[AR] [LO] Mijn bijrijdpony is on-longeerbaar!!! HELP!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marit34

[LO] Mijn bijrijdpony is on-longeerbaar!!! HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:31

Als ik mijn bijrijdpony probeer te longeren loopt het altijd uit op een groot drama! Hij loopt nog geen half rondje en draait dan zo om dat hij recht voor me staat en niets meer doet! Hij gaat nergens heen, blijft gewoon stokstijf staan.
Hamer

Voor mn gevoel heb ik echt al alles geprobeerd; op de lieve manier , op de kwaadschikse manier Whoosh! , ook met iemand die ernaast loopt en dan loslaat (zodra ze loslaten gaat ie weer stilstaan), in een longeerbak, ik de grote bak, de longeerlijn anders vastmaken, iemand anders laten longeren... Het maakt allemaal niet uit.. Hij blijft stokstijf staan en kijkt me aan van 'Wat moet je nou van me?! Ik doe het toch echt niet, ik sta prima zo...'
Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Ik word er helemaal gestoord van en krijg de neiging het op te geven.. Huilen Ik heb probeer echt wel geduld te hebben en ben altijd lang (minstens 3 kwartier) bezig voor ik het opgeef met dat monster Koe

Wie heeft er tips voor mij zodat ik dit monstertje aan het lopen krijg?

Oh ja, hij is 8 jaar oud!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Tatjanaa

Re: Mijn bijrijdpony is on-longeerbaar!!! HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:33

Ik houd dit toppic in de gaten!!

mijn verzorgfjordje is nu ook ONlongeerbaar,, egt alles al geprobeert!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:40

Er is wel iets aan te doen, maar je moet er echt heel snel en alert voor zijn. Ik heb met de volgende methode al een paar paarden (waaronder het mijne Clown ) van dat gedrag afgeholpen. Voorwaarden voor succes zijn wel: een goed omheinde oefenplaats die je voor jou ALLEEN hebt (ik leg later uit waarom). Goed passende uitrusting. Als het kan een kaptoom, anders een trenshoofdstel. Een zachte, niet-snijdende longeerlijn. Een niet te zware, stabiele en goed hanteerbare longeerzweep.

De kunst is er voor te zorgen dat je je steeds in een drijvende positie tegenover je paard bevindt. M.a.w. als hij recht tegenover je staat en je aankijkt heb je inderdaad geen enkele inwerking meer en dat weet hij ook! Probeer het daarom eens op de volgende manier:
Neem je longeerlijn kort; ongeveer een paardenlengte, voor paarden die uit protest gaan slaan best wat langer }> ) Zorg er nu voor dat je tijdens het longeren steeds ter hoogte van zijn heup bent. Blijf zelf voortdurend in beweging en loop de hele tijd vasberaden op zijn heup toe. Je drijft hem voorwaarts-zijwaarts van je weg. Vergeet die regel dat je in het midden moet staan en ter plaatse meedraait. Dat kan later misschien wel weer, maar nu ben je aan het corrigeren en loop je dus in kleinere cirkeltjes scuin achter je paard mee.
Via de longeerlijn hou je voortdurend contact met het paard. De hand met de longeerlijn, dus bv. als je op de rechterhand longeert je rechtse hand, strek je van je af in de richting waarin je paard moet lopen. Als je dat niet zou doen heeft je hand een ophoudende werking, omdat je je op heuphoogte bevindt. Dus geef hem met je hand/arm de ruimte om naar voor te gaan. Doordat je arm gestrekt is, is het eenvoudig om de lijn snel te verkorten als dat nodig blijkt.

Dat is de basis. Nu een paar situaties en hoe jij nu kan reageren Cool
Als je paard geen zin meer heeft en zich van je wilt wegdraaien, ren jij bliksemsnel een paar pasjes om naast zijn heup te blijven. Je hand houdt hem in de zijwaarte positie. Hij mag dus niet de kans krijgen om met zijn hoofd of staart naar je toe te draaien. Doordat je je lijn zo kort hebt kan hij niet echt weg, dus het is te doen. Maar je moet echt bliksemsnel reageren! Nu ben je natuurlijk niet meer op je oorspronkelijke cirkel, maar dat doet er nu niet toe. Je longeert gewoon verder daar waar je bent. Het gaat er nu alleen maar om hem te leren dat hij niet onder het werk uitkan, eender waar hij zich bevindt.Als het misgaat NIET BESTRAFFEN maar gewoon weer rustig opnieuw beginnen.
Je leert aan je paard zien wanneer hij zijn "kuren" weer gaat krijgen. Je merkt het eigenlijk al vlak voor hij het doet. Daar kan je op anticiperen, bijvoorbeeld door hem met je stem te waarschuwen dat hij het niet mag ("Laat dat!" of "Pas op! bijvoorbeeld). Vroeg of laat zal hij dan misschien al gewoon op je stem reageren en doorlopen. Hij test uit of je hem in het oog houdt, dus je moet echt de hele tijd 100% geconcentreerd zijn! Daarom best niet te lang oefenen. Hij mag niet winnen!

Het is niet makkelijk om zoiets te leren zonder dat je het hebt zien doen, maar probeer het maar eens. Het vraagt een beetje oefening, maar iedereen die wat ervaring met paarden heeft kan het leren. Het belangrijkste is dat je leert zien dat hij het gaat proberen en daat dan echt bliksemsnel op reageert, zodat je hem in de beweging bijna voor bent. Ik hoop dat het wat duidelijk is.
Succes!

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:06

Citaat:
Zorg er nu voor dat je tijdens het longeren steeds ter hoogte van zijn heup bent.

Dit is inderdaad het allerbelangrijkste als je wilt voorkomen dat je paard tegenover je stil gaat staan!
Mocht het niet lukken zoals Soesita hierboven heeft beschreven, kan je proberen om met zn tweeën te longeren. Een persoon houdt de longeerlijn vast en de andere persoon de longeerzweep. De persoon met de lijn blijft gewoon in het midden staan en de persoon met de zweep staat schuin achter het paard (wel op veilige afstand) en kan zo het paard voorwaarts drijven. Zo heb ik het ook gedaan met mijn 3,5 jarige verzorgpaard, want zij deed precies hetzelfde als jouw bijrijdpony. Nu heb ik die tweede persoon niet meer nodig en luistert ze voorbeeldig.
Succes ermee!

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:49

nathalie (me v-fjordje dus) die heeft waarschijnlijk een angst (of hoe je et wil noemen) voor een longeer zweep.
als ik de zweep erbij haal dan keert die de kont van me af,, fliker ik de zweep weg loopt ze niet. Koe
is het een optie om er dan iemand op te zetten en dat die zegmaar de pony in de goedegang houd en zorgt dat die rond loopt en zelf in het middel met een longe en zweep toch aanleren dat het niet eng is Verward

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 22:27

Bedankt!! Ik ga het proberen en houd jullie op de hoogte!!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:47

soesita schreef:
Er is wel iets aan te doen, maar je moet er echt heel snel en alert voor zijn. Ik heb met de volgende methode al een paar paarden (waaronder het mijne Clown ) van dat gedrag afgeholpen. Voorwaarden voor succes zijn wel: een goed omheinde oefenplaats die je voor jou ALLEEN hebt (ik leg later uit waarom). Goed passende uitrusting. Als het kan een kaptoom, anders een trenshoofdstel. Een zachte, niet-snijdende longeerlijn. Een niet te zware, stabiele en goed hanteerbare longeerzweep.

De kunst is er voor te zorgen dat je je steeds in een drijvende positie tegenover je paard bevindt. M.a.w. als hij recht tegenover je staat en je aankijkt heb je inderdaad geen enkele inwerking meer en dat weet hij ook! Probeer het daarom eens op de volgende manier:
Neem je longeerlijn kort; ongeveer een paardenlengte, voor paarden die uit protest gaan slaan best wat langer }> ) Zorg er nu voor dat je tijdens het longeren steeds ter hoogte van zijn heup bent. Blijf zelf voortdurend in beweging en loop de hele tijd vasberaden op zijn heup toe. Je drijft hem voorwaarts-zijwaarts van je weg. Vergeet die regel dat je in het midden moet staan en ter plaatse meedraait. Dat kan later misschien wel weer, maar nu ben je aan het corrigeren en loop je dus in kleinere cirkeltjes scuin achter je paard mee.
Via de longeerlijn hou je voortdurend contact met het paard. De hand met de longeerlijn, dus bv. als je op de rechterhand longeert je rechtse hand, strek je van je af in de richting waarin je paard moet lopen. Als je dat niet zou doen heeft je hand een ophoudende werking, omdat je je op heuphoogte bevindt. Dus geef hem met je hand/arm de ruimte om naar voor te gaan. Doordat je arm gestrekt is, is het eenvoudig om de lijn snel te verkorten als dat nodig blijkt.

Dat is de basis. Nu een paar situaties en hoe jij nu kan reageren Cool
Als je paard geen zin meer heeft en zich van je wilt wegdraaien, ren jij bliksemsnel een paar pasjes om naast zijn heup te blijven. Je hand houdt hem in de zijwaarte positie. Hij mag dus niet de kans krijgen om met zijn hoofd of staart naar je toe te draaien. Doordat je je lijn zo kort hebt kan hij niet echt weg, dus het is te doen. Maar je moet echt bliksemsnel reageren! Nu ben je natuurlijk niet meer op je oorspronkelijke cirkel, maar dat doet er nu niet toe. Je longeert gewoon verder daar waar je bent. Het gaat er nu alleen maar om hem te leren dat hij niet onder het werk uitkan, eender waar hij zich bevindt.Als het misgaat NIET BESTRAFFEN maar gewoon weer rustig opnieuw beginnen.
Je leert aan je paard zien wanneer hij zijn "kuren" weer gaat krijgen. Je merkt het eigenlijk al vlak voor hij het doet. Daar kan je op anticiperen, bijvoorbeeld door hem met je stem te waarschuwen dat hij het niet mag ("Laat dat!" of "Pas op! bijvoorbeeld). Vroeg of laat zal hij dan misschien al gewoon op je stem reageren en doorlopen. Hij test uit of je hem in het oog houdt, dus je moet echt de hele tijd 100% geconcentreerd zijn! Daarom best niet te lang oefenen. Hij mag niet winnen!

Het is niet makkelijk om zoiets te leren zonder dat je het hebt zien doen, maar probeer het maar eens. Het vraagt een beetje oefening, maar iedereen die wat ervaring met paarden heeft kan het leren. Het belangrijkste is dat je leert zien dat hij het gaat proberen en daat dan echt bliksemsnel op reageert, zodat je hem in de beweging bijna voor bent. Ik hoop dat het wat duidelijk is.
Succes!

En als het paard nu stil gaat staan om je te testen want geloof me het zal hem gegarandeerd lukken Bloos dan loop niet op hem af om hem opnieuw op te pakken want dat wil die juist Haha! dan probeer er van de zijkant aan te kkomen dus loop zijwaarts op hem af en dreig een beetje met die zweep zodat die doorloopt ga die uitdaging niet aan om naar hem toe te lopen maar negeer die FOUT en belonen als hij het wel goed doet ga die confrontatie uit de weg om hem weer op te pakken die van mij heeft al meerdere malen bijna boven op me gestaan daardoor gewoon van de zijkant naderen en proberen met die zweep voorwaats te drijven lukt dit niet dan pak er een 2 de man bij die je helpt en hem verast van achteren maar let op die lijn doe je handschoenen aan hij kon nog wel eens gaan rennen uit protest ik ben vaak door de bak gevlogen Haha! maar ik heb hem nu wel aan het lopen op beide kanten zonder hulp met zweep op ruststand ik heb je trouwens een pm gestuurd over nog een methode en geef hem niet zijn maar zet hem voor het blok en breek daar door heen als je nog een vraag heb PM me maar veel succes Bloos

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 02:39

Hihi, en stiekum doen die paarden precies waar jij om vraagt Tong uitsteken

hmm, ik weet een veel makkelijkere oplossing:

maak je paard duidelijk dat hij op de cirkel moet, door hem weg te zenden in de juiste richting. Dit doe je JUIST wanneer je paard recht voor je staat Tong uitsteken
Drijf niet richting zijn kont, want dan draait hij zn kont juist van je af, maar drijf richting zijn hals. Eerst met alleen zweep optillen, dan langzaam bewegen en steeds dichterbij tot je hem op zijn HALS raakt. Wedden dat hij dan opzij de cirkel op gaat Lachen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:36

callippo schreef:
Hihi, en stiekum doen die paarden precies waar jij om vraagt Tong uitsteken

hmm, ik weet een veel makkelijkere oplossing:

maak je paard duidelijk dat hij op de cirkel moet, door hem weg te zenden in de juiste richting. Dit doe je JUIST wanneer je paard recht voor je staat Tong uitsteken
Drijf niet richting zijn kont, want dan draait hij zn kont juist van je af, maar drijf richting zijn hals. Eerst met alleen zweep optillen, dan langzaam bewegen en steeds dichterbij tot je hem op zijn HALS raakt. Wedden dat hij dan opzij de cirkel op gaat Lachen

dit bedoel ik dus ook Bloos was wat moeilijk uitgelegd Bloos

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 09:52

h0rsii_tanii schreef:
nathalie (me v-fjordje dus) die heeft waarschijnlijk een angst (of hoe je et wil noemen) voor een longeer zweep.
als ik de zweep erbij haal dan keert die de kont van me af,, fliker ik de zweep weg loopt ze niet. Koe
is het een optie om er dan iemand op te zetten en dat die zegmaar de pony in de goedegang houd en zorgt dat die rond loopt en zelf in het middel met een longe en zweep toch aanleren dat het niet eng is Verward

Ik ben sinds vorige week begonnen met een jonge pony te longeren. We longeren niet met zweep het is niet nodig en we willen hem zeker niet bang maken omdat hij het nog niet zo goed kent en dan kan de zweep helpen maar misschien is hij er wel bang voor... Maar we pakken de longe gewoon vast in de ene hand, en het bolletje wat nog overblijft van de longe (beetje moeilijk uitgelegt maar goed) Dat houden we in de andere, drijvende hand! En daar drijven wij mee en niet met de zweep. Misschien een optie Bloos ?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:21

Queengekje schreef:
h0rsii_tanii schreef:

Ik ben sinds vorige week begonnen met een jonge pony te longeren. We longeren niet met zweep het is niet nodig en we willen hem zeker niet bang maken omdat hij het nog niet zo goed kent en dan kan de zweep helpen maar misschien is hij er wel bang voor... Maar we pakken de longe gewoon vast in de ene hand, en het bolletje wat nog overblijft van de longe (beetje moeilijk uitgelegt maar goed) Dat houden we in de andere, drijvende hand! En daar drijven wij mee en niet met de zweep. Misschien een optie Bloos ?

nou ik denk niet dat dat wat uitmaakt ik heb het idee dat haar verzorgpony geen respect heeft en gewoon baalt als een stekker omdat hij aan het werk word gezet
dat geld net zo voor dat fjordje die zijn kont naar je toedraait ze zijn slimmer als wij denken als ze eenmaal doorhebben dat wij op een bepaald punt terug trekken blijven ze het doen todat jij daar doorheen bent gebroken
Knipoog
ik heb het zelfde gehad ik hoeg geen zweep meer bij die van mij hij luistert nu prima naar mijn stem maar ik heb wel een gevecht gehad met hem die ik hem te slim af ben geweest en daar heeft hij zich bij neergelegd en nu heb ik super en mega lief paard Haha!

Elamor

Re: [LO] Mijn bijrijdpony is on-longeerbaar!!! HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:42

dat heb ik ook maar ik longeer haar niet meer. ze vind het denk ik gewoon te saai.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:35

XxriieterxX schreef:
dat heb ik ook maar ik longeer haar niet meer. ze vind het denk ik gewoon te saai.

nou dit is volgens mij gewoon geen respect hebben hoor en niet het feit dat ze het saai vind

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:13

ik weet wel iemand die jou kan helpen pb me maar even anders.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:36

wie mij helpen ik nergens problemen mee werk eerst maar aan je eigen en veeg maar eerst voor je eigen stal voordat je voor mij stal gaat vegen