Grondwerk is de basis van alle training en voor alle disciplines. Je kunt een paard (bijna) alles vanaf de grond leren: alle gangen, zijwaarts, achterwaarts, springen.
Natuurlijk is het grondwerk ook al de basis van de opvoeding: netjes meelopen aan het halster, leren vaststaan, wachten met de stal uitlopen tot jij het zegt, netjes door hekken leren doorgaan, schrik- en obstakeltraining enzovoort.
Ben het met bovenstaande eens. Ik vind grondwerk heel erg belangrijk. Dit is de basis voor alles. En zonder een goeie basis vind ik dat je niet moet gaan rijden. Als de basis vanaf de grond bevestigd is kun je dit uitbreiden (mennen, rijden).
Alles kun je vanaf de grond eerst oefenen en trainen. Hierdoor worden alles vanaf de rug van het paard (op de bok) stukken makkelijker.
Ik doe de basis, vrijheidsdressuur, longeren, grondwerk los in de bak (soort longeren) parelli oefeningen, langelijnen werk enz. Om mijn paard beter te leren luisteren, leniger te maken en voor te bereiden. Als hij zich bij bepaalde oefeningen zichzelf al amper in balans kan laten lopen, hoe kan hij dat dan met mij erop. Daarnaast moet hij dus ook op zijn eigen benen leren lopen en is het een leuke afwisseling. Ik vind het dus erg belangrijk.
Grondwerk is ook voor mij het belangrijkste in de training van het paard. Echt contact krijg je enkel met grondwerk en dat is begrijpelijk voor beide partijen heel erg fijn. Paard en mens leren communiceren met elkaar en daardoor samenwerken. Niks is mooier om het paard op gedachten te kunnen doen wat je wil. Zo ook met rijden.
Voor mij zelf is grondwerk als een heerlijk open gesprek. Het paard verteld mij wie ik ben en hoe ik me voel. Hierdoor kan ik aan me zelf werken en zo steeds `natuurlijker` worden. Zonder grondwerk en paarden ben ik niks
Ik vind het belangrijk, en heeft al een stuk beholpen... Ik kon niet echt goed opschieten met mijn verzorgpaardje, ze liep over me heen, steigerde, trapte gericht in de bak als ze los was etc etc....
Nu ben ik een aantal weken met haar bezig en het gaat al super. Van losgooien wat ik normaal altijd deed (wat opjagen) ben ik wat meer gaan uitbreiden. Nu reageerd ze redelijk op mijn lichaam zodat ik haar verschillende kanten op kan laten sturen, naar me toe kan laten komen, weg sturen weer etc etc. Verder eht aan de hand mee lopen netjes op haar plaats, stoppen als ik stop en dat soort dingen. Kleine stapjes vooruit.
Als ik de examens heb gehad en mijn stick binnen heb, ga ik aan de gang met het 'wijken voor druk' gebeuren.
Ik merk heel erg dat ze een heel stuk beter op mijn reageert. Ze is een stuk braver en kalmer, en steigerd of trapt niet meer gericht. Een stuk 'controleerbaarder' zal maar zeggen, maar zonder dat ik daar geweld of iets dergelijks voor moet hebben gebruikt.