[AR] [LO] wie gebruikt er een pessoa teugel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

[LO] wie gebruikt er een pessoa teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:05

wie van jullie gebruikt er een pessoa teugel en wat is jullie ervaring hiermee?

Hoe zit dat met dat bijgeleverde schema? Is het haalbaar en begrijpbaar?

Moet ik met pessoateugel met hoofdstel of kan het ook met kaptoom?

vanaf welke leeftijd is het aan te raden ( vanaf 3 of ouder?)?

even wat vraagjes die ik nu heb, wie weet volgen er meer, maar ben best benieuwd en zou zelf graag met pessoateugel willen werken, maar wil toch even de positieve en negatieve kanten belicht hebben...
alvast bedankt...
Laatst bijgewerkt door Katja op 23-05-05 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Anoniem

Re: wie gebruikt er een pessoa teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:16

Eerst moeten ze er an wennen en vinden ze het niet leuk.

Ik zou het met hoofdstel doen, je moet n.l de bitringen gebruiken

ik heb er geen schema bij ik hem hem zelf gemaakt.

ik zou hem pas vanaf 3 jaar gebruiken, iets jonger kan wel, maar dan niet zo lang, 5 min. in totaal, als ze het niet gewend zijn.

positief, goed zoor zijn rug, afwisseling is goed, verschillende standen

negatief, ze moeten wennen, niet elk paard snapt in 1 keer wat hij moet doen. Je kan niet zogemakkelijk stelling krijgen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:27

In het begin was ik er heel tevreden over. Mijn paard liep lekker ontspannen over de rug. EN dat merkte ik weer terug in het rijden. De laatste tijd loopt hij heel slecht. En longeren met pessoa heeft nu ook even geen zin. Ik denk dat het nu komty door de stalling waar hij staat. Hij ka niet lekker op het land. Vandaar dat hij zaterdag gaat verhuizen. Waar wel land is. Ik denk dat ik dat weer terug ga voelen met rijden en longeren.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:42

maar zijn jullie gelijk begonnen met pessoa...
Ik ben behoorlijk nieuw met hulpteugels, ik train op een heel andere manier, maar krijg nu een paard die flink boven mij uit komt en compleet groen is. Ze is drie, maar een pittig paardje. Dus wou zo wie zo gewoon met eigen training beginnen, maar zie nou die pessoa steeds meer en het idee staat me wel aan, maar ben gewoon benieuwd ofdat het voor alle paarden werkt of alleen een bepaald type paard... maar uiteraard ook wat de nadelen zijn aangezien dat dingen zijn die ze niet op het verkooppraatje/plaatje zetten...

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:44

Het zijn echt hele fijne dingen. Ze leren er echt goed van lopen Knipoog En zijn echt ontspannen. Het enige nadeel vind ik dat je er geen/amper stelling mee kan vragen. Meestal zet ik er nog een bijzetteugel aan, dan werkt het echt supter.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:01

voor mij gaat het er echt om dat ze ontspannen loopt. Ze is een pittige damen en gaat iets te snel bries bries lopen ( tja, hoe zeg ik dat). Zit heel veel springbloed achter en dat merk je. Word zosnel heet, en wil nu een manier vinden waardoor ze leerd lekker ontspannen te lopen ipv steeds zo heftig... maar zonder pessoa, blijft die ontspannenheid er dan ook nog in?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:34

misschien als je nog nooit met een hulpteugel gelongeerd heb kan je beter eerst alleen met touwtjes longeren ofzo en daarna pas met pessoa want hiermee worden ze gelijk heel erg opgesloten en zeker niet te lang want ze moeten best werken aan dat ding.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:45

van tinker tot draver en kwpn heb ik dr inmiddels mee gelongeerd en bij alle 3 hadden ze het ontspannende effect.

ze meoten wel dr aan wennen, en jij zelf ook, eerste keren emt begeleiding dr naaast doen Lachen althans heb ik wel gedaan.

en heel rustig opbouwen Lachen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:50

o, ik denk dat ik het allemaal wel aan kan hoor Lachen . Weet wel iets van longeren af Lachen . Ik gebruik normaal alleen dubbele longeerlijn en/of bijzetteugels. Maar krijg nu een behoorlijk pittig paardje dat ik niet echt ken ( heb haar alleen zien vrijspringen) en dat nog nooit in de hand is geweest. Eerste twee weken is alleen maar basis dingen bijbrengen en de twee weken daarop de stem geluiden bij de gangen. En dan pas hulpteugels. Maar ben gewoon benieuwd wat iedereen van de pessoa denkt... Wil namelijk proberen een beetje rus in het paard te krijgen ( wat er nu geheel niet in zit) en hoewel bijzetteugels het paard wel laten werken en eigenlijk ook wel het doel bereiken, ben ik gewoon heel erg benieuwd naar pessoateugel omdat het er nog beter ( qua houding etc) uitziet...
(sorry als het een beetje moeilijk omschreven is, ben dood moe, ga eerst maar eens slapen... maar gooi jullie reacties er maar op, lees ze heel erg graag morgen... nogmaals dank...)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:09

Hm ik heb mijn hele hete arabier er mee gelongeerd, mijn rustige KWPN-er, en de buurman gooit alles eraan, van jonge groene beesten tot de wedstrijdpony's van zn dochter, en allemaal worden ze er beter van... omdat ze door die pessoa "gedwongen" worden om lekker nageeflijk en rond te lopen, maar toch lekker op eigen benen kunnen lopen...
Mijn KWPNer word er vreselijk fijn van, omdat ze toch heel ontspannen rond loopt enzo...
Dus ik dnek dat je het zeker met zo'n paard kunt doen, alleen in het begin niet te lang en niet te vaak, omdat ze er wel aan moeten wennen, en ook eerst beginnen met n bijzetje en n longeersingel, anders denk ik dat vooral zo'n heet paard compleet flipt!!!

Quissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:27

Bij de pessoa staat alles met elkaar in contact. het paard kan zich nergens aan vasthouden en begint daarom zelf te ontspannen. Wordt er aan de ene kant getrokken heeft dat werking op het gehele tuig. Je paard kan zich dus niet vast gaan zetten. Brengt het paard zijn hoofd omhoog, drukt hij zijn achterhand er verder onder dus gaat het hoofd weer omlaag. Pling
Met de bijzet kan een paard er tegenin gaan hangen of zoals die van mij deed er op gaan leunen. Zo vond ze een dood punt en zwaaide ze de achterhand uit. Boos! Nu sluit ik haar met de pessoa compleet op en loopt ze super. Ze is een stuk losser in de rug. Ze reageerde niet raar op de pessoa terwijl het echt zo'n hyper ding is. Ze heeft niet gek gedaan of naar het touwtje getrapt.
De stelling kan je wel laten geven door de touwen bij de kont te verstellen.
Ik denk dat je het het beste eens kan proberen. Misschien kun je m eens lenen van iemand op stal? zo ben ik er ook aangekomen....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:29

Verplaatst van VMR naar UZ.

Anoniem

Re: [LO] wie gebruikt er een pessoa teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:28

Ik heb dus een draver waar ik de passoa om heb, in het begin even stappen aan de hand om te wennen en zo langzaam op bouwen nu doe ik het 1 keer in de week 20 min. Beginnen met de laagste, op beide kanten, dan de middelste alleen stap aan beide kanten en een rondje draf
Eindig met de hoogste aan een kant even stapen, endan mag hij lekker zonder uitstappen

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:40

Nadeel is wel dat het touw dat langs de achterbenen gaat rechtstreeks naar het bit toe gaan. Bij iedere pas die je paard maakt beweegt hierdoor het bit. Die katrollen veranderen daar weinig aan. Je paard wordt zo niet echt gestimuleerd om contact te zoeken met het bit. Ik ben benieuwd of iemand dit ding al eens heeft geprobeerd aan de neus vast te maken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 07:19

kijk, ik ben persoonlijk niet zo voor dingen die vast zitten aan het bit vastmaken... Ik longeer dus vaak ook met bijzetteugel en maak deze dan vast aan het halster dat onder het hoofdstel zit.
Op deze manier krijgt ze wel het gevoel om netjes op de loodlijn te lopen, maar dat door middel van correcte druk en niet omdat ze anders in haar mond gezaagd worden.
Wanneer ik dan onder het zadel rijd hoef ik alleen maar mijn teugels op te pakken en gaan ze al op de loodlijn. Blijven gevoelig in de mond en zijn gewent dat het bit niet steeds heen en weer zaagd.
Daarom vroeg ik het me dus ook af ofdat ik het aan de kaptoom kon vastmaken. Want als mijn paard nu schikt of wat dan ook dan voelt ze dit gelijk in haar mond, is het niet?

en lenen van iemand... ik heb mijn eigen stal ( prive stal) en dus de paarden die bij mij staan zijn of van mij of in training bij mij. Kan dus van niemand wat lenen. En de rest van mijn paarden vrienden rijden alleen buitenritten waardoor ze dit soort dingen niet gebruiken...

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:18

laten jullie ze er ook mee galoperen?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 07:34

ik neem aan dat dat allemaal beschreven staat in die begeleiding/handleiding die erbij wordt geleverd. Wat wel kan en niet kan en al die dingen?
Maar idd, hoe zit dat let galoperen?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:52

heel langzaam opbouewen, eerst met stap en draf en dan uiteindelijk ook galoperen.
maar dat meot echt opgebouwt worden!