xyzutu2 schreef:Op zich kun je een beginnend vd-paard wel leren steigeren vanuit het steigeren dat hij zelf aanbiedt, maar dat kun je eigenlijk alleen verantwoord doen (dus zonder dat je paard vervolgens op het idee komt om ook gezellig uit zichzelf te steigeren) als jij zelf al ruime ervaring in de vrijheidsdressuur hebt, en dus precies weet hoe je kunstjes op de juiste hulpen moet zetten, hoe je omgaat met illegaal gedrag, straffen en belonen. Het aparte is echter dat juist deze heel ervaren/professionele trainers het steigeren consequent niet aanleren vanuit aangeboden gedrag. Juist omdat gedrag dat een paard zelf aanbiedt, altijd gepaard gaat met emoties (druk zijn, gestresst zijn, angstig/bang/grschrokken zijn). Leer je je paard vanuit die emotie het steigeren op commando aan, dan loop je het risico dat je paard bevestigd wordt in zijn idee dat steigeren bij die emotie hoort -> dus dat elke keer als hij x is, hij omhoog mag komen (daar is hij namelijk vroeger een paar keer voor beloond). Professionele trainers leren het steigeren dan ook niet vanuit aangeboden gedrag aan, maar vanuit de jambette (het stilstaan met een naar voren gestrekt voorbeen). Op die manier wordt het kunstje emotieloos en bovendien getraind vanuit een ander kunstje waardoor het paard het veel minder snel uit zichzelf zal doen.
Ik zou dus zeggen, negeer dat steigeren nu en beloon zelfs als je paard na het steigeren met zijn voorbenen weer op de grond staat (zo leert je paard namelijk dat dat landen veel rendabeler is dan het omhoog komen, zal dus minder hoog komen en uiteindelijk stil blijven staan als ze wil steigeren). Dan kun je later via de jambette gecontroleerd het steigeren aanleren.
Bedankt voor je reactie! 
Kijk ik ben niet ervaren trainer in Vd ofzo! Maar ik negeer dat steigeren nu ook, maar ik zal hem dus eens belonen als hij neerkomt, daar had ik nog niet aan gedacht!
Maar ik ga zowiezo eerst verder met andere kunsten van het vd. En dan als ik het hem toch wil leren vanuit de Jambette!