[AR] [LO] Dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

[LO] Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:16

Wat heeft het voor nut om met een dubbele longe te longeren? Ik zag mensen dat laatst doen. Is dat voor het mennen?

Groetjes Marije
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-06-05 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

WenK

Re: Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:07

Nee, dat word meestal gebruikt om de achterhand meer te activeren tijdens het longeren. Doordat er iets achter zijn kont langs loopt word het paard zich meer bewust van zijn achterhand. Dubbele longe kun je niet zo maar doen, daar heb je best handigheid voor nodig en je moet je paard er aan laten wennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:15

Dubbele longe is om je paard te trainen aan de longe.
Je kan stelling en buiging vragen. Dat is het grootste voordeel ervan, daarom doe ik ook altijd met dubbele longe longeren.
Ik doe alleen niet de buitenste longe achter de kont langs, dan is het contact met de buitenteugel niet 100% en dat vind ik erg vervelend werken. Ik doe de buitenteugel over de rug.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 17:17

Ik heb het gisteren geprobeerd, heel rustig en hij pakte het goed op. Eerst wel even wennen natuurlijk. Ik had het gevoel dat hij ontspannender en ze achterhand begon te gebruiken.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:30

Ik doe het sinds kort ook. Ik laat de buitenste longe ook over de rug lopen ipv achter de kont langs. Mijn paard vind het eng als er iets bij zijn staart zit en ik heb het idee dat ik dan niet goed kan werken met die lijn.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:41

Sjonniej schreef:
Dubbele longe is om je paard te trainen aan de longe.
Je kan stelling en buiging vragen. Dat is het grootste voordeel ervan, daarom doe ik ook altijd met dubbele longe longeren.
Ik doe alleen niet de buitenste longe achter de kont langs, dan is het contact met de buitenteugel niet 100% en dat vind ik erg vervelend werken. Ik doe de buitenteugel over de rug.

Ik ben ook net begonnen met de dubbele longe en het gaat best goed moet ik zeggen.
Alleen die stelling en die buiging Verward begrijp niet zo goed hoe ik dat nou moet vragen/ voor elkaar moet krijgen.
Wel zie ik nu al verbetering bij de achterhand.
Maar kan iemand mij meer vertellen over stelling en buiging vragen? PM sturen kan ook Knipoog
Ene, ik doe de buiten teugel gewoon achter haar benen of kan ik dat met stelling en buiging beter over de rug doen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:05

Ik vind het eerlijker om hem over de rug te doen, dan is het contact met de mond gewoon een stuk beter.

Stelling en buiging doe je met hetzelfde als ohz. Met je zweep (is in het begin wel heel lastig als je niet aan zo een lange zweep gewent bent) kan je naar zijn flank wijzen, naar de plaats waar je been ligt. De meeste paarden gaan daardoor al uit buigen door het lijf. Stelling opdezelfde manier. Dan kan je hem ook iets ondersteunen door met je binnenteugel te vragen, maar niet korter nemen, maar ophoudinkjes maken, net als ohz.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:23

Ik heb je topic verplaatst naar UZ.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 21:35

Ok, ik zag het:P. Ik heb is geprobeerd vanavond maar als ik hem naar binnen probeer te krijgen, dan komt hij helemaal naar binnen, dan is het niet zo dat hij buiging heeft. Moet ik dan ook me longeerlijn die achter de achterbenen langs gaat strakker nemen ofzo?

Groetjes Marije

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:32

Sjonniej schreef:
Ik vind het eerlijker om hem over de rug te doen, dan is het contact met de mond gewoon een stuk beter.

Stelling en buiging doe je met hetzelfde als ohz. Met je zweep (is in het begin wel heel lastig als je niet aan zo een lange zweep gewent bent) kan je naar zijn flank wijzen, naar de plaats waar je been ligt. De meeste paarden gaan daardoor al uit buigen door het lijf. Stelling opdezelfde manier. Dan kan je hem ook iets ondersteunen door met je binnenteugel te vragen, maar niet korter nemen, maar ophoudinkjes maken, net als ohz.

Oké, dat ga ik gauw ook eens proberen dan Knipoog
Morgen ga ik rijden en overmorgen dan maar weer longeren op jouw manier en hopen dat ik dan ook stelling en buiging krijg te zien Knipoog
Bedankt iig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:45

Marijuhhhhh; Wat zou je ohz doen? Dat moet je nu dan ook doen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:47

Marijuhhhhh; Wat zou je ohz doen? Dat moet je nu dan ook doen.

???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:49

Nou wat zou jij als reactie geven als je paard hetzelfde deed, maar dan onder het zadel?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:50

Ow zo, beetje laat van begrip sorry Sjonniej, maar onder het zadel gebruik je je benen ook wat komt hier dan voor in de plaats of word het alleen maar via de mond buiging proberen te krijgen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 14:58

Je hebt ook nog een zweep in je handen. Die kan je op de plek van je been gebruiken, danwel ernaar wijzen of even aantikken.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:12

Blijf het moeilijk vinden die stelling en buiging.
Maar ik geef niet op Knipoog
Heeft iemand misschien nog wat tips?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:57

Oefenen, oefenen, oefenen
Toen jij voor het eerst op een pony zat kreeg je het ook niet meteen voor elkaar. Je moet leren omgaan met de zweep, en dat is in het begin heel lastig.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:07

Over de rug langs is niet altijd eerlijker als je een groot paard hebt. Het ligt er ook aan hoe je de dubbele longe bevestigd.

Zelf heb ik het geleerd met een dubbele longe met katrolletjes die je in een driehoek bevestigd en achter langs de kont laat lopen. (longeersingel, bit, longeersingel, waarbij vanuit mijn hand de longeersingel eerst naar een lager punt gaat op de longeersingel dan waar het uiteinde aan de longeersingel is bevestigd zegmaar).
Maar je kan hem natuurlijk op vele verschillende manieren bevestigen.

Ben het er wel mee eens dat de lijn achter langs de kont langs onrustiger is dan als je hem over de rug laat lopen, want eerlijk is eerlijk, die achterbenen bewegen Knipoog

En idd oefenen, oefenen, oefenen, je wordt er echt steeds handiger in.
nog een tip: leer hem eerst op dezelfde volte te blijven lopen zonder naar binnen of naar buiten te vallen, en als je dat goed onder controle hebt en je paard dat snapt, ga dan pas aan de stelling en buiging werken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:56

Sharirbobby; hoezo is het niet eerlijk bij een groot paard?

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:54

Sjonniej schreef:
Sharirbobby; hoezo is het niet eerlijk bij een groot paard?

Niet altijd eerlijker schreef ik, ik schreef niet dat het niet eerlijk is Knipoog

maar nu ik er nog eens goed over na denk:

Ik kan niet echt inzien waarom het eerlijker is om de lijn over de rug heen te halen. Het achterbeen beweegt wel, maar die lijn heb je dan ook niet strak staan, anders zou hij bij iedere pas zijn hoofd naar buiten brengen.
Als je de lijn over de rug doet, dan kan je daar wel wat meer contact mee houden omdat hij niet om een bewegend been heen gaat, maar waarom is dat dan eerlijker?

Ik herstel mijn uitspraak ( Bloos ): bij elk paard vind ik het eigenlijk niet eerlijker als je hem over de rug dan achter langs doet.
Wat is er minder eerlijk als je hem achter langs doet dan als je hem over de rug doet?
Waarom is het eerlijker als het contact met de mond beter is?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:22

Omdat het paard zichzelf in de mond stoort door de beweging van een paard. Als jij in je teugel knijpt, reageert je paard erop. Als je paard dan iedere keer met zijn been langs die teugel gaat, voelt hij dat ook.

Daarbij is het niet zo dat een paard naar buiten kijken als je druk op je buitenteugel hebt. Je hoort juist op je buitenteugel te rijden. Ik doe dit heel veel, mijn binnenteugel hangt in een volte dan ook grotendeels los. Tenzij zijn stelling verminderd, dan maak ik een ophouding. Maar als zijn stelling goed is, hangt mijn binnenteugel in een boogje.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 00:31

Sjonniej schreef:
Omdat het paard zichzelf in de mond stoort door de beweging van een paard. Als jij in je teugel knijpt, reageert je paard erop. Als je paard dan iedere keer met zijn been langs die teugel gaat, voelt hij dat ook.

Daarbij is het niet zo dat een paard naar buiten kijken als je druk op je buitenteugel hebt. Je hoort juist op je buitenteugel te rijden. Ik doe dit heel veel, mijn binnenteugel hangt in een volte dan ook grotendeels los. Tenzij zijn stelling verminderd, dan maak ik een ophouding. Maar als zijn stelling goed is, hangt mijn binnenteugel in een boogje.

Moet eerlijk bekennen dat ik er niet overna heb gedacht dat het paard zichzelf stoort in de mond als die teugels achterlangs gaan Bloos!
Wel is het zo dat de buitenste teugel bij mij tot nu toe altijd vrij los erbij hing... gelukkig achteraf Knipoog
Stom dat ik dat nooit eerder heb gehoort, nog stommer dat ik er zelf niet aan gedacht heb.

Maar eigenlijk lijkt het dan dus zo dat de achterhand (net zoals "gewoon" longeren) gewoon met de zweep er goed onder moet worden gezet..?
Dus eigenlijk maakt het dan toch weinig verschil als je het alleen doet voor de achterhand?
Of bekijk ik het nu weer helemaal fout?

Over de rug lijkt me wel moeilijker om dan stelling en buiging te vragen, juist omdat de buitenteugel dan meteen in verbinding staat met de mond.
Lijkt me vooral erg moeilijk omdat je dan: zelf de achterhand erbij moet houden met de zweep maar ook moet wijzen naar de juiste plek voor stelling/buiging en tegelijkertijd niet te hard worden met de teugels.

Misschien bekijk ik het nu helemaal verkeert hoor Bloos
Maar ik leer graag meer *LOL* dus info, dolgraag Knipoog

Sjonniej

Re: [LO] Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:41

Als je paard verder op opleiding is, heeft hij niet constant die 'druk' van de zweep nodig om op de achterhand te blijven. Als hij zover is, kan je met de zweep rustig richting de schouder/plek van de been wijzen voor wat buiging.

Natuurlijk snapt je paard niet meteen wat dat betekend. Je moet dit opbouwen. Eerst wijzen. Geen reactie? Aantikken, tot hij snapt wat de bedoeling is. Na een paar keer snapt hij het wijzen ook al en wil hij die tikjes niet meer hebben.

Ik ben zelf gewent aangespannen te rijden, dus doe dan al veel met mijn stem en zweep. Maar als je dit niet gewent bent is dit in het begin erg lastig om dit goed te doen.