[AR] Welke bitringen om een Liverpool en waar te koop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

[AR] Welke bitringen om een Liverpool en waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 12:56

Ik ben op zoek naar bitringen met een sluiting die je dus goed om de scharen van de stang krijgt. Ik kan ze nergens vinden!
Aangezien er een beetje speling op de ringen en het mondstuk zit moet er wat tussen. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik heb al gehoord om bitringen open te knippen, maar het lijkt me dat dat niet goed blijft zitten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Avelienvd

Re: Welke bitringen krijg je om een Liverpool en waar te koo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:01

Koop een paar ringen met vier inkepingen er in, leg die even in kokend water of de magnetron.
Daarna heb je 2 mensen nodig die allebei een strotouwtje door de ring hebben en aantrekken of maak een touwtje ergens anders aan vast dan heb je maar 1 persoon extra nodig en dan kun jij de scharen er door doen.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:08

Ook ringen met inkepingen heb ik niet te koop gezien, of bedoel je dat je die er zelf in kunt maken? Verder wel een goed idee!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:29

Die kun je iig. hier bij de Mr. Ed kopen in Maasland (ook Z-H)

Maar wij hebben 'gewone' bitringen erom. Eerst in het hete water leggen, daarna met behulp van een paar touwtjes en een paar extra handen de bitringen eromheen trekken. Zo is het bij ons altijd gelukt.

Ik heb zelf een raar gevoel bij bitringen met een inkeping, ik heb het idee dat het vel daar alsnog tussen gaat zitten/.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:35

Ik heb van de week een paar bitringen om een bokkebitje heen geprutst. Het was even werk, maar ik heb er niet eens een strotouwtje of heet water nodig gehad. Een Liverpoolstang zal wel iets lastiger zijn, maar het moet ook te doen zijn. Ik had ook maar een bitje van 10 cm(die iets te groot was waar ik dus voor tijdelijk ff die bitringen aan gedaan heb).

Wel had ik dus de bitring eerst om het schaardeel van het bitje gedaan zodat hij enkel nog om het stukje waar je bit aan de bakstukken gaat geprutst moet worden.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 14:19

ik heb aan 1 kant de ring door gesnede. en daarna met 1sec lijm weer vast geplakt

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:31

Ik weet niet of je een liverpoolstang met twee of met drie leidselsleuven hebt, maar ik heb om een liverpoolstang met twee leidselsleuven en daar kan je je bitringen overheen trekken. (uiteraard kost het de nodige moeite met warm water etc, maar het lukt.) Ik heb het voor elkaar gekregen met de grootste maat bitringen. Verder is het aan te raden om op zoek te gaan naar soepele bitringen. de kwaliteit hierin verschilt nogal, en de soepele zijn een stuk makkelijker wijdt te trekken.

in ieder geval succes ermee!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Welke bitringen om een Liverpool en waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:07

Even naar van Rijs. Verkopen ze leren bitringen. En ze zijn veel mooier, en je kunt ze gewoon met wat garen vastzetten.
Vroeger verkochten ze ze niet, maar tegenwoordig wel. Mijn kennis heeft ze toen gevraagd, omdat rubberen niet werkte bij die pony.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:18

Bij onze ruiterhop heb ik laatst hele soepele bitringen gekocht, zwarte rubberen die kreeg vrij makkelijk om mijn liverpool stang, ik hoefde niet te prutsen of ze te verwarmen. Ik weet niet van wat voor merk ze waren.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:28

Ik heb ook laatst hele soepele bitringen gekocht, ze gingen er zo om heen Lachen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:49

Ik heb om bovenstaande reden een aantal jaar geleden bitten gekocht die helemaal vast zitten. Ik zie ook niet echt de functie van die losse scharen. Die kunnen alleen maar knellen. Die vaste bitten zijn echt geweldig. Ik was in zeer korte tijd van al mijn problemen af: Hoofdschudden, open mond etc. etc. dus zonder geklungel met bitringen.
Dat is dus mijn advies.

Groetjes,

Aline

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:44

Aline; dat is per pony verschillend. Mijn pony liep juist met een vaste liverpool heel vervelend te doen, en nu hij pompend is neemt hij het bit meteen aan.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:21

Sjonniej schreef:
Aline; dat is per pony verschillend. Mijn pony liep juist met een vaste liverpool heel vervelend te doen, en nu hij pompend is neemt hij het bit meteen aan.

Je hebt helemaal gelijk. Laatst was er ook een discussie ergens anders over dit onderwerp (ongeveer) en daar was ook de eindconclusie dat het sterk paard afhankelijk was. De conclusie kan zijn dat het helemaal niet eenvoudig is om een passend bit bij elk paard te zoeken.