etc. Nu is hij net twee geworden, en staat met de andere paaden van de pensionstal weer lekker op de wei, en ik haal hem er een paar keer per week uit om lekker te wandelen en verder hoeft hij voorlopig niets te doen, heeft lekker vakantie. Als het weideseizoen weer afgelopen is (september/oktober) gaan we een beetje herhalen en pakken daarna de training weer op.
Mijn paard vind het heerlijk om iets te doen! Nog nooit zo'n enthousiaste medewerking gehad als van mijn twentertje. Ik heb tot nu toe altijd heel afwisselend met hem 'gewerkt', voornamelijk oefeningetjes die fysiek niet zwaar zijn maar wel enig denkwerk vragen. Mijn paard pakt dingen nu aanmerkelijk sneller op, hij snapt het systeem van voedselbeloning (en bedelt daarom ook absoluut niet, hij snapt dat hij alleen iets lekkers krijgt als hij een oefening 'braaf'' uitvoert. Verder is hij altijd blij om mij te zien (hinnikt, komt aangedraafd als hij op de wei staat) en is duidelijk blij om me te zien en hoopt dat we iets gaan doen. Dit is voor mij een duidelijk teken dat mijn paard het prettig vind om te werken! Het is voor hem weer eens iets anders als hij met mij mee mag. Met de andere paarden op de wei grazen kan hij de hele dag, dus als ik dan kom en hem een afwisselende activiteit biedt is hij daar alleen maar blij mee.
Veel mensen zullen het oneens zijn met mijn manier van trainen. Die vinden dat je een paard tot 3 jaar met rust moet laten en dan moet gaan werken. Ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten en zeg niet dat mijn methode beter is dan die van andere mensen.
Maar in mijn opzicht is het beter om vroeger te beginnen en heel rustig de training op te bouwen, en op die manier je paard rustig te laten wennen aan alles. Tenslotte is het voor een dier ook moeilijk te begrijpen als hij drie jaar lang lekker zn eigen ding mag doen en dan ineens moet gaan luisteren!
Sammiej schreef:Een jong paard gaat automatisch met longeren in het begin nog een tijd als eerst draven en voordat ie 't weet is ie al wat ouder en heb je 'm alsnog laten 'werken'.
Niet vervelend bedoeld, maar als jou paarden automatisch gaan draven met longeren doe je toch echt iets fout.