[AR] [VD] Eerste trucje geleert, maar ook een vraagje...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer_S

[VD] Eerste trucje geleert, maar ook een vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 23:39

Dag bokkers,

Na 1 weekje extra dooroefenen op de basisdingen zoals stappen aan de hand enzo, hij kende dat wel heel goed maar toch nog een beetje de puntjes op de i gezet Lachen Vandaag voetje gevraagt. Ik heb 20 keer de voet moeten nemen en toen kwam hij vanzelf al Lachen Ik voelde mij net een Penny, maar ik ben er heel gelukkig mee Ja

Maar nu heb ik ook nog een vraagje. Mijn pony vind het grappig om uit zichzelf af en toe te steigeren. Zonder reden of niks. Nu ben ik wel niet zo ver, maar stel ik wil hem ooit stijgeren leren (als het goed gaat en ik zo ver ben en en en) is dat dan slim om te doen? Wantja dan beloon ik hem voor het stijgeren, terwijl hij nu zit te steigeren zonder aanleiding en ik denk dat hij het dan als hij dat trucje kent NOG vaker gaat doen! Nu negeer ik hem compleet...

Dus wie kan mij helpen hiermee? Want ik vroeg mij dat toch af of je dat dan moet doen dat leren of niet!

Grtz, Jennifer

LadyMadonna

Re: [VD] Eerste trucje geleert, maar ook een vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:29

Tja, moeilijk...
Er zijn paarden die zelf steigeren, het op commando leren, en het vervolgens alleen nog op commando doen. Als ie nu steigert zou ik hem trouwens niet negeren maar straffen. Daar ben ik heel simpel in. Aan de hand loop je braaf mee, anders ben ik ook niet braaf

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:10

Als je heel consequent bent met alleen belonen als hij het op commando doet, hoor je idd wel eens dat paarden het daarna alleen nog maar op commando doen. Ligt denk ik een beetje aan het karakter van je paard en dan weet jij het beste ...

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:03

Tja ik weet het niet... Ik straf hem ook altijd als hij zo steigert, ofja ik deed dat. Maar hoe meer ik dat negeer hoe minder ie het doet! En ook als ik het gevoel heb van hij gaat steigeren dalijk, dan doe ik hem op de commando's laten reageren! Stap, en als ik voel dat hij wil gaan, meteen halt, en zo gaat het nu ook al stukken beter! Hoef dat al niet meer zo veel te doen! Mja ik twijfel nog altijd of ik het hem ooit zo zou aanleren...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:15

Ik zou het niet aanleren...
Je kunt beter een paard hebben dat niet op comando kan stijgeren dan een paard die bij elk dingeje ze voorbenen in de lucht gooit..
Als hij nu al zo vaak stijgeren wil zou ik het niet doen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:40

Het frapantie is dat als jij voelt dat hij omhoog wil, je hem halt zet. Ik zou het juist voorwaarts oplossen. Een paard moet nl stil staan om te kunnen steigeren (en sommige zijn daar heel vlug in)

Die van mij kan steigeren op commando. Ze steigert ook weleens uit verzet (niet vaak) en dan krijgt ze gelijk een draai om haar oren.
Er wordt alleen gesteigert als ík het zeg, en anders niet

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:13

@ Stef
Ja kijk ik voel dat hij gaat steigeren, hij verraad zich meestal want hij gaat sneller lopen en vantevoren kijken enz. Als ik doorloop gaat ie omhoog, als ik hem laat halthouden juist niet... Daarom doe ik dat zo.....

Maar tja ik ben er sterk aan aan het denken om het hem niet te leren, maarja ...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:00

Maar waarom zou je hem leren stijgeren??
Omdat het zo leuk is?
Nou ik vind eigenlijk alle andere kunstjes met VD leuker dan stijgeren en ik zou gewoon het risico niet nemen...
Liever een brave pony dan een stijgerend kreng toch?

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:41

Ja ik vind de andere dingen ook leuk hoor! Maar ik vroeg mij dat nu gewoon eens af als ik dat zou willen leren, of ik dat nu wel kan doen met zo een pony zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:01

Op zich kun je een beginnend vd-paard wel leren steigeren vanuit het steigeren dat hij zelf aanbiedt, maar dat kun je eigenlijk alleen verantwoord doen (dus zonder dat je paard vervolgens op het idee komt om ook gezellig uit zichzelf te steigeren) als jij zelf al ruime ervaring in de vrijheidsdressuur hebt, en dus precies weet hoe je kunstjes op de juiste hulpen moet zetten, hoe je omgaat met illegaal gedrag, straffen en belonen. Het aparte is echter dat juist deze heel ervaren/professionele trainers het steigeren consequent niet aanleren vanuit aangeboden gedrag. Juist omdat gedrag dat een paard zelf aanbiedt, altijd gepaard gaat met emoties (druk zijn, gestresst zijn, angstig/bang/grschrokken zijn). Leer je je paard vanuit die emotie het steigeren op commando aan, dan loop je het risico dat je paard bevestigd wordt in zijn idee dat steigeren bij die emotie hoort -> dus dat elke keer als hij x is, hij omhoog mag komen (daar is hij namelijk vroeger een paar keer voor beloond). Professionele trainers leren het steigeren dan ook niet vanuit aangeboden gedrag aan, maar vanuit de jambette (het stilstaan met een naar voren gestrekt voorbeen). Op die manier wordt het kunstje emotieloos en bovendien getraind vanuit een ander kunstje waardoor het paard het veel minder snel uit zichzelf zal doen.

Ik zou dus zeggen, negeer dat steigeren nu en beloon zelfs als je paard na het steigeren met zijn voorbenen weer op de grond staat (zo leert je paard namelijk dat dat landen veel rendabeler is dan het omhoog komen, zal dus minder hoog komen en uiteindelijk stil blijven staan als ze wil steigeren). Dan kun je later via de jambette gecontroleerd het steigeren aanleren.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:22

xyzutu2 schreef:
Op zich kun je een beginnend vd-paard wel leren steigeren vanuit het steigeren dat hij zelf aanbiedt, maar dat kun je eigenlijk alleen verantwoord doen (dus zonder dat je paard vervolgens op het idee komt om ook gezellig uit zichzelf te steigeren) als jij zelf al ruime ervaring in de vrijheidsdressuur hebt, en dus precies weet hoe je kunstjes op de juiste hulpen moet zetten, hoe je omgaat met illegaal gedrag, straffen en belonen. Het aparte is echter dat juist deze heel ervaren/professionele trainers het steigeren consequent niet aanleren vanuit aangeboden gedrag. Juist omdat gedrag dat een paard zelf aanbiedt, altijd gepaard gaat met emoties (druk zijn, gestresst zijn, angstig/bang/grschrokken zijn). Leer je je paard vanuit die emotie het steigeren op commando aan, dan loop je het risico dat je paard bevestigd wordt in zijn idee dat steigeren bij die emotie hoort -> dus dat elke keer als hij x is, hij omhoog mag komen (daar is hij namelijk vroeger een paar keer voor beloond). Professionele trainers leren het steigeren dan ook niet vanuit aangeboden gedrag aan, maar vanuit de jambette (het stilstaan met een naar voren gestrekt voorbeen). Op die manier wordt het kunstje emotieloos en bovendien getraind vanuit een ander kunstje waardoor het paard het veel minder snel uit zichzelf zal doen.

Ik zou dus zeggen, negeer dat steigeren nu en beloon zelfs als je paard na het steigeren met zijn voorbenen weer op de grond staat (zo leert je paard namelijk dat dat landen veel rendabeler is dan het omhoog komen, zal dus minder hoog komen en uiteindelijk stil blijven staan als ze wil steigeren). Dan kun je later via de jambette gecontroleerd het steigeren aanleren.

Bedankt voor je reactie! Ja

Kijk ik ben niet ervaren trainer in Vd ofzo! Maar ik negeer dat steigeren nu ook, maar ik zal hem dus eens belonen als hij neerkomt, daar had ik nog niet aan gedacht!

Maar ik ga zowiezo eerst verder met andere kunsten van het vd. En dan als ik het hem toch wil leren vanuit de Jambette! Ja

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:41

Ben het eens met het negeren van het stijgeren en het belonen van het neerkomen. Als je het stijgeren straft is dat alleen maar aandacht. Waarschijnlijk precies wat het paard wil. Dus onbedoeld beloon je het paard. Dit werkt ook zo met het gaten graven in beton als je even wegloopt. het paard vraagt op de een af andere manier aandacht. Als jij hier op reageerd is het doel voor het paard al berijkt. Of je nu boos bent of niet.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 21:31

Maar gaat hij het dan niet zien als, ik steiger, en elke keer als ik neerkom word ik weer beloont! Ja Of zie ik dat nu fout Bloos ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:38

Nee, want steigeren kost meer energie dan neerkomen of op de grond blijven staan. Als je paard eenmaal doorheeft dat hij met een bepaalde beweging iets kan verdienen, dan zal hij zoeken naar de snelste weg om bij die beweging te komen. Als je paard dus leert dat stoppen met x beloond wordt, dan zal hij x steeds korter laten duren om zijn beloning eerder te krijgen. Op een gegeven moment zul je aan de houding van je paard zien dat ze eigenlijk van plan was om te gaan steigeren, maar zich dan op het laatste moment bedenkt omdat juist dat met de voetjes op de grond staan het voer oplevert. Door ook dan te belonen (dus voor het wel aan steigeren denken maar het niet doen) weet je paard het zeker: niet-steigeren wordt beloond. In het begin pak je gewoon het neerkomen als beloonmoment omdat dat voor je paard heel duidelijk niet-steigeren is. Je kunt natuurlijk ook voor elke seconde dat ze niet steigert belonen, maar dat kost je net iets meer voer. Knipoog

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 23:52

@xyzutu2
Bedankt voor de reactie Ja Ik zal daar nu zeker op gaan letten! Trouwens, ik heb je site bekeken en al stukken gelezen en ik vind het een fijne site waar ik zeker nog gebruik van ga maken! Ja

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 01:17

Goed zeg dat voetje al lukt! OK dan!
Blijf zo doorgaan.
En de site van xyutuz2 is idd erg goed !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:57

tenzij je clicker training gebruikt, beloon je het paard toch altijd als hij neerkomt? Althans, ik jamaica wel. Ik zie me nog niet als ze omhoog staat een snoepje geven Haha!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:43

@ Stef
Ja ik was van plan om naar Clickertraining over te gaan Ja Want van snoepjes word hij erg bijterig! En hij vind het ook al goed als hij geen snoepjes krijgt alleen als ik hem beloon met de stem en door hem klopjes op de hals te geven! Daar is hij ook tevreden mee, maar dan ben ik altijd beetje te laat met belonen! Ik wil hem METEEN kunnen belonen als hij dus voetje geeft! Maar met dat steigeren, hij is daarnet even omhoog gegaan Clown Hij kwam neer en ik beloonde hem, toen stond ie me toch wel dom aan te kijken Tong uitsteken Zo van word ik nu ineens beloond als ik neerkom Verward Maar ik denk wel dat het helpt dus Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:51

Dank je! En dat terwijl ik de site op het moment eigenlijk een beetje verwaarloos... Bloos
Ik ben namelijk nu nog bezig met het vrijheidsdressuur boek en een serie over vrijheidsdressuur in het tijdschrift Amazone (nummer 2 komt deze week dacht ik uit met daarin alle kleine kunstjes). Maar die serie beslaat 4 afleveringen in totaal (nu alleen nog een artikel over het buigen, compliment, knielen, liggen en zitten en het laatste over polka, spaanse pas en steigeren) en dan heb ik hopelijk weer de tijd om eens in de website te duiken. Eindelijk... Knipoog

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 17:02

xyzutu2 schreef:
Dank je! En dat terwijl ik de site op het moment eigenlijk een beetje verwaarloos... Bloos
Ik ben namelijk nu nog bezig met het vrijheidsdressuur boek en een serie over vrijheidsdressuur in het tijdschrift Amazone (nummer 2 komt deze week dacht ik uit met daarin alle kleine kunstjes). Maar die serie beslaat 4 afleveringen in totaal (nu alleen nog een artikel over het buigen, compliment, knielen, liggen en zitten en het laatste over polka, spaanse pas en steigeren) en dan heb ik hopelijk weer de tijd om eens in de website te duiken. Eindelijk... Knipoog

Kan ik die artikelen ergens apart krijgen ofzo?? En het boek heb ik ook interesse in! Ja Pb je me als dat af is?