Hallo, dit topic schrijf ik niet (helemaal) voor mezelf. Het zit namelijk zo. Een "vriendin" van mij probeert haar 5 jaar oude shetlander te leren vrijheidsdressuuren en vrij springen. ik vind echter dat ze dit op een zeeer ondiervriendelijke manier doet. ze probeert hem zijn been op te laten tillen naar voren door er een halstertouw boven de kroonrand en dan trekt ze met geweld zijn been omhoog. als hij dan van ellende zijn been maar optilt, krijgt hij een snoepje. weigert hij, krijgt hij een klap met een rijzweep waar je de wind langs hoort suizen!! er moet toch een diervriendelijkere manier zijn! Ze "traint" hem ook om stil te liggen op zijn zij, ongeveer op zelfde manier: longeersingel met halstertouw + hoofdstel waar ze dan aan de teugels en halstertouw trekt totdat hij omvalt. tot nu toe is dat haar niet gelukt.. er moet toch een betere manier zijn! nou vroeg ik me af, hoe ik haar tips kan geven om dat diervriendelijker te doen.. !! ik snap ook niet dat ze nog geen trap heeft gekregen maarja.. heeft iemand ervaring met vrijheidsdressuur en heeft iemand tips voor haar hoe ze Wel diervriendelijk kan trainen..?? heel erg bedankt, ook namens de shet
!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-05-05 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt