Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjonniej schreef:Dubbele longe is om je paard te trainen aan de longe.
Je kan stelling en buiging vragen. Dat is het grootste voordeel ervan, daarom doe ik ook altijd met dubbele longe longeren.
Ik doe alleen niet de buitenste longe achter de kont langs, dan is het contact met de buitenteugel niet 100% en dat vind ik erg vervelend werken. Ik doe de buitenteugel over de rug.
Sjonniej schreef:Ik vind het eerlijker om hem over de rug te doen, dan is het contact met de mond gewoon een stuk beter.
Stelling en buiging doe je met hetzelfde als ohz. Met je zweep (is in het begin wel heel lastig als je niet aan zo een lange zweep gewent bent) kan je naar zijn flank wijzen, naar de plaats waar je been ligt. De meeste paarden gaan daardoor al uit buigen door het lijf. Stelling opdezelfde manier. Dan kan je hem ook iets ondersteunen door met je binnenteugel te vragen, maar niet korter nemen, maar ophoudinkjes maken, net als ohz.
Sjonniej schreef:Sharirbobby; hoezo is het niet eerlijk bij een groot paard?
Sjonniej schreef:Omdat het paard zichzelf in de mond stoort door de beweging van een paard. Als jij in je teugel knijpt, reageert je paard erop. Als je paard dan iedere keer met zijn been langs die teugel gaat, voelt hij dat ook.
Daarbij is het niet zo dat een paard naar buiten kijken als je druk op je buitenteugel hebt. Je hoort juist op je buitenteugel te rijden. Ik doe dit heel veel, mijn binnenteugel hangt in een volte dan ook grotendeels los. Tenzij zijn stelling verminderd, dan maak ik een ophouding. Maar als zijn stelling goed is, hangt mijn binnenteugel in een boogje.