[AR] [LO] Vraagjes over Pessoateugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pardon

[LO] Vraagjes over Pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 17:07

Hallo allemaal!

Ik heb een pessoa gekocht..alleen ben ik erachter gekomen dat er geen gebruiksaanwijzing bij zit... Clown ...heeft iemand die (en wil die hem kwijt Haha! ) of wil iemand het hier uitleggen enzo...? En wat hebben jullie voor resultaten?

Laterrrr! Pling
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Cassidy

Re: [LO] Vraagjes over Pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:54

Er zijn verschillende instellingen voor de pessoa teugel, laag middel en hoog. Al naar gelang de africhting van je paard kun je laag beginnen en door het verstellen van de pessoa het paard steeds verder oprichten.

de lage instelling gaat tussen de benen van het paard door

Afbeelding

de middelste komt laag aan de zijkanten van de longeersingel te zitten
Afbeelding

Je kunt hem ook hoger plaatsen
Afbeelding

En uiteindelijk overkruist vastmaken voor de hoogste oprichting.
Afbeelding

Er zitten twee haken met katrolletjes aan de pessoa, deze komen aan het bit te zitten. De karabijnhaken maak je vast aan de singel, de achtjes die je bij je pessoa heb gekregen zijn voor het afstellen van de touwen. Bontje hoort om het touw langs de achterhand. Deze lus om de achterhand dient zo los te hangen dat hij ruim over de achterhand valt maar boven het spronggewricht blijft. De lus maar je midden op de rug vast met behulp van de grote karabijnhaak.

Afbeelding

Afbeelding

Pardon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 14:54

Helemaal super deze uitleg! Dankjewel! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:13

De afstanden en instellingen zijn even aftasten, daar zal ook een eventuele aanwezige gebruiksaanwijzing niets aan veranderen. Succes ermee!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:17

Hier was ik naar op zoek, héél fijn.

Ook ik heb het setje gekocht, maar geen handleiding te bekennen. Nu heb ik wel enig idee hoe ik ermee aan de slag moet, maar eigenlijk wil ik het graag precíes weten. Maar ik begrijp dus dat het eigenlijk een beetje aftasten is.
Bedankt voor het heldere stuk Cassidy!

YoJcE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:12

ik heb er goede en slechte ervaring mee...
als je paard het lijdt werk het erg goed (over de rug lopen ed..)
mar als je paard hier Egt schrik van heeft en raakt in paniek kan het erg link worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 00:09

Kwestie is dat je paard er langzaam naartoe gebracht moet worden. Als hij al bang is als hij bijgezet wordt zou ik het eerst met twee longeerlijnen proberen, die kun je namelijk loslaten als hij de benen neemt.

Het ligt er dus helemaal aan hoe je het aanpakt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:50

Heb net ook voor het eerst met pessoateugel gewerkt. Deed het eerst met bijzet maar daar ging ie erg op hangen of aan trekken en had dus nog geen resultaat met rug en achterhand. Maar goed... vandaag dus de pessoa. Eerst een half uur aan het klooien geweest om het ding om te krijgen want de gebruiktaanwijzing was erg vaag ... Op de laagste stand gezet en Lester begreep niet wat hem overkwam dat ding tegen zijn achterkant. Hij dacht als ik maar hard genoeg draaf gaat dat ding tegen mijn achterhand vanzelf weg .... Dus na een paar rondjes flink gedraaft te hebben was ie gelukkig gewend eraan. En na veel rustig maar, braaf, ho en goed zo ging het na een kwartiertje eigenlijk erg goed voor de eerste keer. Hij ging wat rustiger draven en zijn hals kwam wat meer naar beneden .
Rechts is zijn slechte kant en die kant had hij toch wat meer moeite met hals laten zakken en achterhand eronder. Maar dit merk ik met rijden ook. Links hartstikke soepel en rechts vliegtuigen kijken en rug wegdrukken... Dat wordt dus veel oefenen op de rechterkant.
Al met al ging het erg goed voor zo een eerste keer. Heb het voor zo'n eerste keer maar gehouden bij kwartiertje linksom en kwartiertje rechtsom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:18

Fijn dat het zo goed ging. Ja dat bontje achter de benen, je moet wel afstandhouden want sommige gaan ook echt slaan. Maar dat is niet anders dan het longeren met twee lijnen...die lijn achter de achterhand is in het begin erg wennen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:47

Ik heb zaterdag voor het eerst met de Pessoa gewerkt, het ging echt super!
Ik had hem binnen 5 min. om (thanks voor de tips hier!) en mevrouw pakte het direct super aan. Zelfs het bontje om de achterhand was geen probleem, ze reageerde daar juist erg goed op (achterhand er lekker bij). In de galop was het eerst wel erg grappig, ze maakte echt van die konijnenhupsen door d'r beide achterbenen tegelijk en erg ver naar voren te gooien (was echt supergrappig ) maar dat komt vast helemaal goed. Ik heb haar ongeveer 10/15 minuten gelongeerd en toen was ze ook al best een beetje moe. Maar het ging dus erg lekker, ik kan haar lekker laag en rond instellen wat ik ook wil en d'r soms wat trage achterhand werkte nu prima mee!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:26

Haha Bealy; ik zie het echt voor me die galop
Ik denk er dus ook over om een pessoateugel te kopen; ik heb een fjord met een redelijk slechte achterhand. Merken jullie ook echt dat die verbetert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:37

Ik merk dat hij verbeterd ja. Een Pessoa is trouwens niet goedkoop als je hem aanschaft, hij is ook makkelijk zelf te maken. Touw en katrolletjes kun je bij een watersportzaak vinden. Er heeft een tekening op het internet gestaan hoe de maten zijn van die teugel, kan hem helaas niet meer vinden. Misschien kun je een teugel van een ander lenen om te kijken wat de maten zijn?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:44

hij is nu in de aanbieding bij de divoza, scheelt €13 dacht ik

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:32

NehnaDagmar schreef:
Haha Bealy; ik zie het echt voor me die galop
Ik denk er dus ook over om een pessoateugel te kopen; ik heb een fjord met een redelijk slechte achterhand. Merken jullie ook echt dat die verbetert?

Hey Nyntje... je mag die van ook eerst wel eens gebruiken haha.. ik heb zaterdag 1 gekocht (BasiNami weet t al )

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:37

Is bij divoza voor 36 euri in de aanbieding. En Lester reageert er nu na een paar keertjes behoorlijk goed op...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 02:14

IN mijn ogen is de pessoa teugel een van de beste aanschaffingen die je op hulpteugelgebied kunt doen.

Maar aanschaffen is het probleem ook niet. Je moet hem aansluitend wel gaan gebruiken.....

Pardon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 08:56

Hier ben ik het helemaal mee eens. Gister Pardon ook maar weer eens gemarteld , en ik ben nog steeds heeel blij met de pessoa. Pardon kan nu eindelijk niets bedenken om onder het werk uit te komen, en moet nu echt zelf aan de gang . Ik heb ook nog wat filmpjes, ze komen van mn mobiel..ik zal vanmiddag eens kijken of ik die erop kan krijgen.

ZiraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:33

ik ben ook van plan een pessoa teugel te gaan kopen. mijn draver moet echt dr achterhand beter gaan gebruiken, maar als ik haar bijzet met longeren gaat ze er altijd erg tegenin en geeft ze niet na. ik denk dat ze dat ook bij de pessoa teugel gaat doen...

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:47

Ik ga ook een pessoa teugel kopen! Zat eerst te twijvelen maar na deze positieve reacties ben ik overgehaald:P en hij is nu ook in de aanbieding. Ik weet niet hoe mijn draver er op gaat reageren, maar ik denk dat ze na even gek doen of na een paar x oefenen zich wel overgeeft.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:04

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:32

Ik gebruik de Pessoa al jaren en wil niets anders. Ook ik ondervond dat mijn paard op allerlei hulpteugels begon te leunen. Hij loopt er super door! Ik longeer niet anders!!!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:08

ik heb vandaag voor het eerst mijn fjord met de pessoa gelongeerd, en ik kon gelijk al merken dat ze ruimer stapte. Normaal komt ze na een kwartier een beetje los en stapt ze 'in' ipv 'achter', maar nu eigenlijk gelijk al. In draf moest ze nog wel ff miepen en een beetje bokken (terwijl ze bij de vorige eigenaar ook met pessoa werd gelongeerd, maar ja ) maar liep ze ook ruim. Als ik haar wat wil versnellen in draf gaat ze meestal eerst even harder maar met kortere pasjes (gaat over als ze goed los is) maar dat deed ze nu ook veel minder.
Ik hou van mijn pessoa!:D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:15

Mijn paard is nog maar 3,5 en rijd ik dus nog maar zo weinig mogelijk, maar ik zou haar achterhand en rug graag sterker willen maken zonder dat ik er op ga...
Ik neem aan dat een pessoa daar geschikt voor is?

En hoe moet je hem bij een jong paard afstellen ? Gewoon zo laag mogelijk beginnen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 01:25

Als je de pessoa voor het eerst gebruikt altijd voorzichtig beginnen en dus laag over de rug instellen. Pas als een paard qua africhting en training er aan toe is kun je mbv de pessoa het paard hoger in gaan stellen.
Maar ik zou vooral met een jong paard voorlopig lekker laag ingesteld longeren, zodat het paard leert zijn rug te gebruiken.

NB: in het begin kan het paard het bondje achter zijn achterhand als eng beschouwen en dus harder gaan of gaan bokken etc. Wel oppassen dat je de lijn achter de achterhand ook niet te laag laat hangen!!! Dus bekijk eerst hoe het paard hierop reageerd en oefenen.
Succes!!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:21

Mork schreef:
Als je de pessoa voor het eerst gebruikt altijd voorzichtig beginnen en dus laag over de rug instellen. Pas als een paard qua africhting en training er aan toe is kun je mbv de pessoa het paard hoger in gaan stellen.
Maar ik zou vooral met een jong paard voorlopig lekker laag ingesteld longeren, zodat het paard leert zijn rug te gebruiken.

NB: in het begin kan het paard het bondje achter zijn achterhand als eng beschouwen en dus harder gaan of gaan bokken etc. Wel oppassen dat je de lijn achter de achterhand ook niet te laag laat hangen!!! Dus bekijk eerst hoe het paard hierop reageerd en oefenen.
Succes!!!

Okay thanx!