[AR] [NH] Merrie is kuddeleider maar held op sokken, hoe kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

[NH] Merrie is kuddeleider maar held op sokken, hoe kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:59

Dit vroeg ik mij dus af...Mijn 5-jarige merrie is vorig jaar december op haar nieuwe stal gekomen en in een nieuwe groep paarden gekomen. In het begin was ze natuurlijk nerveus, alles was spannend. In de groep plakte ze aan de merrie die het laagst in de rangorde stond. Daarna kreeg ze wat meer bravour en nu heeft ze zich "opgewerkt" Haha! tot leidster van de kudde. Als de groep in de wei staat en ze zien wat nieuws/engs, dan vlliegen ze eerst allemaal weg, maar vervolgens is mijn merrie de eerste die er weer voorzichtig op af stapt,waarna de rest volgt. Alleen, als je haar als eerste uit de wei haalt, dan durft ze bv. niet langs een koetsje waar een paarse doek op ligt, dan moet er eerst een ander paard langs, voordat ze gaat. Als we buitenrijden met een ander paard, dan volgt ze het liefst dat andere paard. Als het andere paard dan schrikt, is zij wel degene die vervolgens op onderzoek uit gaat, ze vlucht dan niet mee maar lijkt het voortouw te nemen. Vervolgens plakt ze dan toch wel weer graag achter het (ervaren) paard aan. Ik vond dit wel opvallend, ze is leidster van de kudde, maar ook eigenlijk wel een held op sokken. Komt dit door haar leeftijd en onervarenheid (we zijn haar verkeersmak aan het maken)? En betekent leider van de kudde zijn niet per se dat het ook het dapperste paard is?

Lest

Re: [NH] Merrie is kuddeleider maar held op sokken, hoe kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:55

Bij mijn pony is het in ieder geval ook zo. Ze is de baas van de kudde, maar buiten als ze iets eng vindt loopt ze er alleen langs als er een ander paard voorgaat (of ik).
En andersom is het ook zo, het paard wat onderaan staat is een nuchtere koudbloed die zich nergens druk om maakt ook buiten niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:15

nieuwsgierig zijn en de leider zijn is niet hetzelfde, hoe bepaal je of je paard de leider van de kudde is?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:44

Ik heb wel eens gehoord dat juist die merries die alert en schrikachtig van karakter zijn juist de leidende merries binnen een kudde worden. Deze merries letten namelijk altijd op of er gevaar dreigt of niet en slaan, bij gevaar, op de vlucht. En dit oplettende gedrag zou, in het wild, juist van een merrie een leidende merrie maken. In het wild kan een leidende merrie beter een angsthaas zijn dan eentje die het gevecht met een aanvaller aangaat. Paarden zijn nog steeds vluchtdieren.

Ik denk dat het feit dat jouw merrie buiten haar 'eigen' kudde om wat minder bravoure heeft komt door een gebrek aan (levens)ervaring. Met de jaren zal dit waarschijnlijk steeds beter worden.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:47

cissy schreef:
nieuwsgierig zijn en de leider zijn is niet hetzelfde, hoe bepaal je of je paard de leider van de kudde is?

Da's een goeie, en we zijn er ook niet 100% zeker van.... Ik denk haar gedrag ja, als ze de wei in komt, rent ze langs alle paardjes en deelt dan wat bokken en niet-rake klappen /happen uit voordat ze gaat grazen... Als er bij het hek lekkere hapjes worden uitgedeeld en zij komt er aan, dan gaan de andere paardjes er snel vandoor (of na enig aandringen Knipoog )...Maar misschien leggen we haar gedrag niet goed uit? Weet jij het?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:50

Lenneku schreef:
Bij mijn pony is het in ieder geval ook zo. Ze is de baas van de kudde, maar buiten als ze iets eng vindt loopt ze er alleen langs als er een ander paard voorgaat (of ik).
En andersom is het ook zo, het paard wat onderaan staat is een nuchtere koudbloed die zich nergens druk om maakt ook buiten niet.

*herkenning
Haha! Bij ons is de laagste in rangorde ook de meest nuchtere, en ook de oudste trouwens....

Flettie (wat een quote heb jij zeg!): dit klinkt inderdaad wel heel logisch, als je bedenkt dat vluchtgedrag bij paarden van levensbelang is, zo had ik het nog niet bekeken, maar het verklaart wel een hoop...Ik zie mijn "schijterdje" nu wel met andere ogen Haha! !

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:14

Bij een kudde paarden zijn er eigenlijk twee leiders. De hengst, die zorgt voor de veiligheid en bepaalt of er gevlucht of gevochten wordt. Hij is ook degene die zijn leiderschap moet afdwingen omdat hij het sterkste paard in de kudde moet zijn. De leidmerrie hoeft juist helemaal niet te vechten. Alle paarden zullen haar respecteren omdat zij de oudste is met de meeste levenservaring. Zij is degene die bepaalt waar de paarden naartoe gaan omdat zij alle plekjes met goed eten en drinken kent.
In een kleine kudde in een wei werkt dit natuurlijk niet precies zoals in de natuur. Jouw merrie lijkt niet een echte leidmerrie te zijn zoals hierboven uitgelegd, maar wel de meest dominante. Als zij als eerste mag eten, dan geeft dat wel aan dat de anderen dat respecteren. Ook is het in de natuur zo dat de andere paarden de leidmerrie beschermen, wellicht dat daarom andere paarden eerst op onderzoek uitgaan?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:35

Het lijkt alsof mijn merrie deels de hengstenrol overneemt, met name dat vluchtdeel, maar ze lijkt niet degene te zijn die bepaalt waar de paarden naartoe gaan, dat doet volgens mij een andere merrie. Wel lijkt mijn merrie beschermd te worden door de andere paardjes, dus ze hebben waarschijnlijk een soort tussenoplossing gevonden......

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:04

Ja, inderdaad, het zal een soort tussenoplossing zijn. Tenslotte kunnen ze in de wei ook niet echt zoals in de natuur leven, een compromis moet dan mogelijk zijn.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:17

Een kudde bestaat uit een geheel waar elk paard zijn eigen functie heeft. Als een laag in rang staand paard zegt van ijk daar is lekker eten, zullen we daar heen gaan dan zegt de leidende merrie geen nee omdat het niet van haar vandaan komt, maar zegt van dat is goed. Zegt zij daar in tegen nee omdat er een andere reden is dan is dat geen probleem.

Dus kort gezegt een paard dat de voortouw neemt hoeft niet altijd de leidende merrie wezen. Het paard waar de andere paarden gewoon aan de kant voor gaan zonder dat dat paard daar iets voor doet is het paard die de uit eindelijke beslissing heeft.

Het lijkt er op dat jouw paard zijn positie nog niet bevestigd heeft of sterker nog dat er nog iemand boven haar staat. Door veel te observeren kun je veel te weten komen hoe het toe gaat binnen een "kudde" Zeker de moeite waard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:29

ben het met Josien en Hazna eens, vandaar dat ik vroeg hoe jij bepaalde dat je paard de kudde leider moest zijn. Wat wij denken en wat daadwerkelijk de kudde rangorde is kan heel makkelijk verschillen doordat wij als mensen dingen beredeneren en erbij verzinnen die er niet zijn. Roofdieren en prooidieren denken nou eenmaal anders....
Zoals Josien zei is het heel leerzaam om gewoon bij de wei te gaan zitten en te observeren wat ze nou allemaal doen op een dag.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:52

een stukje herken ik wel in je verhaal

mijn vorige paardje (zeker niet de leider) had dat ook , als voorpaard of alleen buiten was het een drama , alles was eng , als we dus met een groepje waren ze het liefste ergens achteraan hobbelde tot dat dus het voorpaard iets engs vond en er dus niet voor bij wou dan liel zij zonder pardom het voorpaard voorbij en kreeg ik haar echt overal langs en volgde iedereen haar ..