Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

En zijn echt ontspannen. Het enige nadeel vind ik dat je er geen/amper stelling mee kan vragen. Meestal zet ik er nog een bijzetteugel aan, dan werkt het echt supter. 
althans heb ik wel gedaan.

. Weet wel iets van longeren af
. Ik gebruik normaal alleen dubbele longeerlijn en/of bijzetteugels. Maar krijg nu een behoorlijk pittig paardje dat ik niet echt ken ( heb haar alleen zien vrijspringen) en dat nog nooit in de hand is geweest. Eerste twee weken is alleen maar basis dingen bijbrengen en de twee weken daarop de stem geluiden bij de gangen. En dan pas hulpteugels. Maar ben gewoon benieuwd wat iedereen van de pessoa denkt... Wil namelijk proberen een beetje rus in het paard te krijgen ( wat er nu geheel niet in zit) en hoewel bijzetteugels het paard wel laten werken en eigenlijk ook wel het doel bereiken, ben ik gewoon heel erg benieuwd naar pessoateugel omdat het er nog beter ( qua houding etc) uitziet...
Nu sluit ik haar met de pessoa compleet op en loopt ze super. Ze is een stuk losser in de rug. Ze reageerde niet raar op de pessoa terwijl het echt zo'n hyper ding is. Ze heeft niet gek gedaan of naar het touwtje getrapt.