[AR] [LO] Longeren met touwhalster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

astridvh

[LO] Longeren met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 14:47

Vanmorgen was ik mijn shetje aan het longeren aan het touwhalster. Er stond geen druk om het longeerlijn, alleen maar als de pony probeerde uit te breken in plaats van op de volte te blijven. Daarna liet ik de druk op de longeerlijn wel weer zakken.
Nu kwam dus iemand naar mij toe die zei dat je dus absoluut geen paard mag longeren aan het touwhalster, is alleen maar om mee te wandelen.
Zelf heb ik zoiets van dat kan best zolang het lijntje maar niet steeds strak staat. Ik hecht meestal niet al te veel waarde aan wat zij en haar zus zeggen. Hun doen zelf sommige dingen echt fout en willen maar moeilijk van mij advies aannemen. Een tweetal voorbeelden: Pijpkousen verkeerd omdoen en als ik zeg dat het fout is stug volhouden dat zij het goed heeft en dat ik fout ben. Een paard intensief gaan rijden nadat het dik 2 jaar niks heeft gedaan. Ik vragen of dat ze dat niet teveel vind zomaar ineens een uur rijden iedere dag, nee hoor, kijk, ze is helemaal nog niet moe. Ik zeggen dat het echt niet kan hoor zo intensief. En kijk nu, paard kreupel en moet 2 maanden op rust. Zo kan ik nog wel even doorgaan vandaar dat ik er nu ook niet te veel waarde aanhecht. Ze denken het altijd beter te weten.

Nu is mijn vraag dus, kan je wel longeren met een touwhalster?

Ik ben net begonnen met het werk aan een touwhalster en ik weet dat zo'n ding vrij scherp inwerkt, daarom zorg ik wel altijd dat het halstertouw geen druk op het halster geeft.

Kitty_

Re: [LO] Longeren met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:34

Als je gewoon ervoor zorgt dat je shetje nergens achter kan blijven hangen, dan lijkt het mij geen probleem. Sommige mensen moet je inderdaad gewoon lekker laten kletsen Haha!

dniejs_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:12

idd astrid Tong uitsteken

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:34

Wel ja... Tong uitsteken

Gewoon lekker verder gaan waar je al mee bezig was. Zo te horen ben je voorzichtig. Longeren met touw halster kan echt geen kwaat. Zeker niet als je het zo blijft doen als je hierboven hebt beschreven.

Er zijn altijd wel mensen die van alles aan te merken hebben of de meest groote rampen voorspellen. je kan best open staan voor wat een ander je te vertellen heeft. Maar ieder heeft zijn eigen manier, anderen moeten dit ook van jou respecteren. Je kan gerust op je eigen oordeel vertrouwen. Hou de eer aan jezelf, laat ze maar kletsen! Knipoog Ik denk niet dat deze persoon wist waar ze het over had. Haha!

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:24

Dit is goed om te horen, begon al een beetje aan mezelf te twijfelen. Maar nu ga ik gewoon lekker door. Haha!

En nee, ik denk idd dat zij niet wist waar ze over had, Ze heeft zelf nog nooit met een touwhalster gewerkt! En ook maar heel weinig over gelezen.
Met sommige dingen geeft ze echt wel goed advies met soms..dan moet ik echt diep zuchten op de manier waarop zij en haar zus met hun paarden omgaan. Het probleem is dat ik er niet te hard tegen in kan gaan. Ik ben maar verzorgster, hun dochters van mede-beheerder van de stal. Dus als er echt heftige discussie ontstaat kun je er donder op zeggen dat ik degene ben die de schuld krijgt en niet hun.

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:48

Dat is echt heel erg balen voor je. Inderdaat moet je dan een beetje voorzichtig zijn. Ik begrijp het maar al te goed. Ik heb een hele boel verzorgpaarden gehad in mijn leven. gelukkig nu sins drie jaar een eigen paardje.
Ik zou als ik jou was gewoon de eer aan mezelf houden. Niet op reageren, doe het op jou manier. Desnoods als zij er niet zijn. En als ze er wel zijn doe je gewoon iets anders.

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:24

Ik vind touwhalsters echt vreselijk eng.. helemaal niet stevig ofzo.. voor longeren poedersuiker je toch het beste een kaptoom of een stevig (leren) halster gebruiken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:14

astridvh schreef:
Nu kwam dus iemand naar mij toe die zei dat je dus absoluut geen paard mag longeren aan het touwhalster, is alleen maar om mee te wandelen.

En ermee rijden, mag dat van deze meneer/mevrouw dan wel? Anders ben ik wel heel strafbaar bezig

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:15

fallstar schreef:
Ik vind touwhalsters echt vreselijk eng.. helemaal niet stevig ofzo.. voor longeren poedersuiker je toch het beste een kaptoom of een stevig (leren) halster gebruiken.

Gewone halsters zijn minder stevig dan touwhalster. Daarom mag je je paard ook NOOIT met touwhalster om in de wei zetten. Het breekt niet. Eerder je paard.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:17

fallstar schreef:

Hier moet ik even om lachen eerlijk gezegd, touhalsters zijn veel en veel sterker dan een gewoon halster en kan dus ook met geen mogelijkheid breken Daarom mag je een paard ook nooit aan een touwhalster vastzetten.

Ontopic lekker doorgaan hoor, kan geen kwaad

[edit] ik zie dat al iemand voor was maar ach ja laat het gewoon staan

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:32

Gamma (oftwel: dat zeg ik!)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:47

Ik longeer altijd met een touwhalster, geen probleem. Mijn fjord is geen houden aan met een normaal halster, en ik vind het ook fijner als een kaptoom.
Maar waarom zou je je paard niet vastzetten aan een touwhalster? Het halster breekt niet als ie gaat hangen ofzo, maar de musketon van het halstertouw wel. Niet dat ik het doe hoor, voor de zekerheid Maar toch.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:49

Allegra schreef:
Maar waarom zou je je paard niet vastzetten aan een touwhalster? Het halster breekt niet als ie gaat hangen ofzo, maar de musketon van het halstertouw wel.

het touw achter de oren werkt ongelovelijk scherp in, dat is o.a. ook de kracht van het touwhalster.
Je kunt je voorstellen dat als je paard gaat hangen dat zijn volle gewicht in druk zo ongeveer op die 2 touwtjes achter zijn oren komt, dat is niet fijn en dan druk ik me nog heel netjes uit!
De musketon zal uiteindelijk wel breken, maar tegen die tijd heeft je paard zich echt al behoorlijk zeer gedaan. En hoewel een gewoon halster natuurlijk ook niet fijn is, is het voor het vastzetten wel te verkiezen boven ene touwhalster!

verder zou ik bij het longeren met een touwhalster denk ik wel de lijn aan de zijkant van het halster vast maken: als je dan druk moet nemen om de lijn, dan "sleur" je niet het halster om het hoofd heen met als gevolg dat je druk uitoefent op plaatsen waar dat helemaal niet modig is en geen durk uitoefent op plaatsen waar dat juist wenselijk is. Als je de lijn ergens aan de knoop naast de neus vast kan maken dan werkt een ophouding precies in aan de andere kant van het hoofd, en zul je optimaalk resultaat hebben.

Zelf kies ik ervoor om met een kaptoom te longeren, maar ik denk niet dat als je het goed doet met een touwhalster, dit schadelijk zal zijn

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:36

Ik ging een tijd terug m'n verzorgpaard met touwhalster door de wei lopen, daarna naar longeercirkel.
Ik heb haar geleerd los te longeren...

Heb haar gewoon eventjes los gelongeerd voor wat beweging en daarna weer eventjes gelopen, klaar

Foto:
Afbeelding
Ondertussen is ze al een stuk lichter weer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:13

Tender schreef:
Allegra schreef:
Maar waarom zou je je paard niet vastzetten aan een touwhalster? Het halster breekt niet als ie gaat hangen ofzo, maar de musketon van het halstertouw wel.

het touw achter de oren werkt ongelovelijk scherp in, dat is o.a. ook de kracht van het touwhalster.
Je kunt je voorstellen dat als je paard gaat hangen dat zijn volle gewicht in druk zo ongeveer op die 2 touwtjes achter zijn oren komt, dat is niet fijn en dan druk ik me nog heel netjes uit!
De musketon zal uiteindelijk wel breken, maar tegen die tijd heeft je paard zich echt al behoorlijk zeer gedaan. En hoewel een gewoon halster natuurlijk ook niet fijn is, is het voor het vastzetten wel te verkiezen boven ene touwhalster!

verder zou ik bij het longeren met een touwhalster denk ik wel de lijn aan de zijkant van het halster vast maken: als je dan druk moet nemen om de lijn, dan "sleur" je niet het halster om het hoofd heen met als gevolg dat je druk uitoefent op plaatsen waar dat helemaal niet modig is en geen durk uitoefent op plaatsen waar dat juist wenselijk is. Als je de lijn ergens aan de knoop naast de neus vast kan maken dan werkt een ophouding precies in aan de andere kant van het hoofd, en zul je optimaalk resultaat hebben.

Zelf kies ik ervoor om met een kaptoom te longeren, maar ik denk niet dat als je het goed doet met een touwhalster, dit schadelijk zal zijn

Ik zet mijn paard altijd vast met touwhalster, omdat dat teminste het enige halster is wat niet breekt, en dat voelt ze teminste als ze gaat hangen. Nu is het hangen eruit, dankzij het touwhalster. Maar om het moment dat ik een gewoon halster omdoe, gaat ze erin hangen, breekt het halster en wordt ze beloont voor het hangen, omdat ze dan los is.
Ik vindt dan ook dat het wel kan, zolang je maar weet maar je mee bezig bent. Ik heb er een paniekhaak aan, en ze heeft al 2 halstertouwen stuk getrokken zonder dat ze ook maar iets van een afdruk o.i.d. van dat halster had.

Ik longeer ook gewoon met touwhalster, gaat prima. beter als een gewoon halster want dat trek je helemaal scheef, het touw halster blijft (bij mij teminste) goed op zn plek. Ze trekt me nu ook niet meer de hele bak door, maar blijft braaf en ontspannen op haar circel. Een (goed) touwhalster beloont als ze niet trekken, omdat het zo licht is dat ze het niet meer voelen, en is zeer onprettig als ze iets doen wat niet de bedoeling is, kracht zetten op de lijn. Voor mij is het de oplossing, mijn paard had namelijk al ontdekt dat ze veel sterker is dan de mens, en hier maakte ze gebruik van. Nu met dit halster niet meer.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:39

dit is de grootste onzin die ik ooit heb gehoort.. het is juist alleen maar goed om met een touwhalster te longeren want dan kan je hem irriteren als die vervelend doet waarvoor de knopen dus ook bestemt zijn

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:45

zelf heb ik mijn paard ook wel eens gelongeerd met touwhalster als ik geen ruimte had om grondwerk te doen. Mijn ervaringen zijn er goed mee omdat je ze beter kunt houden dan met een gewoon halster en je niet in de mond aan het trekken bent! ook ik zeg dus dat het best kan

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:26

Mijn paard heeft nog nooit zo lekker gelopen tijdens het longeren sinds ik dat met touwhalster doe, voorheen toen ik hem net had en hij nog met normale optoming gelongeerd werd was het soms een heel gevecht, en brak zelfs uit. Nu rent hij mooi zijn rondjes, en longeer hem zelfs los. Prima beenwerk en hij draagt zijn hoofd lekker zelf.
Kortom, ik kan het alleen maar aanraden.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:08

Gewoon longeren met touwhalster hoor! Met wandelen stel dat je bv. (heb nu ff penny meisje op het oog ofzo ) een wilde hengst hebt en je gaat zo wandelen met touwhalster dat je er constant druk op moet houden ... Lijkt mij irritanter dan longeren!!

Als je snapt wat ik bedoel ?