[AR] MET of ZONDER oogkleppen beleren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

[AR] MET of ZONDER oogkleppen beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 14:25

Ik wil dit jaar gaan beginnen met mijn 2 jarige tinker licht te beleren voor de kar. Ik wil er eerst achter gaan lopen met de lange leidsels.
Ik heb al enkele pony's (+1 paard) betuigd en die heb ik altijd eerst zonder oogkleppen beleerd en als ze een paar keer goed voor de kar liepen dan ging ik ze met oogkleppen beleren. Dit deed ik zo om ze goed te leren wat er achter ze gebeurdt.

Nu is het al weer enkele jaartjes geleden dat ik gement heb en ik vraag me toch af wat nu het beste is om met of zonder oogkleppen te beleren. MET is misschien wel makkelijker, maar zonder heeft ook zijn voordelen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Sjonniej

Re: MET of ZONDER oogkleppen beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:56

Gewoon met.
Als het gaat, waarom dan veranderen? De meeste hoofdstellen zijn met oogkleppen, als je eens een nieuw hoofdstel wil kopen zit je weer met het gezeur dat die oogkleppen eraf moeten.

Als je paard er goed mee loopt, zou ik gewoon met oogkleppen rijden. Ik heb er nog nooit nadeel van ondervonden, dus heb ook geen behoefte om het zonder oogkleppen te proberen, het gaat zo toch ook goed.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:27

wij laten ze eerst aan het tuig en de stang wennen zonder oogkleppen. De paarden worden altijd betuigd (voor de wagen gezet) met oogkleppen. Ik heb een jaar met hele oogkleppen gereden, nu heb ik driekwart, dat leek me wat vriendelijker

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 19:35

Ja, ik vraag me dus ook af of het het beste is te beleren met trens of stang.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:11

Als hij nog moet leren gelongeerd te worden gebruiken we een trens en dan geleidelijk een stang. Voor de wagen gebruiken we gelijk een stang.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:31

Ik ga zonder oogkleppen mennen en met een trensbit. Waarom? Mijn paardje is super verkeersmak en super op de hulpen. Hij is nergens bang voor mits hij het kan zien. Met een stangetje loopt hij constant met zn mond open en te gapen zeg maar dus ik hou het gewoon op mn trensje (voorlopig in ieder geval)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:59

ik zou gewoon met oogkleppen en stang doen.
ze hoeven niet alles te zien en hoe minder ze zien van hoe minder ze schrikken.
met een trens heb je gewoon weinig te vertellen. gewoon lekker met een stang beginnen en als dat niet wil kan je altijd nog overstappen op een trens.

@ Karoliena, dat heb ik vaker gehoort van mensen die beredenering. en er zijn er veel van de sloot in gegaan oid.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:25

laura2span schreef:
@ Karoliena, dat heb ik vaker gehoort van mensen die beredenering. en er zijn er veel van de sloot in gegaan oid.

Idd Laura en daar hebben we het in andere topics ook al over gehad.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:36

Wij beginnen met longeren met een ongebroken trens. Voor het longeren heb je geen hefboomnodig, maar ze wennen wel aan het idee van het bit.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:38

Wij gaan onze pony gelijk beleren met oogkleppen, waarom niet? Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:12

Wij beleren ze meestal met allebei, dan krijg je daar later nooit problemen mee, en je kunt bepalen wat voor het individuele paard het beste is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:15

Ja wilde eerst ook met oogkleppen omdat dat zo hoort maar nergens een hoofdstel te vinden in de goed maat dus dan blijft het zowieso bij een gewoon hoofdstel. Stangetje gaat er misschien nog wel in weet niet of dat met lessen ook verplicht is namelijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:34

Ik zet ze altijd een keer zonder oogkleppen voor de wagen, gewoon dat ze kunnen zien dat ze er wat achter hebben hangen. Ik stap dan alleen een rondje zonder al te gekke dingen. Daarna aan de lange lijnen met oogkleppen en daarna voor de wagen met oogkleppen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:09

bij paarden die nog geen bit gewent zijn longeren we eerst met gewoon bustrens ofzo, later dan doen we er een men-hoofdstel op, dus met oogkleppen en een stang. als ze voor de wagen komen hebben ze altijd oogkleppen op

Aline4

Re: [AR] MET of ZONDER oogkleppen beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:57

Ik beleer ze altijd zonder oogkleppen. Ik vind het heel belangrijk dat ze goed kunnen zien wat er achter ze hangt en gebeurt. Als die van mij per ongeluk op een onbewaakt ogenblik het hoofdstel afschuren gebeurt er niets. Ze weten namelijk dat die kar erachter zit. Ik zal nooit een paard met oogkleppen beleren. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat een aanspanning op hol slaat omdat ze ineens een eng ding vlak achter zich zien en wat nog erger is, het achtervolgt ze ook nog vlakbij: Paniek!!!

Ook het argument dat ze minder schrikken met oogkleppen is imho echt niet waar. Maar goed ik heb niet de bedoeling om die discussie weer helemaal op te starten (had ik het hier misschien niet neer moeten zetten).

Ik heb overigens ook nog nooit iets gedaan "omdat dat zo hoort". Ik doe dingen omdat het goed werkt en omdat het veilig is...

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 13:53

Ja, ik heb ook wel eens gehoord van iemand die zijn paard even vast wilde zetten met de kar er achter en die deden het hoofdstel uit om het halster aan te doen en toen zag dat paard de kar en begon te lopen en wat er verder gebeurde weet ik niet meer, maar niet veel goeds geloof ik.
Mijn oude fjordje heb ik ook beleerd zonder oogkleppen en heb daarna altijd met oogkleppen gereden omdat als wij een keer op ons hoofd krabde, dan schrok die al. Onze shetlander hadden we altijd zonder ookleppen gereden.
Mijn eerste paard dat ik betuigd heb reed ik eerst onder het zadel met oogkleppen om te wennen en zo reed ik een keer onder een viadukt door en ze hoorde de auto's daarboven razen, maar zag ze niet vanwege de oogkleppen, dus ze draaien ineens heel erg snel om, om de auto's te zien en dat had met de kar niet goed gegaan denk ik.
En toch denk ik dat het tuigen met oogkleppen wel makkelijker gaat.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:42

Je moet zowiezo je paarden nooit vastzetten met de kar nog achter zich. Dat is vragen om de grootste problemen!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:35

Ik hoorde laatst dat iemand zijn paard tijdens een menrit iets wilde laten drinken en maar het hele hoofdstel heeft afgedaan....
(hij had zijn koetsiersbewijs!)

resultaat 3500 euro schade

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 00:01

tja, dit vertellen ze vaak ook niet bij het koetsiersbewijs...

en het is ook zo, als het paard ergens moet staan ( niet bij de weg natuurlijk) span hem gewoon uit. na de voorgaande verhalen hoef ik er denk ik niet nogeen op te hangen.

maar om trug te komen op het onderwerp, het is vaak ook wat de eigenaar wil, in de landbouw gebruiken ze vaak alleen maar hoofdstellen zonder oogkleppen.
het idee achter de oogklep, hopelijk toch ook wel bekend, is voor het grootste deel dat het paard op jou let en niet op alle vallende blaadjes naast zich en dat hij attent wordt op de hulpen. ik zeg niet dat een paard met oogkleppen vallende blaadjes niet kan zien, hij draait gewoon zijn hoofd een stukje... maat hij heeft een stuk minder afleiding.

zonder oogkleppen ziet hij dingen weer erder aankomen, een voordeel maar vaak ook een nadeel. hij kan ook zien dat er iets achter hem hangt, hij heeft echter bij het inspannen het karretje al gezien dus waarom die aanstellerij???

het zal denk ik een eindeloze discussie worden als je het over beter hebt. ik zou bijna zeggen, pak maar wat je in de kast hebt hangen, maar dat doe ik nie.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:10

Sokkebok schreef:
Ja, ik heb ook wel eens gehoord van iemand die zijn paard even vast wilde zetten met de kar er achter en die deden het hoofdstel uit om het halster aan te doen .

Dit is natuurlijk fout nummer 1!!

Als je zoiets uithaalt bij bijvoorbeeld een koetsentocht, dan kun je inpakken en naar huis, ook als het "goed" gaat. En terecht naar mijn mening.

Verder staat mijn mening mbt wel of geen oogkleppen hier al ergens boven en daar blijf ik bij.