Ik heb ter gezelschap van mijn paard er een 2 jarige new forest ruin erbij gekocht.
Een heel leuk en braaf beestje.
Ook al heb ik hem ter gezelschap gekocht, vind ik het wel belangrijk dat hij ter zijnentijd zadelmak gemaakt wordt.
Ik ben dan ook begonen om hem wat dingen te leren. Voetjes geven, netjes meelopen aan het halstertouw etc. Dat doet hij allemaal heel erg braaf. Ik heb hem ook al een aantal keren gelongeerd aan het halster. Ging super. Hij luistert al aardig naar mijn stem.
Omdat hij nog jong is doe ik dit maar 2 a 3 keer per week en dan zo'n 10 minuten.
De afgelopen keer met het longeren had hij geen zin meer en elke keer als hij langs de uitgang liep bleef hij staan. Eerst rustig gevraagd om door te lopen, geen reactie. Iets aangetikt met de longeerzweep geen reactie. Toch uiteindelijk maar een tik gegeven, maar ook dit helpt niet. Hij draait dan zijn kont naar binnen en trapt naar achteren.
Hij is niet vooruit te branden. Als ik hem bij het halster pak dan loopt hij mee, maar zodra ik dan weer wil gaan longeren trekt hij mij met longeerlijn en al naar de uitgang toe. Ik kan hem er dan maar met moeite van weerhouden.
Hoe moet ik nu verder? Ik wil hem ook niet laten winnen want dan ben ik verder van huis. Maar ik wil hem nou ook niet gaan staan aftuigen. Krijgt hij alleen maar nare ervaring, maar hij moet wel weten wie baas is en wie hij te respecteren heeft?
Ik heb het ook al even zonder longeerlijn geprobeerd, maar ook dan gaat hij bij de uitgang staan en draait met zijn kont als ik hem dan toch iets wil aansporen met de longeerzweep, maar gaat niet voorwaarts.
Wie heeft suggesties?