[AR] [LO] Problemen met longeren jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsecrazy

[LO] Problemen met longeren jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 10:32

Ik heb ter gezelschap van mijn paard er een 2 jarige new forest ruin erbij gekocht.
Een heel leuk en braaf beestje.
Ook al heb ik hem ter gezelschap gekocht, vind ik het wel belangrijk dat hij ter zijnentijd zadelmak gemaakt wordt.
Ik ben dan ook begonen om hem wat dingen te leren. Voetjes geven, netjes meelopen aan het halstertouw etc. Dat doet hij allemaal heel erg braaf. Ik heb hem ook al een aantal keren gelongeerd aan het halster. Ging super. Hij luistert al aardig naar mijn stem.
Omdat hij nog jong is doe ik dit maar 2 a 3 keer per week en dan zo'n 10 minuten.

De afgelopen keer met het longeren had hij geen zin meer en elke keer als hij langs de uitgang liep bleef hij staan. Eerst rustig gevraagd om door te lopen, geen reactie. Iets aangetikt met de longeerzweep geen reactie. Toch uiteindelijk maar een tik gegeven, maar ook dit helpt niet. Hij draait dan zijn kont naar binnen en trapt naar achteren.
Hij is niet vooruit te branden. Als ik hem bij het halster pak dan loopt hij mee, maar zodra ik dan weer wil gaan longeren trekt hij mij met longeerlijn en al naar de uitgang toe. Ik kan hem er dan maar met moeite van weerhouden.

Hoe moet ik nu verder? Ik wil hem ook niet laten winnen want dan ben ik verder van huis. Maar ik wil hem nou ook niet gaan staan aftuigen. Krijgt hij alleen maar nare ervaring, maar hij moet wel weten wie baas is en wie hij te respecteren heeft?

Ik heb het ook al even zonder longeerlijn geprobeerd, maar ook dan gaat hij bij de uitgang staan en draait met zijn kont als ik hem dan toch iets wil aansporen met de longeerzweep, maar gaat niet voorwaarts.

Wie heeft suggesties?

Farouche

Re: Problemen met longeren jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:44

Heeej, ik had eerst ook een welsh A hengstje(later ruin) Hij was erg lief alleen deed hij hetzelfde met longeren. Dus toen hebben we iemand aan de zijkant laten meelopen met hem. En ik nog longeren in het midden. En de persoon aan de zjikant(buitenkant) van de pony liep steeds iets verder van hem weg en na een tijdje stond die stil, de pony had het na een paar rondjes pas door, en liep gewoon door ook langs de uitgang!

Nou succes met jouw pony, ik hoop dat het je lukt.
Groetjes....

horsecrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:55

Bedankt voor de tip. Ik zal het gaan proberen.
Als iemand nog andere suggesties heeft dan hoor ik het graag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:56

Ik verplaats het even naar UZ.

Alytuiere

Re: [LO] Problemen met longeren jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:17

waar longeer je?

want als je hem in een grote bak oid. longeeert zou je bijvoorbeeld helemaal aan de andere kant kunnen gaan longeren. Maar naar aanleiding van je verhaal denk ik dat je in een wat kleinere ruimte longeert?
En wat doe je naast dat je de longeerzweep gebruikt? Geef je ook echt met je lichaamstaal aan en natuurlijk met je stem dat hij niet moet zeuren en door moet lopen?
Het zou misschien helpen als je een lang touw (bijvoorbeeld een grondwerktouw) achter of misschien zelfs op zn kont gooit. En dat jij tegelijkertijd jezelf groot maakt op hem afloopt en daarnaast stemhulpen geeft.
En wat hierboven gezegd wordt vraag gewoon iemand om met hem mee te lopen kijken wat hij dan doet.

Daarnaast zeg je dat je paardje dit nog maar 1 keer gedaan heeft (of in ieder geval nog niet zo vaak) misschien had hij gewoon zn dag niet, verveelde het longeren hem..

succes ermee!

horsecrazy

Re: [LO] Problemen met longeren jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 09:08

Bedankt voor de info. Het bakje waar ik longeer is niet zo groot. Hij heeft het nu twee keer gedaan. De eerste keer logeerde hij braaf voor 5 minuten en wilde daarna in een keer niet meer. De tweede keer kreeg ik hem helemaal niet aan het longeren.
Op zich is hij niet erg dwars, maar ik heb wel gemerkt, dat als hij echt niet wil je hem niet echt kunt overtuigen met een tik(je) of zo.
Vanavond heb ik geen tijd maar vrijdagavond ga ik proberen om met nog iemand erbij hem te longeren.

Ik laat het je nog wel even weten hoe het ging.