[AR] [LO] Hoe stelling krijgen met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

[LO] Hoe stelling krijgen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 18:37

Ik longeer mijn paard 1x in de week met pessoa teugel. Alleen kijkt hij dan heel erg naar buiten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij stelling naar binnen neemt?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-05-05 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

josien

Re: Hoe stelling krijgen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:09

Dit is een evenwichts of onzekerheids probleem. Leer het paard wijken voor je zweep richting de schouder.

Het paard gooit zijn schouder naar binnen door zijn hoofd naar buiten te brengen. Laat je die schouder dus naar buiten gaan dan komt het hoofd direct mee naar binnen.

Doet hij het beide kanten?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:48

Nee allee rechtsom. Zijn moeilijke kant. Als ik de weep richting zijn schouder beweeg. Dan reageert hij wel door heel overdreven op zij te springen dan brengt hij wel zijn hoofd naar binnen. Hij heeft soms ook wel de neiging om naar binnen te vallen.

nescio1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:06

je kunt ook werken met touwtjes je kunt hem dan zoveel stelling laten nemen als je zelf wilt en welke kant je zelf wilt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:19

Ik ben niet voor touwtjes of enige bijzet. Daarbij los je daarbij niet het evenwichts probleem op en leer je het paard niet zijn lichaam juist te gebruiken.

Ga hem longeren in een afgezette ruimte zodat hij naar buiten niet weg kan. Op het moment dat het paard zijn hoofd naar buiten doet wijs jij naar de schouder met de zweep om die direct weer weg te halen als hij weer goed loopt. De bedoeling is dat het paard uit zich zelf de juiste stelling aan neemt.

Je weet nooit precies wat het paard nodig heeft aan stelling. Het gewicht enz speelt een grote rol. Op deze manier gaat het paard precies in de juiste stelling die het op dat moment nodig heeft.

Natuurlijk kun je met rijden het paard al rechtsom losser maken.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:25

Hier ben ik het niet mee eens. Het niet willen inbuigen naar 1 kant hoeft niet altijd te betekenen dat hij problemen heeft met zijn evenwicht. Misschien is hij erg stijf in zijn hele lijf, en zal hij daarom 'weigeren' om stelling te nemen.

ik zou het wel proberen met touwtjes of bijzet. Zet hem als eerste zeer laag bij, en vraag telkens als hij goed loopt iets meer, door de bijzet aan de binnenkant een gaatje strakker te doen. en komt hij dan naar binnen, dan moet je hem met de zweep erop wijzen dat hij wel gewoon in dezelfde lijn moet lopen.

alleen met een zweep zal het niet lukken naar mijn mening. veel succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 20:50

Dus met pessoa gaat het niet lukken. Ik heb alleen niet de mogelijkheid om in een longeercirkel te longeren.
Kan ik hem dan beter een paar keer met touwtjes longeren? Tussen zijn benen door en dan door de bitring naar de singel? En hoe hoog moet hij dan?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:35

Een stijf paard heeft zeker last van evenwichts problemen.

Ik weet dat heel veel mensen naar hulpmiddelen grijpen. Mijn mening en ervaring is dat dit bijna altijd nadelig werkt voor het paard omdat het gewicht gaat compenseren.
Werk veel samen met een goede osteopaat en beaamt dat hij bij heel veel paarden komt die op die manier getraind word en dat hij dit heel duidelijk kan merken.

Mijn pony was een geduchte buitenkijker. Dan aan allebij de kanten. Door het paard bewust te maken van zijn lichaam en als waren tips te geven zoals die zweep loopt deze pony nu perfect gesteld.

Als een paard linksom of andersom vast zit dan zijn touwtjes al helemaal uit de boze. Het parad kijkt niet voor niks naar buiten op die kant omdat het niet zonder overmatige spanning in zijn rug naar binnen kan kijken. Zet je het paard in die stelluing vast dan leverd dat zeer veel spanning op waardoor het paard zich nog vaster zet om van die spanning te proberen af te komen. Ga dus eerst onder het zadel veel rechtsom stelling en wendingen rijden en dan zul je dit direct terug zien tijdens het longeren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 11:31

Met rijden heb ik er helemaal geen last van dat hij met zijn hoofd naar buiten loopt. Met rijden maak ik veel overgangen en rij ik veel voltes.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:13

Dan is het toch een teken dat of je vraagt stelling met rijden zoals met de touwtjes. Of het paard is met rijden meer in evenwicht. Dus met losse teugel neemt ze zelf de stelling aan rechtsom?

felicity

Re: [LO] Hoe stelling krijgen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 16:53

Eigenlijk heb ik daar niet opgelet. Moet ik morgen eens op gaan leggen. Als ik tap kijkt hij wel heel veel om zich heen. Als ik met lang teugeltje stap.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:56

Josien heeft gelijk. Niet vastknopen, zo trek je hem alleen maar schever en het is ook onwijs oneerlijk.

Onder het zadel pak je je binnenteugel toch ook niet korter om stelling te krijgen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:09

passoa teugel is alleen maar fijn als je paard in evenwicht loopt en dus niet scheef is.Is ie dat wel dan kan je beter met dubbele teugel longeren.Dan kan je veel meer regelen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 19:31

Ik pak juist de pessoa teugel. OMdat ik echt in de knoop raak met twee longeerlijnen. In het begin liep hij er heel goed op. Juist heel ontspannen. De laatste tijd is ie toch wat tegen de draad in. Ik denk dat het vanaf volgende week ook weer beter met hem gaat. Hij gaat morgen verhuizen en kan die ook weer lekker op het land. Hij heeft nu 2 maanden binnen gestaan.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:34

Sjonniej schreef:
Josien heeft gelijk. Niet vastknopen, zo trek je hem alleen maar schever en het is ook onwijs oneerlijk.

Onder het zadel pak je je binnenteugel toch ook niet korter om stelling te krijgen?

oneerlijk? ik zeg niet dat je hem in een houding moet dwingen, maar steeds iets meer moet vragen. en als je hem aan de teugel probeert te rijden, dan vraag je ook wat in de mond. lijkt mij.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:12

Jep, maar wanneer weet je of je paard daar aan toe is.

Daarbij is het een heel verschil of de houding met touwtjes gedwongen word of door een hand die als het goed is niet vast houd. Touwtjes zijn dode krachten die niet kunnen nageven en het paard eerder hard in de mond maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:42

Nee aan de teugel komt van achteren en niet uit mijn handen, dus ik geef alleen mijn stuur en stelling aan met mijn handen en verder niets.

Ohz. vraag je idd met je binnenhand en ontspan je die meteen als je paard je beantwoord. Maar als je dit met een touwtje doet, zet je hem vast en is hij dus verplicht om zo te kijken, precies zoals Josien hierboven zegt.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:33

Als je paard de juiste stelling aanneemt die jij vraagt met het touwtje, zal het niet werken. het begint juist te werken zodra zijn stelling niet voldoende is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:40

Dus jij neemt ohz. ook je binnenteugel korter, want als hij inbuigt werkt hij niet meer? Verward

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:05

nee, je begrijpt het niet. ohz. vraag ik met mijn hand, en als hij dan komt, stop ik met vragen, en hou ik hem makkelijk op die plek.